به گزارش راهبرد معاصر، خیرالله خادمی در نشست خبری توسعه شبکه ریلی غرب کشور، اظهار کرد: در کشور حدود 14 هزار کیلومتر خطآهن داریم که به عنوان خط گرم محسوب می شوند. حدود 3300 کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت است، ضمن اینکه حدود 5000 کیلومتر خطآهن نیز در مرحله مطالعات قرار دارد.
وی افزود: ما متولی نیاز یا عدم نیاز پروژه های در دست ساخت نیستیم، وقتی احداث پروژه در قانون بودجه می آید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موظف به اجرا آن است.
وی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم در اولویت بندی پروژه ها گفت: سال قبل زاهدان-خاش به عنوان بخشی از کریدور شمال جنوب به بهرهبرداری رسی. امسال هدفگذاری شده تا 407 کیلومتر به بهره برداری برسد. یکی از این پروژه ها خط آهن بستان آباد بود که اوایل امسال افتتاح شد. دومین پروژه اتصال کردستان به شبکه ریلی بود، یعنی خط آهن همدان-سنندج که بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است. قرار است این خط آهن به باشماق و از آنجا به خط آهن عراق متصل شود.
وی با بیان اینکه جلسه ای با مدیرعامل راه آهن برگزار شد و اعلام کردیم خط آهن همدان-سنندج به اتمام رسیده و آنرا تحویل راه آهن دهیم، گفت: مانعی برای بهرهبرداری از این پروژه وجود ندارد و آماده این با حضور رییس جمهوری در استان کردستان خطآهن مذکور افتتاح شود.
تا کنون حدود 3400 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و یکی از تکمیل تربت پروژه های ریلی کشور به شمار می رود که به زودی تحویل بهرهبردار می شود. در مسیر مذکور 45 تقاطع غیرهمسطح برای تردد در دو طرف خط ریلی اجرا شده و برای مسیرهای خاکی نیز پل احداث شده است. همچنین 30 دستگاه با دهانه بیش از 10 متر در پروژه مذکور ساخته شده است.
13750 مترمربع سازه (ساختمان پلیس، محوطه سازی و...) در طول مسیر و ایستگاه راه آهن سنندج ساخته شده است
قرار است تا پایان سال خط آهن رشت-کاسپین به بهره برداری برسد که عملا دریای خزر را به خلیج فارس متصل خواهد کرد. همچنین بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه تا پایان اردبیل به شبکه سراسری راه آهن متصل خواهد شد.
طول خطآهن همدان-سنندج 151 کیلومتر و ارزش روز آن 15 هزار میلیارد تومان است. با افتتاح این پروژه تاکنون 23 استان به شبکه سراسری راه آهن متصل شدهاند./ تسنیم