پیام‌های عملیات «رکن الشدید 4» مقاومت در غزه-راهبرد معاصر
یادداشت ایمن الرفاتی، عضو هیئت‌مدیره مرکز پژوهش‌های منطقه‌ای فلسطین؛

پیام‌های عملیات «رکن الشدید 4» مقاومت در غزه

مانور نظامی «رکن الشدید 4» پیام روشن مقاومت به مبارزان کرانه باختری است که نشان می‌دهد مقاومت در نوار غزه مشغول جمع‌آوری نیرو و تجهیزات برای نبردی بزرگ با رژیم صهیونیستی هستند.
ایمن الرفاتی؛ عضو هیئت‌مدیره مرکز مطالعات منطقه‌ای فلسطین
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 16
کد خبر: ۲۰۳۹۲۶

پیام‌های عملیات «رکن الشدید 4» مقاومت در غزه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ موضوع فلسطین در سال های اخیر نقاط عطف بسیار مهمی پشت سر گذاشته است، از تمرکز بر حمایت از گروه های مقاومت نوظهور در کرانه باختری گرفته تا تقویت جبهه مقاومت داخلی به وسیله اتاق مشترک عملیات مقاومت و مانورهای نظامی آنها و نیز ایجاد معادلات جدید با رژیم صهیونیستی.

مانور «رکن الشدید 4» که به وسیله مقاومت فلسطین در هجدهمین سالگرد شکست محاصره غزه انجام شد، مملو از پیام‌های مهمی در ابعاد داخلی فلسطین، برای رژیم اشغالگر صهیونیستی و منطقه بود. در سایه برخی تحولات بر سر موضوع فلسطین، کابینه راستگرای صهیونیستی مدعی است می خواهد مناقشه با فلسطینیان را حل و فصل کند و در عین حال نقشه هایی برای مسجدالاقصی، کرانه باختری و زندانیان فلسطینی زندان های سرزمین های اشغالی دارد.

معتقدیم ادامه نبرد در کرانه باختری و وارد کردن ضربه سنگین بر پیکر اشغالگران درنهایت به عقب نشینی آنها و شکستشان در جبهه کرانه باختری منجر خواهد شد


این مانور نظامی (که به تمرین سالانه مقاومت تبدیل شده است) پیام های مهمی برای جبهه داخلی فلسطین دارد و می خواهد  به فلسطینیان اطمینان خاطر دهد، انتخابشان درباره گزینه مقاومت در برابر اشغالگری همچنان امن و پابرجاست. این عملیات همان گونه که دلیل اصلی شکست محاصره غزه در سال 2005 میلادی بود، می تواند بهای سخت اشغالگران برای ادامه اشغال کرانه باختری باشد؛  بی تردید مبارزه مقاومت تا عقب نشینی اشغالگران ادامه خواهد داشت.


این مانور نظامی حاوی پیام روشنی به مقاومت در کرانه باختری است، مبنی بر اینکه مقاومت غزه مشغول جذب  نیرو و آماده شدن برای نبرد بزرگ با اشغالگران است. معتقدیم ادامه نبرد در کرانه باختری و وارد کردن ضربه سنگین بر پیکر اشغالگران درنهایت به عقب نشینی آنها و شکستشان در جبهه کرانه باختری و نیز مرگ پروژه شوم الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی منجر خواهد شد. 


با ابزارهای نظامی ای که مقاومت در مانور خود به نمایش گذاشت، می توان نتیجه گرفت مقاومت فلسطین شبانه روز در تلاش برای توسعه توانمندی ها و عملکرد خود در همه سطوح نظامی، تاکتیکی و روابط داخلی است و رهبری فعلی مقاومت از گستره خطرات و تهدیدهایی که آرمان فلسطین از سر می گذراند، آگاه و در حال تدارک هستند تا واکنش قاطعی به اشغالگران نشان دهند و بتوانند این مرحله از نبرد آزادی را با پیروزی آغاز کنند.

مانور «رکن الشدید 4» حاوی این پیام بود که تلاش برای انزوای هر یک از گروه‌های فلسطینی و اختلاف افکنی میانشان  نتیجه ای نخواهد داشت


رهبری مقاومت نسبت به لزوم تقویت جبهه داخلی فلسطین و اتحاد صفوف نظامی که یکی از اهداف راهبردی شان هست و راه گروه های فلسطینی را برای مرحله آزادسازی هموار می کند، آگاه هستند. آنها دریافته اند با توجه به وضعیت حساس داخلی، نمی‌توان با اختلاف هیچ گامی در مسیر آزادی برداشت و بر این اساس، مانور اخیر که در آن همه گروه‌های فلسطینی شرکت کردند، پیام روشن قاطعیت و قدرت فلسطینیان است. این مانور نشان داد تلاش های رژیم صهیونیستی برای ایجاد اختلافات داخلی شکست خورده است و شکست خواهد خورد.


مانور «رکن الشدید 4» حاوی این پیام بود که تلاش برای انزوای هر یک از گروه‌های فلسطینی و اختلاف افکنی میانشان  نتیجه ای نخواهد داشت و با واکنش اتاق عملیات مشترک گروه های مقاومت فلسطین مواجه می شود که ممکن است فراتر از انتظارات صهیونیستها باشد.


از این رو، مانور نظامی «رکن الشدید 4» را می توان دارای چند نکته مهم دانست:

  • با توجه به اطلاعات موجود، مانور «رکن الشدید 4» نشان داد رژیم اشغالگر در حال بازی با چاشنی‌های انفجاری است که هر لحظه ممکن است منفجر شوند. بازی با پرونده های قدس اشغالی و مسجدالاقصی ازجمله این چاشنی هاست که مقاومت فلسطین در این راستا پیام‌های قاطعی را برای چندین طرف ارسال ‌کرد تا نشان دهد آمادگی مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی را دارد.
    علاوه بر این، پرونده های مکان های مقدس قدس، زندانیان فلسطینی در زندان های رژیم اشغالگر و ... ممکن است به مرحله افزایش بحران داخلی یا فعال شدن چاشنی انفجاری کرانه باختری منجر شود یا اینکه شاهد تداوم عملیات های شهادت طلبانه در نقاط مختلف باشیم.
  • این مانور نشان دهنده پیشرفت کار جمعی گروه های فلسطینی از نظر واکنش سریع، توانایی مانور و مقابله با خطرات غیرمنتظره است و این یعنی، با مقاومتی مواجهیم که دامنه توسعه توانمندی های خود را متوقف نمی کند و برای همه سناریوهای احتمالی آماده می شود.
  • مانور نظامی حاوی پیام اطمینان خاطر به ملت فلسطین از لحاظ آمادگی مقاومت برای دفاع از سرزمین های اشغالی و مقدساتشان در هر لحظه بود و نشان داد آنها آمادگی مقابله با چالش هایی را که رژیم اشغالگر ممکن است در آینده بیافرینند، دارند.
  • این مانور پیام روشنی مبنی بر جدیت مقاومت و تلاش آنها برای پایان دادن به پرونده اسیران فلسطینی در زندان های رژیم اشغالی بود و نشان داد تلاش های زیادی برای پایان دادن به موضوع اسیران فلسطینی در قالب مبادله آنها با نظامیان ارتش رژیم اشغالگر در حال انجام است.
  • شاید مهم ترین هدف این مانور ارسال پیام جامع و جمعی گروه های فلسطینی باشد مبنی بر اینکه اولویتشان اتحاد صفوف برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن و دست کم تکرار سناریوی نبرد «سیف القدس» است.
    این فرضیه با دیدارهایی که  به تازگی رهبران مقاومت با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان انجام دادند، همخوانی دارد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار