به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طبق آنچه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به هدف قرار دادن کنسولگری این کشور در دمشق اعلام کرد، جمهوری اسلامی با حملات پهپادی و موشکی به رژیم صهیونیستی پاسخ داد و برخی از موشک ها به دو پایگاه صهیونیستی ای اصابت کرد که هواپیماهای رژیم متجاوز به کنسولگری ایران از آنجا برخاسته بودند.
با وجود درخواست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از صهیونیست ها برای پاسخ ندادن به حمله ایران و با این ادعا که تل آویو توانسته بود برابر ایران موفق عمل کند، رژیم صهیونیستی که قاعده بازدارندگی را برابر ایران باخته بود، با هدف حفظ آبروی از دست رفته اش اصرار بر پاسخ داشت.
رژیم صهیونیستی از دیرباز به دلیل تسلط در زمینه تبلیغات سیاسی-رسانه ای و جنگ روانی با یگان 8200 شناخته شده است
شب ۱۹ آوریل واشنگتن پست به نقل از یک مقام صهیونیست مدعی شد، رژیم صهیونیستی به ایران پاسخ داد و به اصفهان حمله کرد؛ در حالی که ایرانیها تأکید کردند پدافند هوایی جمهوری اسلامی چندین پهپاد کوچک را با توپهای ضدهوایی در چند نقطه از استان اصفهان در ارتفاع کم ساقط کرد.
با رصد رسانهها، بهویژه شبکه های اجتماعی پس از پاسخ قاطع ایران به رژیم صهیونیستی و پاسخ فرضی این رژیم به ایران که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی آن را «مسخره» توصیف کرد، میتوان گفت تبليغات سیاسی-رسانه ای كه رژیم صهیونیستی هميشه به آن شهرت داشت، با بن بست مواجه شد و نظريه «برتری طلبی» ای كه پیش تر رژیم صهیونیستی به آن شهرت داشت، شکست خورد.
تبلیغات سیاسی-رسانه ای به اطلاعاتی گفته می شود که برای نفوذ یا انحراف عقاید، مواضع یا اقدامات گروهی از مردم منتشر می شود و دولت ها اغلب با آن به عنوان بخشی از جنگ اطلاعاتی برخورد می کنند که در آن دشمنان، مخاطبان خود را هدف قرار می دهند و در تلاش برای تقویت روایت خود از یک حادثه هستند.
این نوع تبلیغات به اشکال مختلف ازجمله پیام های نوشتاری یا متنی، تصاویر و نمادها ارسال، در بسترهای مختلفی مانند روزنامه، رسانه های دیداری و شنیداری و اینترنت منتشر می شود و شبکه های اجتماعی مهم ترین و محبوب ترین بستر اشاعه آن است.
توجه به این نکته ضروری است، گرفتار شدن در دام تبلیغات سیاسی-رسانه ای بدون اطلاع قبلی مخاطب آسان است. میدانیم میان این نوع تبلیغات و اقناع تفاوت زیادی وجود دارد که بخشی طبیعی از گفتمان دموکراتیک است و به حقایق، شواهد، استدلال های منطقی و مدارک بستگی دارد؛ در حالی که هدف از تبلیغات سیاسی-رسانه ای انحراف ذهن و اعتقادات مخاطب در راستای منافع ارسال کننده است.
رژیم صهیونیستی از دیرباز به دلیل تسلط در زمینه تبلیغات سیاسی-رسانه ای و جنگ روانی با یگان 8200 شناخته شده است که عملیات سایبری را با جذب نیرو برای باج گیری، انتشار اطلاعات دروغین یا ارسال شایعات گمراه کننده برای فریب مردم و هدایت افکار عمومی به راه می اندازد.
شاید خطرناکترین عامل در تبلیغات و اطلاعات نادرست آنهایی باشند که از اطلاعات واقعی سوءاستفاده میکنند و اطلاعات را به شیوهای مغرضانه یا گمراهکننده ارائه میکنند؛ درواقع اطلاعات گمراهکننده را در لفافه مجموعهای از حقایق منتقل میکنند که تشخیص آنها دشوار است.
رژیم صهیونیستی بیشتر از این نوع تبلیغات برای نفرت پراکنی و اختلاف افکنی میان اعراب، مسیحیان، مسلمانان و فرقه های اسلامی استفاده کرده است. بر این اساس، میتوان نقش تبلیغات دروغین رسانه های وابسته و مورد حمایت رژیم صهیونیستی را پس از پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری اش در دمشق درک کرد.
رژیم صهیونیستی ابتدا قصد داشت واکنش ایران را بهعنوان «سناریوی از پیش لو رفته» تمسخر کند که با حمله واقعی جمهوری اسلامی شکست خورد، سپس مدعی شد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سرنگونی پهپادها و موشکهای ایرانی و در دفاع از رژیم صهیونیستی کمک کردند. بعداً با اعتراف صهیونیستها به بزرگی حمله بیسابقه ایران و تماس مقام های حوزه خلیجفارس با ایرانیها، دروغ بودن فضاسازی رسانه ی صهیونیست ها فاش شد.
شاید خطرناکترین عامل در تبلیغات و اطلاعات نادرست آنهایی باشند که از اطلاعات واقعی سوءاستفاده میکنند و اطلاعات را به شیوهای مغرضانه یا گمراهکننده ارائه میکنند
در زمینه به اصطلاح «پاسخ رژیم صهیونیستی به ایران» با حمله پهپادی به اصفهان نکته قابل توجه این است، رسانههای غربی و ضد انقلاب ایران (که اخبار خود را به نقل از شاهدان عینی نقل میکردند) به بزرگنمایی حادثه روی آوردند و حساب های کاربری وابسته و مورد حمایت رژیم صهیونیستی در «عملیات اغراق» نقش مهمی ایفا کردند.
نمایشی که عمدا در شبکه های اجتماعی به سرعت راه افتاد، در حد و اندازه واکنش رژیم صهیونیستی نبود و بسیار اغراقآمیز بود که بعداً مشخص شد اطلاعات منتشر شده گمراهکننده بود تا مخاطبان ایرانی را تحت تأثیر عملیات روانی قرار دهد. همان گونه که معمولاً در اخبار جنگ و عالم روزنامه نگاری رخ می دهد؛ دروغ بودن شایعات صهیونیست ها به سرعت آشکار شد.
درواقع، دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی به عرصه واقعی جنگی تبدیل شده اند که به موازات جنگ غزه در حال وقوع است، اما بی تردید با اقدام اخیر رسانه های وابسته به رژیم صهیونیستی نظریه برتری این رژیم در روایت های گمراه کننده با شکست مواجه شد.