تردید اسپانیا برای حضور در ائتلاف دریایی آمریکا-راهبرد معاصر

تردید اسپانیا برای حضور در ائتلاف دریایی آمریکا

سخنگوی دولت اسپانیا اعلام کرد این کشور به صورت یک جانبه در ائتلاف دریایی آمریکا شرکت نمی‌کند و احتیاط کامل را در این خصوص رعایت خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - 2023 December 23
کد خبر: ۲۱۹۷۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، دولت اسپانیا اعلام کرد که قبل از تصمیم‌گیری در مورد شرکت در ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ تصمیم گرفته است نهایت احتیاط را به خرج دهد.

 

براساس گزارش النشره، پیلار آلگریا، سخنگوی دولت اسپانیا در این خصوص گفت: «اسپانیا هرگز در یک فرآیند (به صورت) یکجانبه شرکت نخواهد کرد. مشارکت مادرید تنها می‌تواند زیر چتر اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صورت گیرد».

 

این سخنان پس از دیدار سخنگوی دولت اسپانیا با پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا و آلبرتو نونز ویخو، رهبر حزب راستگرای اپوزیسیون این کشور مطرح شد. ویخو در یک کنفرانس مطبوعاتی جداگانه گفت که از سانچز در مورد مشارکت احتمالی اسپانیا در این اتحاد که اکنون به گفته سخنگوی پنتاگون بیش از ۲۰ کشور را شامل می‌شود، سوال کرده است.

 

ویخو به نقل از نخست وزیر گفت: «تصمیم این است که در شرایط پیشنهادی آمریکا دخالت نکنیم یا حداقل زیر چتر شرایط آمریکا در این ابتکار مداخله نکنیم».

 

از صبح روز سه‌شنبه، وزارت دفاع اسپانیا هشدار داد که «اسپانیا (وابسته) به تصمیمات اتحادیه اروپا و ناتو است و بنابراین به‌طور یک‌جانبه (شرکت) در این عملیات موسوم به «نگهبان سعادت» (ائتلاف نظامی آمریکا علیه یمن) نخواهد بود. بر خلاف دیگر کشور‌های اروپایی، اسپانیا هیچ کشتی را برای پیوستن به این اتحاد به دریای سرخ اعزام نکرد.

 

دولت اسپانیا جزئیاتی در مورد ملاحظات خود در مورد ابتکار آمریکا ارائه نکرد، اما مشخص است که شریک حزب حاکم سوسیالیست اسپانیا، یک حزب چپ است که به شدت با سیاست خارجی آمریکا مخالف است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده