پیش بینی قیمت طلای جهانی-راهبرد معاصر

پیش بینی قیمت طلای جهانی

طلای جهانی پس از گزارش تورم قوی‌تر از حد انتظار ایالات متحده، برای اولین بار از ماه دسامبر سال گذشته به سطوح پایین‌تر از 2000 دلار سقوط کرد. تازه‌ترین گزارش از تورم آمریکا، امیدها برای کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش داد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 14
کد خبر: ۲۲۸۴۳۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت طلا با پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر یعنی نزدیکی 1990 دلار، مواجه شده است. در حال حاضر، بازار طلای جهانی تلاش می‌کند موج فروش شدید روز قبل را تثبیت کند. افزایش شاخص دلار (DXY) در کنار بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده، پس از رشد دیروز در یک تنفس مقطعی قرار گرفته و به قیمت طلا اجازه می دهد موقتا بازیابی اندکی را تجربه کند.

 پس از اینکه داده‌های تورمی در سطوح بالاتر از انتظارات بازار منتشر شد، احتمال کاهش 0.75 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو بیش از پیش افت کرد. به دنبال این اتفاق، انس جهانی طلا حمایت مهم دو هزار دلاری خود را به سمت پایین شکست.

این داده‌ها، زمزمه‌های عقب‌نشینی فدرال رزرو از انتظارات کاهش زودهنگام و تهاجمی نرخ بهره را تقویت کرد و باعث افزایش دوباره در بازده اوراق قرضه خزانه‌داری و دلار آمریکا شد.


بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر، یعنی 4.33 درصد رسیده است. شاخص دلار آمریکا سطح 105.00 واحدی را تست کرد که بالاترین ارتفاع از ابتدای دسامبر سال گذشته به شمار می‌رود.

 واکنش معامله‌گران سشن آسیایی بازار طلای جهانی به داده‌های CPI ایالات متحده، قیمت طلا را تحت فشار نگه داشت.

 
هزینه‌های استقراض بالاتر معمولا برای طلا خبر منفی به شمار می‌رود. طلا از اواسط دسامبر بالاتر از سطح 2000 دلار باقی مانده بود. در این میان، تقاضای امن با توجه به تنش‌های ژئوپلتیکی و همچنین انتظارات فزاینده مبنی بر اینکه فدرال رزرو شروع به کاهش سیاست های پولی در سال جاری کند، دو عامل اصلی حفظ قیمت طلا در کانال دو هزار دلاری بوده است.

در مقطع فعلی اما، چشم‌انداز طلا تا حد زیادی به سیاست فدرال رزرو وابسته خواهد بود. اگر سرعت کاهش نرخ بهره در سال جاری کاهش یابد، پیش بینی کارشناسان مبنی بر رشد انس تا ارتفاع 2150 دلاری تا آخر سال 2024، در معرض تهدید قرار می گیرد.

با نگاه به آینده، اگر گریز از ریسک تشدید شود و سیاست‌گذاران فدرال رزرو از چشم‌انداز افزایش نرخ بهره حمایت کنند، دلار آمریکا می‌تواند روند صعودی خود را از سر بگیرد.

در کنار انس طلای جهانی، بازارهای جهانی به دنبال انتشار آمار داغ تورم مصرف‌کننده آمریکا (CPI) با یک سقوط شدید مواجه شده‌اند. در چنین شرایطی، به احتمال زیاد، قیمت طلا به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. با این حال، اگر سرمایه‌گذاران تصمیم به برداشت سود بگیرند، امکان جهش موقت قیمت طلا دور از انتظار نخواهد بود./تجارت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده