تصادف زنجیره ای در اتوبان تهران–قم/ آمار مصدومان کیفیت هوای تهران در وضعیت قابل‌قبول وضعیت ذخایر سد‌های تهران بحرانی‌تر شد هشدار برف و باران برای ۲۰ استان بازداشت سرشبکه اصلی باند سودجویی ۵۰۰ میلیاردی از شرکت‌های معدنی و دولتی لغو اجرای طرح زوج و فرد از در منزل در تهران از پنجشنبه کارگروه اضطرار آلودگی هوا: تاکسی‌های اینترنتی باید طرح زوج و فرد را رعایت کنند وزیر علوم: آزمون جامع دکتری به طور کامل حذف نمی‌شود صندوق بازنشستگی: در یک سال گذشته تعداد حقوق‌بگیران ۲.۶ درصد افزایش یافته/ ۶۵ درصد این افراد مرد و ۳۵ درصد زن هستند غیرحضوری شدن مدارس آذربایجان شرقی در هفته آینده پلیس راهور دیر خبر داد، اما طرح زوج یا فرد بی‌توقف اجرا می‌شود دورکاری بانوان شاغل ادارات خوزستان در روز چهارشنبه به مناسبت روز زن اتوبوس و مترو در این روز رایگان شد هشدار بارش‌های سنگین در ۵ استان؛ بارش برف و باران در ۱۵ استان از فردا چهارشنبه مدارس نمونه دولتی حذف می‌شوند؟ هوا سرد می‌شود / باران تا جمعه در تهران ادامه دارد

سرچ کن و باور نکن

ما آدم‌های سرچ کردنیم. آدم‌های گرفتن اطلاعات از اینترنت؛ اصلا جست‌وجو کردن در دنیای مجازی، به بخششی از فعالیت‌های روزمره اغلب ما تبدیل شده و کافی است موضوعی را ندانیم یا اطلاع کمی درباره آن داشته باشیم، آن وقت است که می‌رویم سراغ دوست عزیزمان موتور جست‌وجوگر و اطلاعاتمان را کامل می‌کنیم.
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۸ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 02
کد خبر: ۲۲۱۵۲۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ تا اینجای ماجرا همه‌چیز خوب است، اما قضیه از جایی ترسناک می‌شود که بدانیم همین سرچ کردن‌های روزانه باعث شده موتور‌های جست‌وجوگر تبدیل به صمیمی‌ترین دوستان آنلاین‌مان شوند و خیلی چیز‌ها را از روی سابقه سرچ‌های ما در موردمان بدانند!

ضمن اینکه یک پژوهش نشان می‌دهد که سرچ‌کردن همیشه ما را به افرادی آگاه‌تر تبدیل نمی‌کند، بلکه برعکس، ممکن است باعث شود، خیلی زود اخبار جعلی یا اطلاعات گمراه‌کننده را باور کنیم. مثالش برای خیلی‌ها آشناست؛ کافی است جایی از بدنمان درد بگیرد، آن وقت است که به جای رفتن به مطب دکتر، درباره آن درد سرچ می‌کنیم و متوجه می‌شویم که تومور داریم! بعد که می‌رویم دکتر می‌فهمیم که یک گرفتگی عضلانی ساده بیشتر نیست.

به همین دلیل هم متخصصان هشدار‌های جدی درباره اتکا به سرچ‌های اینترنتی در حوزه‌هایی مانند سلامتی یا مصرف دارو داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که تکیه موتور‌های جست‌وجو بر مطالب ساده، پرطرفدار و جنجال‌برانگیز است؛ بنابراین به‌جای اینکه «مفیدترین» اطلاعات را به کاربر بدهند، «جالب‌ترین» نتایج را به او نشان می‌دهند که ممکن است صحت نداشته باشد.

در دنیای شلوغ و سریع امروز، ما ناچاریم تا درباره خیلی چیز‌ها سرچ کنیم، اما لازم است به تکنیک‌های دیگر سواد رسانه‌ای نیز مجهز باشیم تا در دریای اطلاعات گمراه‌کننده و اخبار جعلی اینترنت غرق نشویم. / همشهری

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار