فرصت‌های طلایی اقتصاد ایران در همکاری با بریکس-راهبرد معاصر
مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

فرصت‌های طلایی اقتصاد ایران در همکاری با بریکس

مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه روسیه و اعضای بریکس در چارچوب این مجموعه حاضر به همکاری تجاری بیشتر با ایران هستند، گفت: با توجه به اینکه کشورهای مختلف ازجمله کشورهای منطقه مانند عربستان و امارات مایل به همکاری و پیوستن به بریکس هستند، تجارت ایران گسترش می‌یابد.
مجید رضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 08
کد خبر: ۱۹۸۴۸۰

فرصت‌های طلایی اقتصاد ایران در همکاری با بریکس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه میزبان کنفرانس «ایران و بریکس؛ چشم اندازها برای شراکت و همکاری» است؛ کنفرانسی که خبر برگزاری آن را پیش تر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزیران امور خارجه دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی داده بود.


کنفرانس ایران و بریکس با حضور مقام ها و سفیران پنج کشور عضو شامل هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی به همراه سفیران و دیپلمات های خارجی مقیم تهران و با حضور صاحب نظران دانشگاهی و فعالان اقتصادی برگزار شد. نشست بریکس ناظر به گسترش فعالیت های اعضا و کشورهای درخواست کننده برای پذیرش عضویت آنها در مجموعه است.

آنچه درباره تجارت با اعضای بریکس مهم است، اینکه با برخی کشورها در شرایط تحریمی نیز فعالیت اقتصادی و تجاری قابل توجه داشته باشیم


روزهای گذشته در دیدار معاون سیاسی وزارت امور خارجه روسیه با معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان بر این نکته تأکید شد که روسیه مایل به گسترش روابط با ایران ذیل همکاری در سازمان بریکس است و کشورهای عضو تلاش می کنند خارج از چارچوب های تحریمی روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران گسترش دهند.

 

بخشی از این نشست توجه ویژه ای به ظرفیت ها و برنامه های همکاری کشورهای مختلف با ایران به ویژه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، مالی و سرمایه گذاری و فناوری های نوین دارد.


مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره اظهارات معاون وزیر امور خارجه روسیه و آنچه اعضای بریکس برای تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران بر آن تأکید کردند، به «راهبرد معاصر» گفت: بخش عمده ای از فشارهای تحریمی آمریکا بر اقتصاد ایران از محل تحریم در حوزه های حمل و نقل، بیمه و بانکی است که بخش تجارت خارجی را زیر فشار قرار داده، اما آنچه درباره تجارت با اعضای بریکس مهم است، اینکه با برخی کشورها در شرایط تحریمی نیز فعالیت اقتصادی و تجاری قابل توجه داشته باشیم.


وی افزود: ایران و روسیه امور تجاری خود را با بانک های مشترک انجام می دهند و در زمینه مبادلات مالی مشکل چندانی وجود ندارد، زیرا با کشورهای عضو بریکس، روسیه و چین به عنوان عضو مهم و تأثیرگذار در اقتصاد جهان همکاری قابل توجهی داریم. تجارت خارجی روانی با هند و آفریقای جنوبی وجود دارد و با برزیل نیز در حوزه واردات مواد غذایی به راحتی کار می کنیم، زیرا حوزه غذایی مشمول تحریم نیست.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است: برای سایر کشورها که مایل به پیوستن به بریکس هستند، می توان راهکار مبادله کالا به کالا را با پول ملی تعریف کرد. حتی اگر فرض کنیم از ظرفیت همکاری با کشورهای عضو بریکس به صورت صد درصدی  هم نتوان استفاده کرد، هر درصدی بتوانیم در شرایط تحریم کار کنیم خوب است. علاوه بر این، قرار است دایره پیمان بریکس با عضویت کشورهای دیگر بزرگتر شود.

اگر فرض کنیم از ظرفیت همکاری با کشورهای عضو بریکس به صورت صد درصدی  هم نتوان استفاده کرد، هر درصدی بتوانیم در شرایط تحریم کار کنیم خوب است


حریری گفت: با توجه به اینکه کشورهای مختلف ازجمله کشورهای منطقه مانند عربستان و امارات مایل به همکاری و پیوستن به بریکس هستند، تجارت ایران گسترش می یابد، زیرا در وهله نخست، کشورمان با پنج کشور اصلی عضو بریکس همکاری می کند و سپس با کشورهای پیرامون پنج کشور اصلی همکاری های تجاری در سطح قابل توجهی خواهد داشت.

 


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تأکید کرد: معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان بر این موضوع تأکید کرد، مسکو و اعضای بریکس حاضر به همکاری تجاری بیشتر با ایران هستند، بنابراین مسئولان باید از فرصت بریکس برای توسعه تجارت خارجی با ایران استفاده کنند. این همکاری ها از جهات بسیاری به تأمین بسیاری از کالاها و نیازهای ضروری ما در حوزه های مختلف منجر می شود و می تواند بخش تولید و صادرات ایران را به کشورهای عضو بریکس افزایش دهد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار