به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار سیاسی کشور این روزها شاهد تلاطماتی است که شاید نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه سال جاری یکی از مهمترین دلائلش باشد. هنوز چند ماهی تا ورود به عرصه تاخت و تاز و شوهای انتخابات مجلس 98 برای ورود به خانه ملت مانده است! اما برخی سیاسیون از هم اکنون کار خود را آغاز کردهاند و برخی با تشکیل حزبی جدید، برخی با انتقاد از حزب قبلی و یا دفاع دو آتشه از آن سعی در ورود به این عرصه را دارند تا یا خود را برّی از کم کاریهای منتسب به برخی احزاب سیاسی کرده و یا خود را فعال در بازار سیاست و نگران ملت و مردم و نظام نشان دهند.
اما آنچه مسلم اینکه در کنار همه این جار و جنجالهای سیاسی و بازارگرمیها نیاز است کارنامه برخی احزاب مدعی تغییر و تحولات اساسی و مدعی دلسوزی برای ملت بررسی شود تا هم مشخص گردد از هوچیگری تا حصول نتیجه مطلوب برای مردم چقدر راه است! و هم اینکه دلسوزان واقعی مشخص گردند.
کارنامه پر حاشیه امیدیها
شاید یکی از مهمترین گروههای سیاسی که پای ثابتی در هر یک از تحولات یا تصمیمات سیاسی کشور هستند فراکسیون موسوم به امید باشد فراکسیونی که برآمده از لیست امید فراکسیونی وابسته به اصلاحطلبان ایران و یکی از فراکسیونهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. اگر بخواهیم به بررسی کارنامه پر فراز و نشیب و پر حاشیه این فراکسیون بپردازیم نخست باید بدانیم که این فراکسیون در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، همراه با قرائت پیشنویس در مسجد سلمانفارسی نهاد ریاست جمهوری اعلام موجودیت کرده و تشکیل شد و به روایت آمارو اخبار موجود اعضای اولیه این فراکسیون که میثاقنامه آن را امضاء نمودند، ۱۵۸ نفر از منتخبان مجلس دهم از جمله ۱۸ نماینده منتخب زن راه یافته به مجلس و نمایندگان اقلیتهای مذهبی و ارمنی بودند. محمدرضا عارف رئیس، محمدرضا تابش نائب رئیس اول و الیاس حضرتی نائب رئیس دوم این فراکسیون اعلام شدند.
فراکسیون امید از همان اردیبهشت 95 بر صفحه سیاست کشور نقش بست اما نتوانست آنچنان که با آب و تاب آغاز کرد در ادامه مسیر با قوت قدم بردارد و این مهم در قدم اول در تلاش عارف برای ریاست مجلس دهم خودنمایی کرد آنجایی که باید طومار 158 نفری این فراکسیون کار خود را می کرد اما تلاشهای عارف را بینتیجه گذاشت و تنها 103 نفر به این ریاست رای داده و در نهایت عارف از رقابت با لاریجانی برای کسب جایگاه ریاست مجلس بازماند. امری که از عدم انسجام و اتحاد اصلاح طلبان و فراکسیون امید نشات می گرفت.
سلفی حقارت وعرق شرم بر پیشانی ملت
با این حال فراکسیون امید مسیر پر فراز و نشیب خود را ادامه داد تا مگر در ادامه بتواند به منشور و اهداف سیاسی میثاق نامه خود در بدو شروع جامه عمل بپوشاند اما اکنون و بعد از سه سال از این آغاز پرماجرا گویا نه توانسته کاری از پیش ببرد و نه اینکه رضایت دولتیها و اصلاحاتی را به خود جلب کند و این امر از کارنامه نه چندان قابل قبول این فراکسیون در این سه ساله و در برهههای مختلف به خوبی قابل ارزیابی است.
شاید یکی از مهمترین ناکارآمدیها و عدم موفقیتهای فراکسیونی با 158 نفر عضو اولیه سیاسیکاری و ظاهرسازیهایی باشد که نخست در سلفی حقارت خود نمایی کرد! وقتی پای عمل به میان آمد و نمایندگان امیدی به جای ایستادگی برسر مواضع نظام اقدام به سلفی انداختن با موگرینی کردند و عرق شرم بر پیشانی ملت نشاندند. این اقدام آنقدر سنگین و وقیح بود که اعتراضات بسیاری به ویژه در فضای مجازی از سوی مردم به دنبال داشت.
پالرمو و اف ای تی اف/ برگی دیگر از کارنامه بی فروغ فراکسیون امید
اما نقش فراکسیون امید در لوایح اف ای تی اف و پالرمو(لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی) بیش از همه پررنگ و قابلتامل است! لوایحی که به گفته برخی نمایندگان و کارشناسان سیاسی نه تنها به نفع منافع ملی نیست بلکه در شرایط خاص برجام و خروج آمریکا از آن سعی در به بند کشیدن آزادیها و زیر تیغ بردن مصالح نظام هم دارد. اما عارف رئیس فراکسیون امید از حمایت از این لوایح می گوید چنانچه پیش از این نیز تاکید کرده است: « جهت گیری کلی فراکسیون امید حمایت از 4 لایحه اف ای تی اف است.»
با وجود حمایت فراکسیون امید از این لوایح برخی نمایندگان اعتراض شدید خود را با تحصن و پلاگارد در مجلس نشان می دهند.عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی هم در اخطاری با استناد به اصل 153 قانون اساسی در جریان ارائه این طرح و تصویب آن به مجلس گفته بود:« با توجه به عدم عمل آمریکا به تعهدات خود و تعهد کامل ایران به برجام این میزان عقب نشینی در مقابل غرب و آمریکا به نوعی خودباختگی است چرا که قرار بود این لوایح در راستای چیدن میوه های برجام به تصویب برسند اما اکنون که دیگر چیزی از برجام نمانده تصویب آن ها بی معنی است.» اما سرانجام با وجود اعتراضات داخلی مجلس به تصویب این طرحها، نمایندگان با 136 رای موافق و 89 رای مخالف و 11 ممتنع از 256 نماینده حاضردر مجلس با لایحه پالرمو موافقت میکنند. هر چند این لوایح از سوی شورای نگهبان رد میشود اما نمیتوان نقش حمایتهای فراکسیون امید از تصویب آن در مجلس را نادیده گرفت.
از کمیتههای تیتری تا زنبوران بی عسل
روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی کارنامه فراکسیون امید در مجلس میپردازد و در بخشی از این گزارش به اقدامات این فراکسیون برای پیگیری موضوعات روز و مطالبات مردم در قالب کمیتههای ویژه و اختصاصی میپردازد و اهم آنها را بدین شرح لیست میکند: 1- کمیته رفع حصر2-کمیته رسیدگی به وضعیت دانشجویان بازداشتی بعد از دیماه96، 3- کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات بازداشتشدگان محیطزیستی4-کمیته رسیدگی به موضوعات اقتصادی و در نهایت کمیته رسیدگی به اتفاقات مربوط به دراویش گنابادی!
اینکه آیا این موارد جزو دغدغههای این روزهای مردم هست یا نیست و یا اینکه گروهی که خود خانوادههایی را داغدار کردهاند چقدر مهم است که باید برایش کمیتهای ویژه تشکیل شود را به خوانندگان وامیگذاریم و به همان کمیته رسیدگی به موضوعات اقتصادی میرسیم. کمیتهای که با وجود عهدهداربودن ریاست فراکسیون اقتصادی مجلس هم توسط فراکسیون امید راه به جایی نبرده و نتوانسته تاکنون کار موثری در جهت حل مشکلات اقتصادی مردم انجام دهد.
گرانی، درآمدهای نامتناسب و اقتصاد متزلزل این روزها جزو نگرانیهای اصلی مردم است امری که معیشت آنها را تحت الشعاع قرار داده و ازطرفی سبب برخی بیکاریهای گسترده در اثر تعطیلی کارخانجات و کارگاههای حتی بزرگ و نامی کشور شده است اما نمایندگان ملت و از مهمتر فراکسیون امیدیها که ریاست فراکسیون اقتصادی مجلس را هم بر عهده دارند تاکنون نتوانسته اند در جهت کاستن از این دغدغهها گامی بردارند و به قول برخی رسانهها تشکیل کمیته ویژه اقتصادی در راستای مطالبات مردمی تنها یدک کش تیتری پر طمطراق بوده و از هر گونه تلاش و کار موثری عملا تهی است چنانچه عالمان بی عمل را به زنبوران بی عسل!
انتقاد برخی اصلاح طلبان به فراکسیون امید
کارنامه فراکسیون امید به همین جا و تنها به این کم کاریها ختم نمیشود بلکه فراکسیون امید آنقدر کم گذاشته که صدای همکیشان خود را نیز در آورده و روزی نیست که اصلاحطلبی ازاین کارنامه بیفروغ گلایه نداشته باشد.
سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات با انتقاد از رئیس فراکسیون امید گفته است:« اگر صد نفر به مجلس بفرستیم اما لیدر نداشته باشند، به هر طرفی میلغزند و هزینه ایجاد میکند. فراکسیون امید به چنین وضعیتی دچار شد لذا میبینیم استراتژی دقیق ندارد و مواضعاش ناهمگون و رایهایش غیرشفاف است.»
محمد عطریانفر، عضو حزب گارگزاران هم پیش از این در گفتگویی عنوان کرده بود: « اگر نگوییم عملکرد فراکسیون امید از روزی که مجلس آغاز شد، روز به روز تضعیف شده ولی در خوشبینانهترین حالت در جا زده است. طبیعتاً هیئت رئیسه فراکسیون امید باید روزی نسبت به عملکرد خود در این سه سال به مردم و اصلاحطلبان پاسخگو باشد.»
در پایان باید عنوان داشت کهسر مسکوت ماندن طرح عدم انتشار لیست اموال نمایندگان و خانواده هایشان و حتی عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس هم به فراکسیون این روزها به شدت ناامیدکننده اصلاحطلبان میرسد.فراکسیون امید با لیستی بلند بالا و با اهدافی مشخص در پیش نویس حزبی خود در مجلس دهم پا به عرصه وجود گذاشت اما در ادامه مسیر به دلیل ضعفهایی که بعدها یکی یکی سربرآورد از ادامه مسیر با گامهای مستحکم باز ماند و به گفته خود اصلاحطلبان به شدت منتقد از عملکرد این فراکسیون، «امیدیها درجا زده اند».