امیر خواجه‌فرد: قیمت تمام شده هواپیمای سیمرغ ۵۰ درصد نمونه خارجی آن است-راهبرد معاصر
موافقت مجمع تشخیص مصلحت با افزایش سهمیه دولت در صندوق بین‌المللی پول اطلاعیه سپاه صاحب الزمان(عج) در خصوص صدای انفجار در مورچه‌خورت رئیس جمهور: ادامه فیلترینگ با توجه به نارضایتی مردم قابل قبول نیست تصویب کلیات طرح تناسبی برگزار شدن انتخابات شورا‌ها تصویب پیشنهاد الحاق طرح ساماندهی کارکنان دولت به بودجه ۱۴۰۴ در کمیسیون اجتماعی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس تغییر کرد پزشکیان: بهتر است رابطه با آمریکا را خودمان مدیریت کنیم بازدید فرمانده نیروی هوایی ارتش از جنگنده جی ۱۰ چین + عکس بیانیه سپاه: عملیات وعده صادق در امتداد آرمان شهید طهرانی‌مقدم است پزشکیان در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه: شرط اصلاح وضعیت کشور استفاده از ظرفیت همه نیرو‌های نخبه است معاون اول رئیس جمهور در اجلاس سازمان همکاری اسلامی: پیشنهاد ایران برگزاری همه‌پرسی بین فلسطینیان است گفت‌وگوی تلفنی پزشکیان و بن‌سلمان جزئیات حادثه تروریستی سراوان | شهدا از هموطنان اهل سنت استاندار سیستان و بلوچستان: چهار نفر از شهدای سراوان هنگام اقامه نماز به شهادت رسیدند/ تروریست‌ها بلوچ نبودند تاکید رئیس‌جمهور بر هم‌افزایی برای تسهیل ساخت نیروگاه‌های برق توسط بخش خصوصی

امیر خواجه‌فرد: قیمت تمام شده هواپیمای سیمرغ ۵۰ درصد نمونه خارجی آن است

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با تشریح ویژگی‌های هواپیمای ترابری سیمرغ گفت: برای این هواپیما حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت مشابه های خارجی آن هزینه شده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023 October 29
کد خبر: ۲۱۰۸۷۰

به گزارش  راهبرد معاصر، امیر سرتیپ خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی در بازدید از مراحل تست هواپیمای ترابری سیمرغ با بیان اینکه در دنیا استفاده از یک پلتفرم برای تبدیل به انواع دیگری از هواپیما امری معمول و مرسوم است، افزود: در پروژه سیمرغ، از پلتفرم هواپیمای ایران-140 جهت تبدیل به هواپیمای ترابری سبک استفاده شده است.

 

امیر خواجه فرد با اشاره به اینکه هواپیمای ترابری سیمرغ یک هواپیمای ترابری با درب رمپ عقب است، اظهار داشت: این پرنده بر پایه هواپیمای ایران-140 طراحی شده است تا بتواند کلیه ماموریت‌های یک هواپیمای ترابری-تاکتیکی را به خوبی و کامل انجام دهد. تغییرات این هواپیما نسبت به هواپیمای پایه در حوزه‌های پیکربندی، سازه، و سیستم‌های هیدرومکانیکی از جمله مکانیزم‌های سطوح کنترل، سیستم هیدرولیک، موتور کمکی، سیستم تهویه مطبوع، اینتریور و تجهیزات باربری و سیستم الکتریک بسیار گسترده و آشکار است.

 

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی تشریح کرد: طول بدنه در این پرنده بیش از 2 متر افزایش یافته و دم‌های عمودی و افقی نیز کاملا تغییر یافته است و سازه و فضای داخلی هواپیما جدید و کاملا بومی طراحی شده است که تمامی مدارک و نقشه‌ها بر اساس استاندارد هواپیماهای باربری است و در این زمینه یک نوآوری و تحول بزرگ رخ داده است.

 

امیر سرتیپ افشین خواجه فرد موتور هواپیما سیمرغ را برتر از از موتور هواپیمای ایران-140 دانست و افزود: موتور این پرنده نسبت به پلتفرم قبلی در بخش سوخت رسانی و کنترل الکترونیکی موتور یعنی سیستم فدک با اجرای سرویس‌های بولتن ارتقا پیدا کرده است و تمهیداتی برای ارتقاء بعضی از پارامترهای عملکردی هواپیما در شرایط Hot & High (یعنی گرم و مرتفع) اندیشه شده است.

 

وی در ادامه گفت: کارایی این هواپیما مطابق با کتابچه‌های پروازی و تطابق نمودارهای کارایی آن با اعداد واقعی توسط تیم‌های کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری و نیروهای مسلح به اثبات رسیده و وزن برخاست و بار مفید قابل جابجایی و سقف پروازی مطابق نمودارهای مربوطه تایید شده است.

 

امیر خواجه فرد با اشاره به شرایط جغرافیایی کشور و پراکندگی جمعیت در ایران و همچنین بروز شرایط غیر مترقبه مانند سیل و زلزله و دیگر حوادث غیر مترقبه اظهار داشت: این هواپیما با شرایط و قابلیت‌های خاص خود که یکی از آنها امکان نشست و برخاست در باندهای خاکی و ناهموار است می‌تواند مجروحین، آسیب دیدگان و همچنین خودروها و تجهیزات امدادی را در کمترین زمان جابه جا کند.

 

وی با بیان اینکه انجام تست‌های پروازی مطابق با استاندارهای خاص و جهانی است، افزود: مطابق با دستورالعملهای استاندارد تدوین شده در اولین پرواز چرخهای هواپیما جمع نمی‌شود و هم چنین هواپیما دارای رنگ اولیه نمونه سازی است که در تمامی دنیا در هنگام رونمایی و مراحل تست‌های پروازی این تست‌ها با زیر رنگ هواپیما انجام می‌شود.

 

امیر خواجه فرد تصریح کرد: طراحی هواپیمای ترابری سبک سیمرغ تحت نظارت مستمر سازمان هواپیمایی کشوری و براساس گواهینامه تشکیلات طراحی ( DOADesign Organization Approval-) که براساس مقررات ملی هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است. همچنین این هواپیما براساس قوانین کاربردی مربوط به هواپیماهای سنگین تر از 5670 کیلوگرم یا 12500 پوند ( AP-25) طراحی شده است . به صورت خلاصه می‌توان گفت این هواپیما براساس مقرارت محصولی سیستمی مربوط به کلاس خود ، طراحی شده و درحال طی کردن فرآیند اخذ گواهینامه­ مربوطه است.

 

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی با تاکید بر اینکه این نوع هواپیما علاوه بر لجستیک نظامی، کاربرد ویژه‌ای در حمل و نقل تجاری و امداد رسانی در حوادث غیر مترقبه را نیز دارد، تصریح کرد: با توجه به قیمت تمام شده این هواپیما که در حدود 50 تا 60 درصد قیمت مشابه های خارجی آن هزینه شده و با توجه به نیاز 150 فروندی به این هواپیما در کشور، صرفه اقتصادی دارد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار