پیش بینی قیمت طلای جهانی-راهبرد معاصر

پیش بینی قیمت طلای جهانی

انس جهانی طلا در هفته پیش رو، تقابل حساسی با داده‌های تورمی ایالات متحده خواهد داشت. از این رو انتظار می‌رود با توجه به داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا، معامله‌گران انتظارات متفاوتی از مارکت طلای جهانی داشته باشند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 10
کد خبر: ۲۲۷۷۲۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پایان معاملات هفته گذشته، انس جهانی طلا مومنتوم جهت‌داری را دنبال نکرد و با کاهش جزئی به کار خود پایان داد. سرمایه‌گذاران در هفته آتی داده‌های تورم ژانویه آمریکا را به دقت بررسی می‌کنند و به تحولات تکنیکالی برای یافتن سرنخ حرکت طلای جهانی، توجه زیادی خواهند داشت.

 جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در مصاحبه‌ای تلویزیونی با برنامه 60 دقیقه شبکه CBS News، تکرار کرد که بعید است نشست سیاست‌گذاری ماه مارس زمان مناسبی برای شروع کاهش نرخ بهره باشد. با این حال، او همچنین گفت که اگر شاهد ضعف بازار کار یا کاهش قابل توجه تورم باشند، می‌توانند زودتر اقدام کنند.

 بازده اوراق خزانه‌داری 10 ساله آمریکا پس از گزارش چشمگیر اشتغال، در روز دوشنبه بیش از سه درصد افزایش یافت که باعث شد طلا روز را در محدوده منفی نزدیک به 2020 دلار به کار خود پایان داد. در نبود انتشار داده‌های کلان اقتصادی با اهمیت بالا، شاخص دلار آمریکا (DXY) در کنار بازده‌های ایالات متحده کاهش یافت و به طلای جهانی اجازه داد تا بهبودی متوسطی تجربه کند.

 در این بین، قطر به‌عنوان میانجی اعلام کرد که حماس روز سه‌شنبه به پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل پاسخ «عموماً مثبت» داده است. با این حال، این خبر نتوانست نگرانی‌ها را نسبت به عمیق‌تر شدن بحران در خاورمیانه کاهش دهد.


در روز چهارشنبه، جریان‌های ریسک‌پذیری شروع به تسلط بر اقدامات در بازارهای مالی کردند، زیرا شاخص S&P 500 پس از زنگ آغاز به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. اگرچه بهبود روحیه ریسک‌پذیری معامله‌گران، تقاضا برای دلار را دشوار کرده بود، نتوانست شتاب صعودی پیدا کند.

 وزارت کار ایالات متحده در روز پنجشنبه گزارش داد که تعداد اولیه درخواست‌های بیکاری کاهش یافته است. دلار در برابر رقبای خود مقاوم ماند و طلا برای بازپس‌گیری قدرت خود تلاش کرد.


روز جمعه، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) نرخ افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه دسامبر را از 0.3 درصد به 0.2 درصد پایین‌تر اصلاح کرد. طلا در سشن معاملاتی آمریکا کمی کاهش یافت زیرا بازده اوراق خزانه داری 10 ساله آمریکا قبل از تعطیلات آخر هفته همچنان به افزایش خود ادامه می‌داد.

 سازمان آمار کار آمریکا داده‌های تورم ماه ژانویه را روز سه‌شنبه منتشر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص قیمت بدون در نظر گرفتن مواد غذایی و انرژی به ترتیب 0.2 و 0.3 درصد افزایش پیدا کنند.
اما اگر اعداد پایین‌تر از انتظار باشند، یعنی کمتر یا مساوی صفر، در این صورت ممکن است بازار احتمال کاهش نرخ بهره فدرال در ماه مارس را مجددا بررسی خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند باعث شود بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا پایین‌تر از چهار درصد شود و قیمت طلا رو افزایش دهد.
در حال حاضر ، احتمال اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست بعدی تغییر ندهد 82.5 درصد است. این یعنی اگر تورم بیشتر از پیش‌بینی‌ها منتشر شود، دلار آمریکا دیگر فضای زیادی برای رشد در اختیار ندارد. با این حال، تورم بالا می‌تواند از بازده اوراق قرضه آمریکا حمایت کند و باعث شود قیمت طلا به راحتی بالا افزایش پیدا نکند.

روز پنجشنبه نیز گزارش خرده‌فروشی ماه ژانویه منتشر می‌شود، اما چون تغییرات قیمت را در نظر نمی‌گیرد، بعید است که واکنش زیادی در بازار، در پی داشته باشد.

پیش از آخر هفته، فعالان بازار به داده‌های شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) ماه ژانویه و داده‌های اولیه شاخص اعتماد مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان برای ماه فوریه، نیز توجه خواهند کرد.

به طور کلی، به جز اینکه گزارش تورم آمریکا انتظارات بازار درباره نرخ بهره فدرال رو به طور قابل توجهی تغییر دهد، بعید است که سرمایه‌گذاران بر اساس داده‌های هفته آتی، تصمیمات بزرگی بگیرند. در عوض، ممکن است برای فرصت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت، با دقت بیشتری تحولات را دنبال کنند./تجارت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده