امیدواری مسکو به حصول نتیجه از مذاکرات باکو و قره‌باغ-راهبرد معاصر

امیدواری مسکو به حصول نتیجه از مذاکرات باکو و قره‌باغ

وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر کمک نیروهای حافظ صلح به ارامنه قره‌باغ، گفت که مسکو انتظار دارد نتایج مذاکرات بین طرفین به از سرگیری کار برای اجرای توافقات ۲۰۲۰-۲۰۲۲ کمک کند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - 2023 September 26
کد خبر: ۲۰۵۶۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه شامگاه دوشنبه اعلام کرد که گفتگوها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، طبق توافقات ادامه پیدا خواهند کرد.

 

این وزارتخانه طی بیانیه‌ای گفت که مسکو انتظار دارد که نتایج مذاکرات بین باکو و ارامنه قره باغ به از سرگیری کار برای اجرای توافقات ۲۰۲۰-۲۰۲۲ کمک کند.

 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اظهار داشت که نیروهای حافظ صلح روسیه مذاکرات بین نمایندگان باکو و ارامنه قره‌باغ را تسهیل کردند.

 

قرار بود طرفین در مورد موضوعاتی چون غیرنظامی‌سازی، احیای زندگی مسالمت‌آمیز و تضمین حقوق و امنیت جمعیت ارمنی قره‌باغ گفتگو کنند.

 

بر این اساس، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «ما امیدواریم که نتایج مثبت این روند به از سرگیری سریع کار برای اجرای مجموعه توافقات بین سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان از جمله رفع انسداد ارتباطات حمل‌ونقل، تعیین حدود مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، هماهنگی پیمان صلح و توسعه تماس‌های بشردوستانه کمک کند».

 

به نوشته اسپوتنیک، این وزارتخانه با بیان اینکه روسیه به کمک به ثبات اوضاع در قره‌باغ کوهستانی ادامه می‌دهد، توضیح داد: «صلح‌بانان روسیه با میانجیگری فعال خود بر رعایت آتش‌بس که در ۲۰ سپتامبر برقرار شد، نظارت می‌کنند. اولویت مطلق همه تلاش‌های ما جلوگیری از بروز یک درگیری مسلحانه جدید و تلفات بین غیرنظامیان است».

 

مسکو ضمن اشاره به کمک رسانی نیروهای روسی به ارامنه قره‌باغ، افزود: « فقط در دو روز گذشته، ۱۲۵ تُن کمک بشردوستانه و ۶۵ تُن سوخت به منطقه رسانده شد. برنامه‌ها برای اطمینان از عرضه منظم مواد غذایی و کالاهای ضروری در هر دو مسیر لاچین و آغدام انجام شده است. طبق آخرین داده‌ها، در کمپ پایگاه نیروهای حافظ صلح بالغ بر ۷۰۰ پناهنده وجود دارد که بیش از ۴۰۰ نفر از آنها کودک هستند»./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده