سئول خواستار عزم جامعه جهانی علیه کره شمالی شد-راهبرد معاصر

سئول خواستار عزم جامعه جهانی علیه کره شمالی شد

رئیس‌جمهور کره جنوبی به رسانه آمریکایی گفت، جامعه بین‌المللی باید نشان دهد که عزمش برای بازدارندگی از برنامه اتمی کره شمالی قوی‌تر از تمایل پیونگ یانگ برای توسعه چنین تسلیحاتی است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 10
کد خبر: ۱۹۳۶۴۴

به گزارش راهبرد معاصر. «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی در آستانه حضور در نشست سران ناتو به میزبانی لیتوانی، خواستار مقابله «جامعه بین‌المللی» با برنامه اتمی کره شمالی شد.

 

رئیس‌جمهور کره جنوبی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اکنون زمان آن است که به وضوح نشان دهیم که عزم جامعه بین‌المللی برای بازدارندگی از برنامه تسلیحات اتمی کره شمالی، قوی‌تر از تمایل کره شمالی برای توسعه سلاح‌های اتمی است».

 

یون سوک یول در حالی با این رسانه آمریکایی مصاحبه کرده که از او برای حضور در نشست دو روزه سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دعوت شده و قرار است وی در این اجلاس شرکت کند.

 

رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد که او در نشست سران ناتو در لیتوانی بر ضرورت همکاری جامعه بین‌المللی علیه «اقدامات غیر قانونی کره شمالی» تاکید خواهد کرد.

 

یون سوک یول برخلاف رویکرد آشتی جویانه «مون جائه این» رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی با کره شمالی، از زمکان آغاز ریاست جمهوری خود مواضع سرسختانه‌ای علیه پیونگ یانگ اتخاذ کرده و مدعی شده که دولت قبلی نتوانسته در برابر برنامه اتمی کره شمالی بازدارندگی ایجاد کند.

 

او به آسوشیتدپرس گفت: «صلح هرگز به اندازه زمانی که توسط نیروی قدرتمند و بازدارنده پشتیبانی می‌شود، قطعی و قابل اعتماد نیست. تحریم‌های بین‌المللی شدید علیه کره شمالی اثر جلوگیری‌کننده از پیشرفت قابلیت‌های اتمی و موشکی این کشور دارد».

 

به گفته رئیس‌جمهور کره جنوبی او در نشست ناتو در ویلنیوس لیتوانی، «فرصت‌های متعددی» برای گفت‌و‌گو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره موضوعاتی از قبیل تقویت تعهد امنیتی ایالات متحده و گسترش همکاری‌های امنیتی سه جانبه سئول، واشنگتن و توکیو خواهد داشت.

 

یون سوک یول در این مصاحبه تایید کرد که در حاشیه نشست ناتو با «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن دیدار دوجانبه خواهد داشت.

 

او به این خبرگزاری آمریکایی اعلام کرد که کره جنوبی به کمک‌های اقتصادی و انسان دوستانه به اوکراین ادامه خواهد داد و سئول پیش از این پیشنهاد تعمیر سد «کاخوفکا» را هم به کی‌یف داده است.

 

رئیس‌جمهور کره جنوبی تصریح کرد: «دولت کره (جنوبی) به ایفای نقش ضروری خود در کنار جامعه بین‌المللی برای حفظ آزادی اوکراین ادامه خواهد داد. علاوه بر این، ما اقدامات حمایتی چند جانبه مورد نیاز برای احیای سریع صلح پس از جنگ در اوکراین و بازسازی آن را انجام خواهیم داد».

 

اظهارات ضد روسی یون سوک یول در شرایطی مطرح شده که او بهمن ۱۴۰۱ (سال گذشته) در سئول طی دیدار با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو وعده داده بود که حمایت کره جنوبی از مردم اوکراین در جنگ با روسیه ادامه می‌یابد.

 

سفر دبیرکل ناتو به سئول بعد از ایجاد دفتر کره جنوبی در بروکسل مقر ناتو انجام شد و ینس استولتنبرگ در این سفر از رئیس‌جمهور کره جنوبی برای نشست سران این ائتلاف نظامی غربی در لیتوانی رسما دعوت کرد.

 

مواضع کره جنوبی واکنش روسیه را به دنبال داشت و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین تصمیم کره جنوبی برای کمک نظامی به اوکراین را به ‌معنی شریک‌ شدن در جنگ علیه مسکو توصیف کرد.

 

سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی نشست خبری در کرملین تصریح کرده بود گفت: «کره جنوبی موضع غیردوستانه‌ای علیه روسیه اتخاذ کرده زیرا سئول تصمیم گرفته تسلیحات به کی‌یف ارسال کند و این به معنای درگیر شدن در جنگ است»./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده