اتحاد ایران و ونزوئلا برای مقابله با هژمونی آمریکا-راهبرد معاصر
هادی اعلمی فریمان، کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اتحاد ایران و ونزوئلا برای مقابله با هژمونی آمریکا

هادی اعلمی فریمان، کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان اینکه تقویت همگرایی ایران و کشورهای آمریکای لاتین در راستای شکستن تحریم‌ها بسیار حائز اهمیت است، گفت: مبارزه با نظام سلطه و مقابله با هژمونی آمریکا در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ونزوئلا حائز اهمیت است، آن‌هم با توجه به اینکه کاراکاس زیر تحریم‌های آمریکاست و با جمهوری اسلامی همسویی و اشتراک نظر دارد.
هادی اعلمی فریمان؛ کارشناس مسائل آمریکای لاتین
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 14
کد خبر: ۱۸۹۱۱۴

اتحاد ایران و ونزوئلا برای مقابله با هژمونی آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه روابط میان تهران و کاراکاس راهبردی است، گفت: ملت ایران دوستی خود را به مردم ونزوئلا اثبات کرده و نشان داده دوست روزهای سخت آنان است.


وی که به ونزوئلا سفر کرده است، در نشست مطبوعاتی مشترک با نیکلاس مادورو، همتای ونزوئلایی خود با تمجید از سال‌ها مقاومت مردم ونزوئلا در برابر امپریالیسم و ادای احترام به قهرمانان ملی این کشور گفت: ایران و ونزوئلا منافع و دیدگاه‌های مشترکی در زمینه‌های استقلال‌طلبی، آزادی و عدالت‌خواهی دارند که باعث شده است مردم این دو کشور کنار هم قرار گیرند.

به نظر می آید تقویت همگرایی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین در راستای تضعیف یا شکستن تحریم ها بسیار حائز اهمیت است


هادی اعلمی فریمان، کارشناس مسائل آمریکای لاتین درباره ابعاد سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به کشورهای آمریکای لاتین به «راهبرد معاصر» گفت: سفر رئیس جمهور ایران به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا از جهات مختلف قابل بررسی است، هر چند سفر به ونزوئلا در میان کشورهای یاد شده به دلایلی از اهمیت بیشتری برخوردار است.


وی افزود: بخش عمده سفر آیت الله رئیسی ناظر به همکاری های اقتصادی و سیاسی است، زیرا دو کشور زیر تحریم های آمریکا هستند، لذا همگرایی وهمفکری بیشتر ایران با کشورهای آمریکای لاتین از منظر مبارزه با تحریم های آمریکا بسیار مهم است.


کارشناس مسائل آمریکای لاتین عنوان کرد: دیر زمانی خلیج فارس و کشورهای منطقه به حیاط خلوت آمریکا تبدیل شده بودند و این موضوع امروز به شدت تغییر یافته و آمریکا همچون گذشته نقش پررنگی در منطقه ایفا نمی کند. با توجه به این موضوع به نظر می آید جمهوری اسلامی ایران به دلیل حضور آمریکایی ها در خلیج فارس ترجیح می دهد حضور خود را در آمریکای لاتین تقویت کند.

اعلمی فریمان گفت: مبارزه با نظام سلطه و همچنین مقابله با هژمونی آمریکا در سفر رئیس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین حائز اهمیت است؛ آن هم با توجه به اینکه سه کشور مقصد رئیس جمهور ایران در آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا زیر تحریم های آمریکا هستند و با جمهوری اسلامی همسویی و اشتراک نظر دارند.

ونزوئلا از گذشته تاکنون رابطه پایداری با ایران داشته، رابطه ای که در گذر زمان هیچ گاه قطع نشده است

کارشناس مسائل آمریکای لاتین تأکید کرد: به نظر می آید تقویت همگرایی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین در راستای تضعیف یا شکستن تحریم ها بسیار حائز اهمیت است، به ویژه در راستای دستیابی به راهکارهای مناسب تری برای کمرنگ کردن بیش از پیش تحریم ها و متحد شدن با سایر کشورهایی که ممکن است در معرض تحریم آمریکا قرار بگیرند یا منافعشان به دلیل سیاست های واشنگتن در خطر باشد.


اعلمی فریمان تصریح کرد: حضور ایران در آمریکای لاتین به دلیل ایجاد موازنه بین المللی در برابر آمریکا بسیار مهم است و مانع بزرگی بر سر زیاده خواهی های آمریکا و گسترش حضور این کشور در منطقه غرب آسیا ایجاد خواهد کرد.


وی درباره نزدیکی روابط ایران و ونزوئلا عنوان کرد:  ونزوئلا از گذشته تاکنون رابطه پایداری با ایران داشته، رابطه ای که در گذر زمان هیچ گاه قطع نشده است. حضور ایران و ونزوئلا در اوپک برای گسترش همکاری های مشترک در حوزه انرژی بسیار مهم است، زیرا همگرایی بیشتر ایران و ونزوئلا علاوه بر کاهش تحریم ها و فشار به دو کشور راه را برای گسترش همکاری و تأمین نیازهای دو کشور فراهم می کند.


کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت: ایران و ونزوئلا در بسیاری از موضوعات سیاست خارجی مواضع مشترکی دارند، یعنی کمتر دو کشوری در عرصه بین الملل وجود دارند که با یکدیگر همسویی کاملی داشته باشند، اما هوگو چاوز و سپس نیکلاس مادورو همواره همسویی قابل توجهی با ایران داشتند که به تقویت همکاری های میان ایران و ونزوئلا کمک می کند.

 

ارسال نظر