به گزارش راهبرد معاصر؛ پس لرزههای عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و گردشگری که از بخشهای حیاتی برای اقتصاد این رژیم اشغالگر تلقی میشود در نتیجه آن به شدت متزلزل شده است؟
تحلیلها نشان میدهد که صنعت گردشگری و همچنین سفر در سرزمینهای اشغالی بیشترین هزینه را در نتیجه این جنگ خواهد پرداخت که به نظر میرسد کاملاً متفاوت از جنگهای قبلی است و همچنین تأثیر عمیقی بر ابعاد مختلف زندگی در سرزمینهای اشغالی برجای گذاشته است.
اخیراً رژیم اشغالگر از ترس تهدیدهای امنیتی، پروازهای خود را در حریم هوایی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به حالت تعلیق درآورده است.عمان نیز عبور هواپیماهای اسرائیلی را در آسمان خود به حالت تعلیق درآورد، علاوه بر این، بیشتر شرکتهای هواپیمایی از هفتم اکتبر پروازهای خود را به سرزمینهای اشغالی متوقف کردند. این موضوع چگونه در اقتصاد تل آویو منعکس خواهد شد؟
خشم و تهدیدهای منطقه علیه رژیم اشغالگر به دلیل تداوم تجاوز نظامی علیه نوار غزه، رعب و وحشت را برای این رژیم اشغالگر به ارمغان آورده، تا جایی که از پرواز بر فراز چندین کشور، به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس امتناع کرده است. در واقع تهدید گروههای مقاومت در منطقه در خصوص حمله به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی، اشغالگران را بسیار نگران کرده است.
تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در سی ام اکتبر (هشتم آبان ماه) اعلام کرد که شرکت هواپیمایی العال پرواز هواپیماهای خود بر فراز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را با وجود هشدارهای امنیتی متوقف کرده است.
تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: در این مرحله، خطوط هوایی العال پرواز در مسیر سریع السیر به مقصد تایلند را متوقف کرده و به نحوی پروازها را با تغییر مسیر انجام داده که از آسمان عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی گذرد.
این منبع افزود: با این کار طول پرواز به جای هشت ساعت به حدود 12 ساعت افزایش مییابد که به نظر میرسد این انحراف از مسیر به دلیل هشدارهای احتمالی مبنی بر عدم تردد در مسیر نسبتا نزدیک به کشورهای عربی متخاصم صورت گرفته است.
دوشنبه گذشته بود که روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز خبر داد کشور عمان در اعتراض به تداوم جرایم رژیم اشغالگر در نوار غزه توافق قبلی خود با رژیم صهیونیستی را لغو کرده که به هواپیماهای این رژیم اجازه می داد از آسمان عمان عبور کنند .در حالی که تنها کم تر از هشت ماه از صدور مجوز عمان به اسرائیل در این خصوص گذشته بود.
از هفتم اکتبر تعداد زیادی از شرکتهای هواپیمایی در جهان پروازها به و از سرزمینهای اشغالی را متوقف کردند و بسیاری از مسافران هم رزرو بلیطهای خود را لغو کردند که این امر خسارت سنگینی به بخش گردشگری رژیم صهیونیستی وارد کرد.
نصر عبدالکریم، استاد علوم اقتصادی دانشگاه عربی آمریکایی در رام الله با اشاره به اینکه بخش گردشگری و حملونقل اسرائیل از جمله بخشهایی هستند که در نتیجه جنگی که از هفتم اکتبر ادامه دارد، آسیب دیده است، گفت: هر چه جنگ بیشتر طول بکشد و گسترش یابد، اقتصاد اسرائیل بهای بسیار بیشتری خواهد پرداخت.
عبدالکریم در گفتوگو با سی ان ان افزود: با توقف بسیاری از پروازها در فرودگاه بن گوریون و خروج گردشگران از سرزمینهای اشغالی در حالی که حتی برخی ساکنان اسرائیل هم آنجا را ترک کردند بخش گردشگری ضربه بزرگتری متحمل شده است.
در روزهای نخست عملیات طوفان الاقصی قریب به نیمی از پروازهای انجام شده از طریق فرودگاه بن گوریون قطع شد و حجم پروازهای شرکتهایهواپیمایی به و از اسرائیل به شدت کاهش پیدا کرد.
صنعت گردشگری در اسرائیل سهم زیادی از تولید ناخالص داخلی این رژیم و بیشترین سهم از مشاغل در سرزمینهای اشغالی را نیز به خود اختصاص داده است.
برآوردها حاکی از آن است که خسارت وارد شده به بخش خدمات گردشگری اسرائیل به دلیل عملیات سال ۲۰۱۴ به حدود دو میلیارد شیکل (۴۹۰ میلیون دلار) یا تقریباً ۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه رسیده بود، در حالی که انتظار میرود در جنگ کنونی این ضررها بسیار بیشتر باشد.
در حالی که روزنامه عبری زبان هاآرتص گزارش داد که جنگ کنونی که بزرگترین جنگ از زمان جنگ ۱۹۷۳ به شمار می رود، باعث خشک شدن ریشه گردشگری و فلج شدن فعالیتهای اقتصادی در جنوب اسرائیل خواهد شد.
بر اساس دادههای منتشر شده از سوی وزارت گردشگری رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲، تقریباً ۲.۶۷ میلیون گردشگر وارد سرزمینهای اشغالی شدند که درآمد بیش از ۳.۶ میلیارد یورو برای این رژیم داشتند.
روزنامه فایننشال تایمز هم نوشت: عملیات طوفان الاقصی که توسط فلسطینیها در هفتم اکتبر به راه افتاد، شوک بزرگی به اسرائیل وارد کرد و باعث شد فروشگاهها و رستورانهای اسرائیلی زیادی درهای خود را ببندند، صدها پرواز لغو شود و بسیاری از کارمندان مشاغل خود را در شرکتها ترک کنند، زیرا به عنوان سرباز ذخیره برای جنگ در منطقه غزه فراخوانده شدند.
این روزنامه انگلیسی همچنین به تخلیه مناطق وسیعی در مرزهای شمالی و جنوبی سرزمینهای اشغالی در نتیجه درگیریهای مرزی غزه و تهدیدهای حزب الله لبنان اشاره کرد و همچنین نوشت: شهرک سدیروت در مرز با غزه که قبل از جنگ ۳۰ هزار شهرک نشین در آنجا ساکن بودند حالا به شهر ارواح تبدیل شده است.
جی بیت اور، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه گذاری پساگوت، به فایننشال تایمز گفت: اسرائیل با یک عملیات طولانی مواجه است که خسارات زیادی به اقتصاد اسرائیل وارد می کند. این روزها کوچک و بزرگ در خانهها محبوس شدهاند.
جانت پلگ، رئیس انجمن راهنمایان تور در سرزمینهای اشغالی نیز به نوبه خود گفت: برخی از سفرها به اسرائیل تا دو سال آینده لغو شده است، زیرا بیم آن میرود که حمله زمینی به غزه منجر به بروز درگیریهای منطقهای شود.
فایننشال تایمز افزود: فروپاشی وضعیت تجارت در اسرائیل یادآور اتفاقاتی است که در طول همه گیری کرونا رخ داد و حالا هم که بخش گردشگری اسرائیل به تازگی از اثرات کرونا بهبود یافته بود، دوباره به همان وضعیت سابق بازگشت.
آدریان پایلوت، سردبیر و تحلیلگر اقتصادی در وب سایت اسرائیلی کالکالیست هم تاکید کرده که بخش گردشگری و صنعت کنسرت و رویدادها در اسرائیل به شدت تحت تأثیر جنگ فعلی قرار خواهد گرفت.
تعدادی از کشورهای جهان از نخستین روزهای وقوع عملیات طوفان الاقصی به شهروندان خود توصیه کردند که از سفر به سرزمینهای اشغالی خودداری کنند که انگلیس و تعدادی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی از جمله آن بودند.
بر اساس دادههای همکاری اقتصادی و توسعه رژیم اشغالگر، تقریباً ۳.۶ درصد از اسرائیلیها در بخش گردشگری کار میکنند که در مناطق تاریخی مانند بیت المقدس و بیت لحم در کرانه باختری متمرکز است و همچنین هر آنچه مربوط به بخش گذراندن تعطیلات گردشگران در سواحل تلآویو میشود.
در حالی که روزنامه مصری الیوم السابع هم تاکید کرد که هر چه جنگ بیشتر طول بکشد، میزان خسارات بخش گردشگری اسرائیل فراتر از ۳۰ درصد از درآمدهای این بخش خواهد بود.
عامر الشوبکی، کارشنای اقتصادی نیز با اشاره به تاثیرهای مستقیم و غیرمستقیم جنگ غزه در کوتاه مدت، میان مدت ودراز مدت بر بخش گردشگری رژیم صهیونیستی گفت: تاثیر دراز مدت جنگ غزه بر بخش گردشگری این گونه است که دیگر در اسرائیل هیچ نقطهای امن نیست و از همین رو بسیاری از پروازهای گردشگری و فعالیتهای مرتبط با آن لغو میشود.
وی افزود: خطوط هوایی با قطع یا توقف تردد خود در آسمان کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و هدایت پروازهای خود به مسیرهای دورتر متضرر شدند و این به معنای هزینههای اضافی، پروازهای اضافی و بلیت اضافی و سپس اجتناب از رزرو بلیط در شرکتهای هواپیمایی اسرائیلی است و این مطمئناً شرکت هواپیمایی اسرائیل را به سمت متحمل شدن هزینهها سوق خواهد داد.
الشوبکی گفت: ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی اسرائیل به بخش گردشگری وابسته است و از این رو بخش مهمی برای اقتصاد اسرائیل محسوب میشود و بدون شک در نتیجه جنگ کنونی خسارات زیادی متحمل خواهد شد./فارس