به گزارش راهبرد معاصر؛ منوچهر منطقی در نامهای خطاب به مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، میزان نیاز خودروهای مورد نیاز آئیننامه اجرایی بند (ص) تبصره (7) قانون بودجه 1402 کل کشور را اعلام کرده است که مبنای آن میزان نیاز اعلام شده توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گرفته است.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه خود، ضمن اشاره به نامه رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام کرده است که به استناد «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی»، میزان نیاز حملونقل جاده یا کشور بنا بر درخواست سازمان راهداری و حملونقل جادهای را در جدولی ارائه کرده است.
در این نامه برنامه تولید امسال برای هر خودروی سنگین به تفکیک اعلام شده که بر اساس آن با توجه به برنامه تولید 25 هزار دستگاه خودروی کشنده با بارگیر غیرثابت و همچنین تولید 7 هزار ون مسافری، احتمالاً به واردات این خودروها تا پایان سال نیاز نداشته باشیم، اما در مقابل با توجه به تولید 13 هزار دستگاه کامیون با بارگیر ثابت و اعلام نیاز 20 هزار دستگاه از سوی سازمان راهداری و همچنین تولید داخلی اتوبوس (برونشهری) و مینیبوس به تعداد 2 هزار و 500 دستگاه با وجود نیاز 14 هزار دستگاه، نیاز به واردات دیده میشود.
در این ابلاغیه تاکید شده است که برای واردات، اولویت با خودروهایی است که پیش از ابلاغ آئیننامه اجرایی بند (ص) تبصره (7) قانون بودجه سال 1402، وارد اماکن گمرکی شدهاند (دارای قبض انبار مورد تأیید گمرک جمهوری اسلامی هستند).
همچنین به منظور تنظیم بازار خودرو، از محل سایر مصوبات واردات خودروی نو نیز در دستور کار وزارت متبوع قرار دارد.
البته در این نامه تأکید شده «نامهای تجاری مورد نظر، میبایست با هماهنگی سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیطزیست و از محل مدلهای دارای تائیدیه خدمات پس از فروش توس معاونت تجارت و خدمات وزارت متبوع اعلام شود.»/تسنیم