رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه: بعد از سال ۱۳۹۷ که خروج برجام اتفاق افتاد وضع مجموع عمومی اداره دولت متاثر شد ساعت ۲۳ امشب آخرین فرصت واریز وجه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران کنسرو ماهی ۱۴ درصد گران شد تغییر محدودیت سقف دارایی اشخاص در گواهی سپرده شمش نقره کندوان و هراز برفی است؛ انسداد ۳ محور فرعی افزایش مجدد قیمت لبنیات صحت دارد؟ ورود مجلس به مسدودسازی درگاه‌های پرداخت رمزارز قیمت طلا در بازار ایران اول بهمن ۱۴۰۳ / سکه در کانال ۵۷ میلیون تومان دوام نیاورد یارانه دی ماه واریز شد مهلت ۲ هفته‌ای بارگذاری یا اصلاح اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان در سال ۱۴۰۳ معاون وزیر کار: ۳۰ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال کشور، تحصیلات متوسطه دوم ندارند شرکت گاز: مصرف گاز در تهران به ۱۱۲ میلیون مترمکعب رسید برزیل به گروه کشور‌های شریک بریکس پیوست شرایط دریافت درگاه پرداخت کارگزاران سکو‌های مبادله رمزارز اعلام شد پیمان پولی میان ایران و روسیه عملیاتی شد

احتمال تغییر نوبت خودروهای مونتاژی

مشکلات ارز همچنان دامن خودوریی‌ها را گرفته و امروز اعلام شد در صورت عدم تامین ارز، احتمالا موعد تحویل پاییز و زمستان ۱۴۰۲ خودروهای مونتاژی تغییر کند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۶ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 10
کد خبر: ۱۸۸۶۰۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ تامین ارز برای صنعت خودرو از دیرباز یکی از مشکلات جدی خودروسازان بوده و آن‌ها برای تهیه قطعات ضروری خود همواره با سختی‌هایی روبه‌رو بودند. اما سرانجام پس از سال‌ها، اکنون و در شرایط پر از چالش بازار خودرو، منوچهر منطقی در روز هفتم خرداد با انتشار نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت از مشکل تامین ارز صنعت خودرو رونمایی کرد. منطقی در این نامه ضمن هشدار در مورد توقف قریب‌الوقوع خطوط تولید خودروسازان؛ خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد.

البته پس از انتشار این نامه، در کمتر از یک روز، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرد که «مسائل مرتبط با تأمین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور مرتفع شد».

همچنین وی با بیان اینکه تعاملاتی از این‌ دست در وزارت صمت در سال رشد تولید طبیعی است گفت: همواره تلاش می‌شود با پیش‌بینی مشکلات احتمالی، مدیریت بهینه در جهت رفع آن‌ها انجام شود.

اما یک روز پس از آن نامه دیگری درباره موضوع تأمین ارز خودروسازان، این بار توسط عظیمی مدیرعامل ایران‌خودرو منتشر شد که مربوط به ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ بود.

مدیرعامل ایران‌خودرو در این نامه به نیازی سرپرست وزارت صمت اعلام کرد، “این واحد تولیدی به‌دلیل کمبود ارز مجبور به توقف تولید خواهد بود و حتی با این‌روند چالش تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ جدی و احتمال تأخیر در تحویل خودروها به مشتریان بدیهی است.”

 در حالی خودروسازان مدعی مشکل تامین ارز برای این صنعت هستند که اعلام حل شدن این موضوع در مدت کوتاه، ابهاماتی را درباره صحت و سقم این ادعا ایجاد کرد. همچنین این پرسش مطرح شد آیا صنعت خودرو واقعاً مشکل تأمین ارز دارد یا با توجه به کاهش اخیر قیمت خودرو در بازار با توجه به رشد تولید، بهانه جدیدی برای کاهش تولید و رشد مجدد قیمت‌ها در کارخانه و بازار مطرح است.

سر انجام با این نامه‌ها موضوع تامین ارز پایان نیافت و مشکلات ارز همچنان گریبان خودروسازان را گرفته است. چرا که در حال حاضر زمزمه‌هایی مبنی بر ابطال یا تغییر نوبت تحویل خودروهای مونتاژی موعد پاییز و زمستان امسال تغییر کند.

پیش از این قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی در ماه‌های اخیر پر خبر بود و روزانه قیمت‌های متفاوتی از آن‌ها مشخص می‌شد. حال اما موعد تحویل این محصولات نیز با کش و قوس‌های فراوانی روبه‌رو شده و خبر از احتمال ابطال یا تغییر نوبت خودروهای مونتاژی موعد تحویل پاییز و زمستان ۱۴۰۲ سامانه جامع یکپارچه به گوش می‌رسد.

این در صورتی اتفاق می‌افتد که مشکلات ارزی خودروسازان خصوصی و‌ دولتی ادامه یابد و ارز مورد نیاز تامین نشود./ تجارت نیوز

مطالب مرتبط
ارسال نظر