الجبیر ادعای ربیعی را رد نکرد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

الجبیر ادعای ربیعی را رد نکرد

وزیر مشاور در امور خارجی پادشاهی سعودی در واکنش به ادعای ربیعی مبنی بر ارسال پیام سعودی برای تهران، این خبر را غیر دقیق نامید.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 02
کد خبر: ۲۳۷۹۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ اظهارات اخیر سخنگوی دولت کشورمان با حواشی متعدد و واکنش های پی در پی داخلی و بین المللی همراه بوده است. ربیعی در یکی از گفته هایش مدعی شده بود که سران برخی کشورها پیام‌هایی از سران عربستان آورده‌اند.

 

سخنگوی دولت ایران، در جریان نشست خبری خود درباره ی خبر ارسال پیام از سوی سران عربستان به ایران گفت: «خبر، خبر درستی است.»

 

او افزود:‌ «پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعاً به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند.»

 

ربیعی بیان کرد: «پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده‌است اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح صلح هرمز نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال می‌کند.»

 

او توضیح دیگری در مورد حامل این پیام‌ها و محتوای آن نداد. با این حال عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی سعودی به میدان آمده و به اظهارات ربیعی پاسخ داده است. الجبیر می‌گوید اظهارات مقام‌های ایرانی درباره اینکه عربستان از طریق دیگر کشورها برای ایران پیام ارسال کرده، "دقیق نیست".

 

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان نوشته "آنچه اتفاق افتاد این بود که کشورهای دوست و همسو خواستار برقراری آرامش در منطقه بودند و ما به آنها گفتیم که پادشاهی سعودی همواره در تلاش است تا در منطقه امنیت و صلح برقرار شود".

 

وزیر مشاور در امور خارجه سعودی در ادامه بیان کرد: «سعودی درباره یمن با رژیم ایران گفت‌وگو نکرده و نخواهد کرد و مسأله یمن به یمنی‌ها مربوط است».

 

موضوع ارسال پیام عربستان از طریق پاکستان برای ایران، نخستین بار شش روز پیش در نشست خبری حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نیویورک مطرح شد.

 

روحانی در این نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره "پیام محمد بن سلمان برای او" پرسید، گفت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، پس از ملاقات با مقام‌های سعودی، برخی از نکات درباره محتوای مذاکرات با مقام‌های ریاض را با آقای روحانی در میان گذاشته است.

 

روحانی همچنین گفته بود به تماس با پاکستان، به عنوان میانجی حل اختلاف با عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

 

حسن روحانی در نشست خبری خود در نیویورک درباره چشم‌انداز مذاکرات احتمالی با عربستان سعودی هم گفته بود که "عمده مشکل ایران با عربستان موضوع جنگ یمن است". به گفته رئیس جمهوری ایران، اگر در یمن آتش بس حاکم شود، مشکلات دو کشور سریعتر مرتفع خواهد شد.

 

اخیرا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود که برای رفع مناقشه با ایران، راه حل دیپلماتیک را به گزینه نظامی ترجیح می‌دهد.

 

روز گذشته، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران از پیشنهاد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای "حل مسئله از راه گفتگو با تهران" استقبال کرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده