میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین تأثیر دارند؟-راهبرد معاصر

میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین تأثیر دارند؟

فوق تخصص مهندسی ژنتیک گفت: میکروپلاستیک‌ها باعث بروز انواع و اقسام سندروم‌ها همچون اختلال هورمون‌ها و تغییر جنسیت می‌شوند و باید به صورت جدی برای کاهش مصرف پلاستیک تلاش کنیم.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۳۹۰۲۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی کرمی درباره تاثیرات میکروپلاستیک‌ها در سلامتی انسان، اظهار داشت: نتایج تحقیقات بیانگر وجود میکروپلاستیک‌ها در تمام بافت بدن انسان‌ها از جمله خون، کبد، کلیه، ادرار، دستگاه گوارش و از همه دردناک‌تر در جنین است و علاوه بر تاثیر در اختلالات هورمونی وارد یک عرصه بسیار خطرناکی همچون تغییر جنسیت، نازایی و تغییر هورمون‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین میکروپلاستیک‌ها در بروز سرطان‌ها، سندروم‌های متابولیک و اختلال در حوزه میکروبیوم معده اثرگذارند که تاثیرات جبران ناپذیری بر دستگاه گوارش و اختلال در تمام نواحی بدن دارند.

کرمی گفت: به واسطه استفاده گسترده کشاورزان از پلاستیک این میکروپلاستیک‌ها به چرخه غذایی وارد شده و باید اقدامات موثری در این خصوص صورت گیرد که در صورت عدم به‌کارگیری اقدامات لازم نسل آینده با بحران‌های همچون نازایی و انواع سرطان‌ها روبه‌رو خواهند شد.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها به عنوان مرجع فرهنگ سازی و اشاعه خبر توانایی اطلاع رسانی برای تمامی اقشار به خصوص کشاورزان و همگام سازی مردم را جهت کاهش یا حذف پلاستیک دارند.

وی با اشاره به اقدام مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و چند نهاد دولتی و اقتصادی دیگر در خصوص کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تصریح کرد: این حرکت خوب و تاثیرگذار است، اما باید ادامه دار و به لحاظ قانونی دارای پشتوانه باشد تا بتوان به هدف کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی نزدیک‌تر شد. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده