طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی-راهبرد معاصر
ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید مدارس قم فردا (چهارشنبه) غیرحضوری شد نیمه شرقی کشور رکوردار سرما شد  ادارات مازندران فردا تعطیل نیست؛ فعالیت مدارس غیرحضوری تردد رایگان بانوان با BRT و مترو در روز زن / برگزاری نمایشگاه خوداشتغالی زنان در ایستگاه‌های منتخب مترو مدارس ۱۱ شهرستان کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل است / ادارات فعالند مدارس و دانشگاه‌های یزد فردا هم تعطیل شدند گیلان ۲۷ آذرماه تعطیل نیست اسکان اضطراری بیش از ۱۲۰ نفر گرفتار در برف در نیشابور/ استقرار ۲ اتوبوس برای اسکان بی‌خانمان‌ها مشاهده اشیاء نورانی در آسمان فردیس / ماجرا چه بود؟ تعطیلی مدارس ۱۳ شهر سیستان و بلوچستان به دلیل سرما/ فعالیت ادارات با تاخیر

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 13
کد خبر: ۲۳۵۸۱۴

به گزارش راهبرد معاصر، در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم و ضرورت تأمین بستر فنی مطمئن و فراگیر برای اجرای آن، طرح فناورانه و نوین با عنوان سامانه «شما» (شبکه ملی اعتبار) شکل گرفته، آزمایش خود را به‌خوبی پس داده و در سطح ملی (شهر و روستا) تثبیت شده است.

 

دولت سیزدهم با شناسایی اعتبار برای اقشار مختلف جامعه و به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر اولین گام را در توسعه شبکه اعتباری در کشور برداشته است.

 

طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت کامل عملیاتی شده است و در طرح فعلی (طرح فجرانه) مشارکت میلیونی مردم ثبت شده است.

 

این طرح برای نخستین بار در اسفندماه سال 1401 در سطح کشور اجرایی شد، به طوری‌که تراکنش 1 روز طرح فجرانه با تراکنش 6 ماه ابتدایی طرح کالابرگ برابری می‌کند.

 

در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی سرانه مصرف کالاهای اساسی کاهش یافته و این مهم در دهک‌های پایین جامعه جدی‌تر است، در راستای حمایت غذایی از خانوار یارانه بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (1 تا7) در ایام دهه مبارک فجر و تداوم طرح حمایتی تا ماه مبارک رمضان و عید نوروز، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیش از 20 مدل حمایتی طراحی و تدوین کرد، ابعاد مادی و معنوی طرح‌ها به دقت و در چندین جلسه با هماهنگی و همکاری متخصصان بررسی و در نهایت توسط معاون اول رئیس جمهور جمع‌بندی و ابلاغ شد.

 

طرح فجرانه در راستای تهیه 11 قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات است. قیمت روز سبد مشتمل بر 11 قلم 743,750 تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال 1401 را به مبلغ 523,300 تومان از جیب خودپرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ 220,450 تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود. اعتبار جدید (220 هزار تومانی) علاوه بر یارانه 300 و 400 هزار تومانی فعلی بوده و میزان حمایت دولت از 120 هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به 220 هزار تومان افزایش‌یافته است و در 3 ماه متوالی اجرایی خواهد شد.

 

با آماده‌باش حداکثری و درگیری تمام عوامل فنی و اجرایی در سراسر کشور مرحله اول طرح بزرگ فجرانه 18 بهمن‌ماه 1402 ساعت 11:00 شروع به کار کرد و تا ساعت 24:00 شب 18 اسفندماه ادامه داشت. مرحله دوم این طرح بزرگ از 20 اسفند شروع شده و تا 18 فرودین ماه ادامه داشت. مرحله سوم نیز از تاریخ 20 فروردین شروع خواهد شد و برابر برنامه ریزی انجام شده تا 18 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

 

از زمان شروع طرح (18 بهمن ماه) تا پایان مرحله دوم (18 فروردین ماه ساعت 24:00) به صورت میانگین روزانه بیش از 730 هزار خرید کالابرگی توسط مردم انجام شده است و این یعنی موفقیت بالای طرح در جلب مشارت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی.

 

طی دو دوره فجرانه بیش از 98 میلیون بسته غذایی توزیع شده است و اثر بسیار خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.

 

خرید 98 میلیون بسته غذایی در طول دو ماه یک رکورد بی‌سابقه و تاریخی در خرید فروش کالا بوده و نشان از آمادگی خوب کشور در تامین مایحتاج مردم دارد. برای تهیه این بسته‌های غذایی در حدود 83.1همت (19.4همت آورده دولت + 63.7 همت آورده مردمی) منابع مالی مصرف شده است. به عبارتی می‌توان گفت که 83.1 همت پول به سمت سفره مردم، امنیت غذایی و تامین حداقل کالری مورد نیاز هر فرد هدایت شده است.

 

در این طرح مردم نیز در حدود 63.7 همت آورده نقدی داشته‌اند و این یعنی مشارکت 3.3 برابری مردم نسبت به دولت، در اجرای یک طرح دولتی و اعتماد بالا به دولت و خدمات آن، در مرحله اول طرح فجرانه شاهد استقبال بی‌نظیر مردم (در حدود 86 درصد مشارکت) بوده‌ایم.

 

در مرحله دوم با توجه به اینکه 7روز در ایام تعطیل عید نوروز بوده و در این ایام مشارکت پایین بوده است، شاهد 74.8 درصد مشارکت بوده‌ایم.

 

بیشترین مشارکت از طرح مربوط به خانوار دهک‌های پایین جامعه (دهک اول تا سوم درآمدی) بوده و به طور میانگین 88.6 درصد خانوار این دهک‌ها در طرح مشارکت کرده‌اند و این موضوع نشان از هدف گذاری و نقطه‌زنی دقیق طرح در حمایت مستقیم و آبرومندانه از سفره این جمعیت آسیب‌پذیر دارد.

 

در 58 روز اجرای طرح در حدود 19.4 همت منابع مالی جدید با خطای بسیار پایین و با دقت بالا به سفره مردم تزریق شده است.

 

تامین کالا در سقف نیاز طرح و همچنین اختیار عمل در انتخاب نوع کالا و کیفیت آن توسط مردم در کنار فرایند آسان خرید اعتباری تجربه خوبی را در اذهان عمومی شکل داده و رفتار خرید اعتباری برای مردم و فروش اعتباری برای صاحبان فروشگاه‌ها شکل گرفته است و این مهم یکی از دستاوردهای بزرگ طرح می‌باشد.

 

با جرات می‌توان گفت امروز شبکه اعتباری را در کنار شبکه نقدی کل گرفته است. این سامانه بستری مناسب جهت مدیریت و اختصاص کلیه اعتبارهای حمایتی دولت بر اساس هر کد ملی است و در طرح اخیر شمولیت و توانایی خود را ثابت کرد.

 

طرح به گونه‌ای طراحی شده که به دلیل اقدامات فنی و مدیریتی گسترده به هیچ وجه امکان تشکیل صف وجود ندارد و صف محدود ایجاد شده در چند روز ابتدایی مرحله اول صرفا به دلیل شایعه گسترده مبنی بر محدود بودن زمان اجرای طرح فجرانه در ایام مبارک دهه فجر بود که با اطلاع رسانی به موقع این موضوع مرتفع شد.

 

در مجموع بیش از 1.1 میلیون تن مواد غذایی به سفره مردم هدایت شده است. این طرح درکنار مزیت اصلی آن که یکپارچه سازی و شخصی سازی خدمات و همچنین درک عینی خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه رفاه عمومی توسط مردم است، مزایای زیر را نیز به همراه داشته است:

 

افزایش تولید درکشور از مسیر تحریک تقاضا، بهینه‌سازی خدمات دولت از‌محل مدیریت متمرکز‌بر‌امور‌اعتباری و‌تولید داشبورد مدیریتی، افزایش تاب‌آوری دولت در ارائه خدمات با استفاده اعتباری مردم از خدمات، عدم ایجاد بار مالی جدیدِ بیش از توان برای دولت، پرداخت یارانه‌های پیدا وپنهان از حالت نقدی به اعتباری، اعتبارات خرد غیرمتمرکز به جای اعتبارات کلان متمرکز فسادزا، حفظ کرامت انسانی در موقع دریافت اعتبار و جلوگیری از انحراف یارانه ها و نقطه زنی برای رسیدن به مقصود.

 

براساس این گزارش، به دلیل توسعه طرح تا سطح روستا و تثبیت شبکه ملی اعتبار موضوع اضافه‌کردن افزونه‌های مختلف بر روی شبکه و ارائه خدمات دیگر در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است، در همین راستا تیم تحقیق و توسعه طرح و یک مجموعه شتاب‌دهنده به‌صورت تمام‌وقت برای توسعه سوئیچ و طراحی و نصب افزونه‌های مختلف شکل‌گرفته و در صورت پیاده‌سازی سایر طرح‌های حمایتی در این بستر، هم می‌توان میزان نقدینگی در کشور را هدایت و کنترل کرد و هم می‌توان طرح‌های بزرگ را با هزینه بسیار کم و ریسک پایین اجرایی کرد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده