اهرم‌های مقاومت اقتصادی حزب‌الله در مقابله با تحریم آمریکا-راهبرد معاصر
حامیان مقاومت لبنان در برابر تحریم

اهرم‌های مقاومت اقتصادی حزب‌الله در مقابله با تحریم آمریکا

ایالات متحده امریکا اکنون به دنبال آن است که با ابزار تحریم و ایجاد فشار اقتصادی، لبنانی ها را از اطراف حزب الله متفرق سازد اما حزب الله راه های مقابله ای برای خود باز گذاشته است.
سندس الاسعد؛ تحلیلگر لبنانی مرآة الجزیرة
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 21
کد خبر: ۱۹۸۰۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ حزب الله لبنان، در اصل زائیده جنبش مقاومتی است که از دهه 80 میلادی کار خود را آغاز کرد و به مرور به نیروی نظامی و سیاسی بزرگی مبدل گشت که توانمندی های رو به رشد زیادی دارد ودر سطح جهانی عرض اندام می کند. این نهاد اکنون موسسات خیریه، آموزشی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، کشاورزی و رسانه ای مخصوص به خود را دارد و در نتیجه حجم گسترده فعالیت هایش، نفوذ چشمگیری در جای جای کشور لبنان کسب کرده است. اخیرا ایالات متحده امریکا تحریم های تنبیهی علیه این سازمان وضع کرد و باور بسیاری بر این بود که حزب الله در نتیجه این تحریم ها فرو می پاشد. اکنون ثابت شده که این فرضیه از اساس غلط است و چنین ابزارهای تنبیهی در قبال حزب الله کارایی ندارد. برای چرایی عدم کارایی این ابزار ها دلایل مختلفی می توان آورد که عبارتند از:

 

نمایندگی جبهه ضد غرب

حزب الله پیش از هر چیز، نمایندگی گروه های مختلفی از جامعه لبنان را می کند که بر ضدیت با تهاجمات غربی تاکید داشته و دارند. استراتژی تحریم در مقابله با اراده محکم لبنانی ها که بارها طرح های امریکا و اسرائیل را خنثی ساخته اند، راه به جایی نخواهد برد. پیداست که در این میدان هم دوباره حزب الله به عنوان پیروز ظاهر خواهد شد. این حزب قادر به مقابله با تحریم خواهد بود چون نیرویی مشروع است که مطابق وظایف ملی خود، مقاومت می کند و از منافع و حقوق لبنان به دفاع بر می خیزد.

 

تولید سرمایه درونزا

با توجه به فشارهایی که دائما روی حزب الله به خاطر مشی مستقل لبنانی اش اعمال می شد، طبیعی بود که این حزب برای پیشبرد امور خود و جلوگیری از وابستگی به بازیگران دیگر، برنامه هایی برای تولید سرمایه درونزا داشته باشد. اکنون بخش مهمی از اقتصاد حزب الله، هیچ وابستگی به کمک دیگران ندارد بلکه از سوی موسسات وابسته به خودش بدست می آید.

 

حمایت ایران و سوریه

دمشق و تهران دو منبع اصلی حمایت مالی و تسلیحات سنگین و آموزش نظامی برای حزب الله هستند. البته نباید چنین پنداشت که تنها حامیان بیرونی حزب الله این دو دولت هستند. بازیگران دیگری هم از بیرون مرزها از حزب الله حمایت می کنند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

لبنانی های خارجی نشین

حجم نسبتا بزرگی از کمک ها در سطح مختلف از لبنانی های خارج نشین برای حزب الله می رسد. سهم لبنانی هایی که در کشورهای ثروتمند زندگی می کنند در این بین بسیار بیشتر است.

 

جمعیت های خیریه

مقاومت از سوی موسسات خیری مختلف که مستقیما ارتباطی با حزب الله ندارند هم حمایت می شوند. این موسسات هویت گوناگونی دارند. برخی لبنانی هستند و برخی نیستند؛ برخی اسلامی، برخی مسیحی و حتی برخی سکولارند.

 

خارجی های مقیم لبنان

حزب الله برای گرداندن موسسات خیریه خود در لبنان که فعالیت های صنعتی، کشاورزی، اجتماعی و بهداشتی دارند، از کمک محلی های خارجی استفاده می کند. آن ها با کمک مالی به این موسسات، شهروندان نیازمند را در رابطه با مواردی که ضروری است، کمک می کنند و به فعالیت های مربوط به سازندگی یاری می رسانند.

 

میشل عون

رئیس جمهور میشل عون، اولین رئیس دولت لبنانی است که خود را آشکارا همسو با حزب الله قرار داده و تاکید دارد که سلاح حزب الله در صورت از بین رفتن دلایل دست بردن به آن، مشکلی نخواهد داشت. در فوریه 2006، حزب الله و جریان ملی آزاد که آن موقع میشل عون رهبر آن بود، یادداشت تفاهمی به امضا رساندند و اتحاد سیاسی میان آن ها شکل گرفت.

 

ضرورت هوشیاری؛ دسیسه ها پایان نمی یابد

پر واضح است که اکثریت غالب لبنانی ها آمادگی کاملی برای حمایت از مقاومت و حفظ دستاوردهای آن نشان داده اند و به همین خاطر شکست های مکرر برای دشمنان حزب الله در منطقه رقم خورده. اما این به معنای از پای نشستن جبهه مقابل نیست. عربستان هنوز هم میلیاردها دلار می پردازد تا به واسطه اسرائیل، جنگی علیه لبنان به راه بیندازد. شکست در لبنان، عراق و سوریه آن ها را جریحه دار کرده و به دنبال تنش آفرینی منطقه ای هستند.

تحریم ها تنها یک حربه روانی هستند. نمی توانند شکست در جبهه نظامی را جبران کنند. این ابزار نمی تواند سیاست دولت لبنان را تغییر دهد. حزب الله اکنون در پارلمان و کابینه نمایندگانی دارد که به طریق کاملا قانونی از سوی مردم برگزیده شدند. عرف بین الملل امروز دولتی را که حزب الله عضو آن است، به رسمیت می شناسد. بنابراین، طرح تحریم لبنان برای ایجاد فشار عمومی در جهت اخراج حزب الله از دولت، به شکست می انجامد. لبنانی ها خواهان مقاومت در برابر صهیونیست ها و تکفیری ها هستند از خط مقدم مبارزه با این گروه ها که حزب الله است، حمایت خواهند کرد. تحت این شرایط به نتیجه رسیدن تحریم برای واشنگتن ممکن نخواهد بود.

 

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده