فصل جدیدی در اکتشافات اعماق دریا با سفر یک میلیاردر برای تماشای بقایای تایتانیک-راهبرد معاصر

فصل جدیدی در اکتشافات اعماق دریا با سفر یک میلیاردر برای تماشای بقایای تایتانیک

سفر جدیدی برای تماشای بقایای کشتی غرق شده تایتانیک برنامه‌ریزی شده است و دوباره یک ثروتمند پشت آن است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 01
کد خبر: ۲۴۳۵۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ به نظر می‌رسد لاشه کشتی مشهور تایتانیک به آهنربایی برای میلیاردر‌هایی تبدیل شده است که به دنبال تجربیات منحصر به فرد از گردشگری در اعماق دریا هستند.

فصل جدیدی در اکتشافات اعماق دریا قرار است آغاز شود. لری کانر (Larry Connor) یک میلیاردر آمریکایی که عمده دارایی خود را از فروش املاک و مستغلات به دست آورده است قصد دارد در تابستان ۲۰۲۶ یک سفر بلندپروازانه را به محل بقایای کشتی تایتانیک آغاز کند.

این اتفاق تنها یک سال پس از آن رخ می‌دهد که جهان با خبر هولناک مچاله شدن زیردریایی گردشگری تایتان (Titan) در مسیر خود به سمت لاشه تایتانیک مواجه شد که طی آن یک میلیاردر دیگر به نام استاکتون راش به همراه چهار نفر دیگر غرق شدند.

البته چنین ماموریت‌هایی فقط برای رسیدن به بقایای کشتی غرق شده تایتانیک نیست، بلکه برای اثبات این موضوع به جهان است که اکتشاف در اعماق دریا را حتی در اعماق بیش از ۱۳ هزار فوتی می‌توان با خیال راحت انجام داد.

لری کانر به وال استریت ژورنال گفت: من می‌خواهم به مردم سراسر جهان نشان دهم که در حالی که اقیانوس فوق‌العاده قدرتمند است، اما می‌تواند شگفت‌انگیز و لذت‌بخش باشد و واقعاً به نوعی زندگی را تغییر دهد، اگر راه درست را طی کنید.

جالب اینجاست که کانر به تنهایی نمی‌رود. پاتریک لاهی (Patrick Lahey) بنیانگذار و مدیرعامل شرکت زیردریایی تریتون (Triton) به او می‌پیوندد.

یک شناور پیشرفته

زیردریایی انتخابی آنها «Triton ۴۰۰۰/۲ Abyssal Explorer» نام دارد که یک شناور ۲۰ میلیون دلاری و دارای مواد و فناوری پیشرفته است که سازندگان آن ادعا می‌کنند از استاندارد‌های ایمنی تایتان بسیار فراتر است.

این کاوشگر برای مقاومت در برابر فشار‌های شدید در محل غرق شدن تایتانیک که تقریباً ۳۸۰۰ متر زیر سطح دریاست طراحی شده است، محلی که فشار آن معادل وزن یک فیل است که روی ۳ سانتی‌متر مربع ایستاده باشد.

گردشگری در اعماق دریا

گردشگری در اعماق دریا بسیار شبیه به گردشگری فضایی است که حداقل فعلا مخصوص ثروتمندان است.

شرکت اوشن‌گیت (OceanGate) سازنده زیردریایی تایتان طبق گزارش‌ها ۲۵۰ هزار دلار به ازای هر نفر برای سفر به محل غرق شدن تایتانیک دریافت کرده است.

در همین راستا، شرکت تریتون نیز به مشتریانی ثروتمند و تشنه برای کاوش قلمروی زیر آب خدمات ارائه می‌دهد.

سفری پرخطر

خطرات مرتبط با چنین سفری به اعماق اقیانوس قابل توجه است. لاشه تایتانیک در یک میدان زباله پراکنده است و خطرات بالقوه‌ای برای ناوبری زیردریایی ایجاد می‌کند.

همچنین نگرانی‌هایی در مورد تأثیرات زیست‌محیطی بالقوه ناشی از رونق گردشگری اعماق دریا ایجاد می‌کند، زیرا بازدید‌های مکرر می‌تواند اکوسیستم‌های شکننده اعماق دریا را مختل کند.

علاوه بر این، انفجار غم انگیز زیردریایی تایتان در ژوئن ۲۰۲۳ به عنوان یک یادآوری جدی از خطرات ذاتی سرمایه‌گذاری در گردشگری اعماق دریاست. قربانی شدن پنج نفر در آن سانحه، نیاز به پروتکل‌های ایمنی دقیق و راه حل‌های مهندسی نوآورانه را برجسته کرده است.

علاوه بر این، رفتن به اعماق دوردست به این معنی است که رسیدگی به هر وضعیت اضطراری گزینه‌های محدودی را برای نجات در دسترس قرار می‌دهد که دشوار هستند.

ماموریتی برای امیدآفرینی

کانر و لاهی ماموریت کاوشگرانه خود را فرصتی برای بازنویسی داستان پیرامون اکتشاف اعماق دریا می‌دانند. آنها با استناد به طراحی پیشرفته و پایبندی به پروتکل‌های ایمنی دقیق، به ایمنی شناور خود اطمینان دارند.

آنها امیدوارند که ماموریت آنها به عنوان یک چراغ امید و الهام برای تلاش‌های آینده در اعماق دریا باشد و نشان دهد که اعماق اقیانوس را نیز می‌توان با احتیاط کاوش کرد. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده