واکاوی تحرکات اخیر داعش در منطقه-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی سیدرضی عمادی، کارشناس مسائل غرب آسیا؛

واکاوی تحرکات اخیر داعش در منطقه

داعش ساخته دست آمریکاست و اکنون بازماندگان این گروه تروریستی در سوریه زیر حمایت آمریکا قرار دارند تا به علت‌هایی همچون زیر فشار قرار دادن محور مقاومت در سوریه، زیر فشار قرار دادن ایران و روسیه و بی‌ثباتی و ناامنی منطقه در موعدی که واشنگتن مدنظر دارد، از آن‌ها برای تعقیب اهدافش بهره گیرد.
سیدرضی عمادی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 20
کد خبر: ۲۰۰۰۵۳

واکاوی تحرکات اخیر داعش در منطقه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ گروه تروریستی داعش به‌تازگی حملات خود را افزایش داده است. ایران و سوریه در هفته‌های اخیر شاهد حملات تروریستی بودند که باید علل شدت گرفتن اقدامات گروه تروریستی داعش بررسی شود.

 

تروریست‌های داعش به‌تازگی در منطقه «معدان عتیق» واقع در شرق استان رقه اتوبوس حامل سربازان ارتش سوریه را هدف قرار دادند که در این حمله ۱۰ نظامی سوری شهید و تعدادی دیگر مجروح شدند. گروه تروریستی داعش همچنین در بیابان‌های استان دیرالزور در کمین از پیش طراحی شده، اتوبوس حامل سربازان سوری را به رگبار بستند که در این واقعه دست کم ۲۰ نفر شهید و ۱۰ نفر نیز مجروح شدند. این مرگبارترین حمله این گروه تروریستی علیه نیروهای دولتی سوریه از آغاز ماه اوت سال جاری بود. 

 

جنایت‌های جدید می‌تواند ناشی از جبران شکست‌های متوالی و نیز ناشی از تدابیر سرکرده جدید داعش باشد

عناصر تروریستی داعش ۲۷ ژوئیه موتورسیکلتی بمب‌گذاری‌شده را در نزدیکی خودرویی در خیابان «کوع السودان» واقع در منطقه سیدة زینب واقع در جنوب دمشق منفجر کردند که به دنبال آن ۶ نفر شهید و ۲۱ نفر دیگر مجروح شدند. این گروه تروریستی یکشنبه گذشته نیز در حمله تروریستی حرم شاهچراغ شیراز دو نفر شهید و هفت نفر را مجروح کردند. 

 

پرسشی که به‌وجود می‌آید، اینکه علل تشدید جنایت‌های داعش چیست؟ در پاسخ می‌توان دو دلیل مهم بیان کرد که عبارتند از:

 

الف) هلاکت چهار سرکرده این گروه تروریستی و به خطر افتادن موجودیت داعش: به نظر می‌آید نخستین عامل افزایش اقدامات تروریستی داعش، تلاش برای ابراز موجودیت در سوریه است. چهار تن از سرکردگان داعش که یکی پس از دیگری هدایت این گروه را برعهده گرفته بودند، از زمان شکست نظامی در سوریه و عراق تاکنون کشته‌ شده‌اند. 

 

به‌تازگی نیز این گروه تروریستی با تأیید هلاکت ابوالحسین الحسینی القرشی، سرکرده داعش در درگیری‌های ادلب واقع در شمال غرب سوریه اعلام کرد، ابو حفص الهاشمی القرشی را به عنوان سرکرده جدید خود انتخاب کرده است. بنابراین، جنایت‌های جدید می‌تواند ناشی از جبران شکست‌های متوالی و نیز ناشی از تدابیر سرکرده جدید داعش باشد. 

 

رامی عبدالرحمان،‌ مدیر ارشد دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این زمینه گفت: داعش به‌تازگی با هدف تأکید بر حضور و فعال بودن در سوریه با وجود هلاکت سرکردگانش، حملات خود را تشدید کرده است. 

 

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت، گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت مدعی شده‌اند، در نیمه نخست سال جاری میلادی تهدید گروهک تروریستی داعش در برخی مناطق درگیری در عراق و سوریه افزایش یافته است. طبق این گزارش، داعش در حالت کلی همچنان فعال است و با وجود خسارت شدیدی که متحمل شده و میزان فعالیت‌هایش در سوریه و عراق کاهش یافته است، اما خطر بازگشت این گروهک همچنان وجود دارد.

 

ب) تلاش آمریکا برای بازگرداندن داعش: عامل دوم افزایش جنایت‌های داعش در سوریه مربوط به سیاست‌های آمریکاست. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به‌تازگی در سخنان خود گفت: آمریکا تصمیم گرفته است بار دیگر گروه تروریستی داعش به صحنه بازگردد. 

 

برخی از عناصر داعش که به ویژه در سوریه حضور دارند، در اردوگاه‌هایی هستند که شماری از این اردوگاه‌ها تحت کنترل آمریکا قرار دارد. اردوگاه الهول در استان حسکه به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز نگهداری تروریست‌های داعش، از جمله این اردوگاه‌هاست. 

 

در نیمه نخست سال جاری میلادی تهدید گروهک تروریستی داعش در برخی مناطق درگیری در عراق و سوریه افزایش یافته است

تاکنون در گزارش‌ بسیاری از منابع محلی آمده است، ارتش آمریکا اقدام به انتقال تروریست‌های داعش از زندان‌ها به پایگاه‌های نظامی می‌کند و منابع امنیتی نیز بارها گفته‌اند، آمریکا اقدام به آموزش و تجهیز عناصر داعش می‌کند تا دست به حملات تروریستی در سوریه بزنند و این‌گونه بهانه لازم برای ادامه حضور ارتش آمریکا در سوریه وجود داشته باشد. 

 

در واقع، آمریکایی‌ها که زیر فشار مردم سوریه برای خروج نظامیانشان قرار دارند، تداوم جنایت‌های داعش را هم‌سو و سازگار با منافع خود برای باقی ماندن در سوریه می‌دانند. در این راستا خیام الزعبی، تحلیلگر سوری با انتشار یادداشتی در روزنامه رأی الیوم به اهداف تحرکات آمریکایی و فعال‌سازی گزینه استفاده مجدد از داعش پرداخت و نوشت، حوادثی که در شمال و شرق سوریه که در خارج مناطق تحت کنترل این کشور رخ می‌دهد، قطعاً به سود نفوذ آمریکاست. 

 

این گزارش می‌نویسد، واشنگتن خواستار بی‌ثباتی و ناامنی سوریه و با حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب به‌دنبال تحقق این موضوع است.

 

علاوه بر بی‌ثباتی و تضعیف سوریه، زیر فشار قرار دادن ایران و روسیه در سوریه نیز یکی دیگر از علت‌های تلاش آمریکا برای بازگرداندن داعش به‌ويژه در صحنه سوریه است. یکی دیگر از اهداف آمریکا این است مانع ایجاد خط ارتباطی میان ایران، عراق و سوریه شود. 

 

در همین زمینه جیمز جفری، فرستاده پیشین آمریکا در سوریه با بیان اینکه نیروهای این کشور از سوریه خارج نمی‌شوند، اعتراف کرد، آمریکایی‌ها در التنف حضور دارند تا مسیر اصلی میان دمشق و تهران را در جنوب سوریه قطع کنند. در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز تحرکاتی انجام شد تا به نظام بشار اسد، فشار وارد شود.

 

نکته دیگر این است، رژیم صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی با بحران‌های پیچیده‌ای مواجه است؛ به نحوی که حتی مقام‌های سابق و کنونی این رژیم درباره خطر فروپاشی ارتش و همچنین وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی هشدار داده‌اند. به نظر می‌آید آمریکایی‌ها با همراهی رژیم صهیونیستی سعی دارند بازماندگان گروه تروریستی داعش را برای زیر فشار قرار دادن محور مقاومت در داخل سوریه احیا کنند تا با توجه به بحران داخلی رژیم صهیونیستی، از تهدید مقاومت علیه این رژیم بکاهند. 

 

بهره سخن

داعش مهم‌ترین گروه تروریستی ای که در یک دهه اخیر ظهور کرده است و درصدد تشکیل خلافت خودخوانده بود، در تقریباً سه سال، رؤیای خود را بر باد رفته دید. سردار سپهبد شهید قاسم سليماني، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در نابودی تشکیلات داعش داشتند. 

 

با وجود این، همان‌گونه که پیش‌تر مقام‌های آمریکایی ازجمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور عنوان کرده بودند، داعش ساخته دست آمریکاست و اکنون بازماندگان این گروه تروریستی در سوریه زیر حمایت آمریکا قرار دارند تا به علل بیان شده در موعدی که واشنگتن مدنظر دارد، از آنها برای تعقیب اهدافش بهره گیرد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده