وزیر آمریکایی: واشنگتن و پکن خواستار تثبیت روابط هستند-راهبرد معاصر

وزیر آمریکایی: واشنگتن و پکن خواستار تثبیت روابط هستند

وزیر خزانه‌داری آمریکا ضمن سازنده خواندن سفرش به پکن، گفت که هر دو طرف توافق کردند تا کانال های ارتباطی را باز نگه داشته و بحث در مورد نگرانی‌های یکدیگر را جدی‌تر کنند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 11
کد خبر: ۱۹۳۷۹۸

به گزارش راهبرد معاصر، «جانت یِلِن» وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت به این باور رسیده که واشنگتن و پکن می‌خواهند روابط اقتصادی خود را مبتنی بر «صراحت و احترام»، تثبیت کنند.

 

یلن در مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی «اِن‌پی‌آر» توضیح داد که معتقد است سفر او به چین، که طی آن هر دو طرف در مورد اختلافات مهم بحث کردند، توانسته زیرساخت بهبود روابط دو کشور را ایجاد کند.

 

وی در این‌باره اظهار داشت: «چالش‌هایی وجود دارد، اما من معتقدم که هر دو طرف تمایل دارند روابط را تثبیت کنند و به‌طور سازنده به مشکلاتی که هر یک از ما در روابط خود می‌بینیم رسیدگی کنند، این کار را صادقانه، با صراحت، با احترام و ایجاد یک رابطه سازنده پیش ببرند».

 

این وزیر آمریکایی ضمن سازنده خوانده سفرش به پکن، گفت که این سفر به او اجازه داد تا برای طرف مقابل روشن کند که محدودیت‌های صادراتی آمریکا علیه چین و سایر اقدامات با انگیزه نگرانی‌های امنیت ملی و تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین بوده و برای کسب مزیت اقتصادی ناعادلانه انجام نشده است.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، یلن تصریح کرد: «من ساعت‌های زیادی را با همتای خود گذراندم تا نگرانی‌هایمان را به تفصیل بررسی کرده و به آنها بپردازم و شفاف سازی کنم که آنها یک کانال ارتباطی باز دارند».

 

وی با بیان اینکه هر دو طرف توافق کردند که کانال های ارتباطی را باز نگه داشته و بحث در مورد نگرانی‌های یکدیگر را جدی‌تر کنند، ادامه داد: «واشنگتن به دنبال جدا شدن از اقتصاد پکن نیست، چیزی که پکن از آن نگرانی دارد. آمریکا و چین در سال جاری تقریباً ۷۰۰ میلیارد دلار تجارت خواهند داشت که به نفع هر دو طرف خواهد بود».

 

طبق این گزارش، وزیر خزانه‌داری آمریکایی همچنین افزود: «چین در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی از جمله در رسیدگی به مشکل جدی آلودگی در پکن داشته است. این یکی از مهمترین بخش‌های روابط دوجانبه و روابط اقتصادی و مالی است که ما داریم».

 

از سوی دیگر، دولت چین نیز در پایان سفر یلن به پکن، ضمن تاکید بر لزوم حفظ ارتباطات دو طرفه، از واشنگتن خواست که برای رفع نگرانی‌های چین درباره تحریم‌ها اقدام عملی انجام بدهد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده