طرح‌های عربستان برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

طرح‌های عربستان برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی

وزیر خارجه سعودی در اجلاس گروه ۷۷ و چین با اشاره به ابتکارهایی که کشورش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی دارد تاکید کرد که عربستان به تسهیل و اجرای پروژه‌های توسعه پایبند است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 17
کد خبر: ۲۰۴۲۶۲

به گزارش راهبرد معاصر، روز گذشته «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در اجلاس سران گروه 77 و چین در کوبا اعلام کرد، عربستان به تلاش‌ها در سطح انسانی برای تصویب حقوق اصلی و نیز کار در حوزه علمی و تکنولوژی اهمیت می‌دهد. یکی از اهداف مهم عربستان پر کردن شکاف‌های دیجیتال بوده و برای تقویت فناوری ارتباطات جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی تلاش می‌کند.

 

وزیر خارجه سعودی تصریح کرد، عربستان توجه زیادی به توسعه و پیشرفت دارد و به تسهیل و اجرای همه پروژه‌های توسعه پایبند است. سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری انرژی پاک منجر به تسهیل روند تحولات در این زمینه می‌شود و عربستان در چارچوب اقتصاد چرخشی که به کاهش انتشار کربن کمک می‌کند، عمل می‌نماید.

 

وی تاکید کرد، تقویت همکاری بین‌المللی عاملی ضروری برای برای دستیابی به اهداف اقلیمی جهانی به‌ویژه در زمینه نوآوری، تحقیق و توسعه، ترویج فناوری‌های انرژی پاک و .. است. عربستان سعودی همراه با کشورهای جهان در چالش‌هایی که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از جمله چالش‌های زیست‌محیطی با آن روبه‌رو هستند، مشارکت می‌کند و چندین طرح در این زمینه دارد، از جمله طرح خاورمیانه سبز و ابتکار سبز عربستان.

 

بن فرحان گفت که عربستان در چارچوب کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی همه تلاش خود را به کار بسته و در چارچوب چشم‌انداز 2030 جهت محافظت از اراضی و منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب زمین کار می‌کند. عربستان همچنین مشتاقانه منتظر میزبانی کشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل در زمینه مبارزه با بیابان‌زایی در سال آینده است.

 

در پیش نویس بیانیه پایانی نشست سران گروه 77 و چین در کوبا بر پایبندی به تقویت وحدت و همبستگی این گروه تأکید و اعلام شد که کشورهای جنوب با چالش‌هایی مواجه هستند که جدیترین آن نظام اقتصادی بین‌المللی غیرعادلانه است.

 

نمایندگان 100 کشور در این نشست که درباره نقش علم، تکنولوژی و اختراع در توسعه بود، حضور داشتند.

 

گروه 77، به عنوان بزرگ ترین ائتلاف کشورهای درحال توسعه، در سال 1964 از سوی 77 کشور تشکیل شد. این گروه فعالیت رسمی خود را پس از پایان نشست تجارت و توسعه سازمان ملل ـ آنکتاد ـ طی بیانه‌ای آغاز کرد. این گروه هم اکنون اعضای 134 کشور را در خود دارد. اما به دلیل اهمیت تاریخی، سیاسی نشست اولیه آن که به شکل گیری و فعالیت رسمی آنها انجامید، هم چنان خود را در قالب گروه 77 معرفی می کند. گروه 77 در چارچوب سازمان ملل متحد، موضوعاتی همانند ارتقای منافع اقتصادی جمعی و تقویت ظرفیت مذاکراتی جنوب و نیز همکاری‌های فنی در میان کشورهای درحال توسعه را پی گیری می‌کند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده