پهلوگیری ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا در ویتنام-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

پهلوگیری ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا در ویتنام

ناو هواپیمابر هسته‌ای رونالد ریگان همزمان با تشدید تنش‌ها با چین قرار است یکشنبه آینده در بندر ویتنام پهلو بگیرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۰۲ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 23
کد خبر: ۱۹۰۷۹۲

به گزارش راهبرد معاصر، ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب که به دنبال به چالش کشیدن هژمونی آمریکا در نظام بین الملل است به هیچ عنوان مورد پسند واشنگتن نیست. از این رو، بزرگترین استراتژیست‌های آمریکایی از جمله جان مرشایمر، سردمدار رئالیسم تهاجمی خواستار اعمال همان سیاست مهاری علیه پکن هستند که پیش‌تر واشنگتن در طول جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی به کار بسته بود. شرق آسیا اکنون در کانون سیاست‌های تقابلی آمریکا علیه چین قرار دارد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و پکن در دریای چین جنوبی، اکنون وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید ناو هواپیمابر هسته‌ای رونالد ریگان قرار است برای نخستین بار در بندر دانانگ ویتنام در روز یکشنبه جاری پهلو بگیرد.

 

یکی از مقامات آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: ناو هواپیمابر آمریکایی قرار است عصر یکشنبه وارد بندر دانانگ ویتنام شده و تا ۳۰ ژوئن در آنجا مستقر بماند.

 

از زمان پایان جنگ ویتنام این سومین ناو هواپیمابر آمریکایی است که در بنادر این کشور لنگر می‌اندازد. جنگ ویتنام و آمریکا در سال ۱۹۷۵ به پایان رسید. با این حال، طی سالیان اخیر با افزایش قدرت نظامی چین، مقامات آمریکایی به دنبال گسترش مناسبات نظامی دو جانبه و چند جانبه با کشور‌های شرق آسیا برای مهار چین هستند. نخستین بار در سال ۲۰۲۰ ناو هواپیمابر تئودور روزولت در ویتنام پهلو گرفت.

 

همزمان با اختلافات ویتنام و چین در دریای چین جنوبی، طی سال جاری میلادی مقامات واشنگتن به دنبال گسترش مناسبات نظامی خود با هانوی برآمده اند. پکن مدعی مالکیت بر بخش اعظم دریای چین جنوبی است و در این زمینه با کشور‌های شرق آسیا دچار اختلاف است. آمریکا به طور دائمی با عبور کشتی‌های نظامی خود از دریای چین جنوبی، ادعا‌های مالکیتی پکن در این زمینه را نقض می‌کند./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده