خانه قیصری به ثبت ملی رسید-راهبرد معاصر

خانه قیصری به ثبت ملی رسید

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل از ثبت خانه قیصری در آران و بیدگل در فهرست ملی به شماره ۳۳۴۸۸ خبر داد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 08
کد خبر: ۱۹۸۵۶۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ در آران و بیدگل، مهدی مشهدی از ثبت ملی خانه تاریخی قیصری شهر آران و بیدگل خبر داد و اظهار داشت: این اثر تاریخی به شماره ۳۳۴۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: خانه تاریخی قیصری در شهر آران و بیدگل و در محله بالا ده، معروف به محله بازار و در مجاورت مسجد تاریخی بازار قرار دارد و این خانه تاریخی دو هزار و ۵۸۰ متر مساحت و یک هزار و ۲۰۰ متر زیر بنا دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل عنوان کرد: این اثر ارزشمند دارای دو بخش یکی مربوط به دوره ایلخانی و بخش عمده آن که باقی مانده مربوط به دوره قاجار است.

وی گفت: خانه تاریخی قیصری دارای دو سرداب و دو عدد بادگیر و شش اتاق و یک اتاق شاه‌نشین و ایوان بزرگ بوده و این اثر تاریخی بسیار ارزشمند بعد از سال‌ها توسط هادی حمیدی‌پناه به صورت کامل تملک شد و مقرر شده پس از طی روند قانونی به عنوان هتل سنتی مرمت و بازسازی شود.

مشهدی تصریح کرد: با پیگیری کارشناسان میراث فرهنگی استان اصفهان و اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل از جمله حسین میرزاجانی و تلاش دوستداران میراث فرهنگی از جمله معتمد میراث فرهنگی سیدمحمد جدی این خانه تاریخی از تخریب نجات پیدا کرده و در چند روز اخیر لوح ثبتی آن ابلاغ شد. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار