به گزارش راهبرد معاصر؛ روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با انتشار اطلاعیه ای توضیحاتی نسبت به انتشار اخباری درباره آمار حضور نمایندگان در جلسات علنی مجلس در فضای مجازی صادر کرد.
متن اطلاعیه روابط عمومی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
«تهمت دروغ به نمایندگان با سوء استفاده از شفافیت مجلس یازدهم
در روزها و هفتههای اخیر، محتواهایی با مضمون آرای نمایندگان و حضور و غیاب آنها در جلسات علنی در برخی رسانهها و کانالهای خبری منتشر شده که بهدلیل برداشتهای غلط از آمار منتشرشده در سامانۀ شفافیت آرای نمایندگان، تیترهایی منتشر میشوند که ذهن مخاطبان را نسبت به کلیت عملکرد نمایندگان مجلس مخدوش میکند. جالب اینکه کسانی که این محتواها را براساس شفافیت مجلس منتشر و حتی براساس آن نسبت به مجلس دروغ پردازی میکنند، در رسانهها مدعی شفافنبودن مجلس یازدهم شده و ادعا کرده اند نمایندگان آرای خود را شفاف نکردهاند، اما آرای نمایندگان را از همین سامانه استخراج و با آن محتوای جانبدارانه و حتی غیرواقعی به مخاطب میرسانند.
اخیراً محتوایی با تیتر «میزان عدم حضور نمایندگان در مجلس» در تعدادی از کانالها و صفحات خبری منتشر شده است. این نوع برداشت از آمار سامانۀ شفافیت اساساً گمراهکننده و با توجه به قدرت تعمیمدهندگی آن به کلیت مجلس، حاوی تهمت به نمایندگان است. به چند دلیل:
1. مبنای محاسبۀ حضور یا غیبت نمایندگان در اینگونه محتواها، سامانۀ شفافیت آرای نمایندگان است که در پرتال جامع مجلس (parliran.ir) ارائه میشود. نکتۀ قابلتوجه اینکه آنچه در این سامانه ارائه میشود، فقط نتیجۀ آرای نمایندگان است و این اطلاعات همانطور که در همین سامانه توضیح داده شده، نشاندهندۀ حضور یا غیبت نمایندگان در صحن علنی نیست.
2. در این سامانه، برای نمایندگانی که در لحظۀ هر رأیگیری نتوانند رأی خود را ثبت کنند، گزینۀ «عدم حضور» درج میشود که این عبارت طبق توضیح همین سامانه بهمعنای غیبت نیست، بلکه هر نماینده ممکن است بهدلیل «مرخصی استعلاجی، مرخصی استحقاقی، مرخصی بدون حقوق، مأموریت یا شرکت در جلسات کمیسیون» در لحظۀ رأیگیری در صحن مجلس حضور نداشته باشد. حال ممکن است در همان روز، که آن نماینده در جلسۀ کمیسیون یا مأموریت است، 10 رأیگیری انجام شود. طبیعتاً عدم حضور در 10 رأیگیری بهمعنای 10 روز غیبت نیست، بلکه به این معناست که در لحظۀ رأیگیری دربارۀ آن بند در صحن حضور نداشتهاند.
3. تیتر این مطلب به نحوی انتخاب شده که مخاطبان چنین برداشت کنند که نمایندگان مجلس اهتمامی به شرکت در رأیگیریها ندارند درحالی که اگر در همان مطلب دقیق شویم، درمییابیم که حتی براساس این همین محتوا، فقط حدود 3 درصد از نمایندگان در نیمی از رأیگیریها شرکت نکردهاند و 97 درصد دیگر، با درنظرگیری شرکت در کمیسیونها، مأموریتها یا مرخصیهای قانونی خود، به وظیفه خود عمل کرده و در عمدۀ رأیگیریها حضور داشتهاند.
4. سامانۀ شفافیت نمایندگان ازجمله اقدامات شفافساز مجلس یازدهم بوده و اینگونه تحلیل اطلاعات این سامانه نشاندهندۀ شفافبودن مجلس انقلابی است. البته تولید و بازنشر چنین محتواهای گمراهکنندهای علیه مجلس، که خود پیشگام در شفافیت بوده، نشاندهندۀ سوءاستفاده از این سامانه است. در این شرایط، طبیعتاً کسانی که به این سامانه نپیوستهاند، اکنون در رسانهها هیچ محتوایی علیه شان تولید نمیشود. با این حال مجلس با تمام قوا، پای این شفافیت ایستاده و همین محتواها نشان میدهد که مجلس برخلاف برخی تخریبها، مأموریت شفافسازی را بهخوبی انجام داده است، هرچند انتظار از کسانی که قصد تخریب سیاسی و جوسازی بدون پایه و اساس ندارند، این است که در بهرهگیری از اطلاعات سامانه شفافیت، دقت کنند تا مبتنی بر واقعیت تولید محتوا انجام شود.
5. انتظار از رسانهها و فعالان رسانهای محترم این است که پیش از انتشار و برجستهسازی هر نوع محتوایی، از صحت و سقم و تأثیری که بر مخاطب میگذارند آن مطمئن شوند.»