سن طلایی کاشت حلزون شنوایی چه زمانی است؟-راهبرد معاصر

سن طلایی کاشت حلزون شنوایی چه زمانی است؟

جراحی کاشت حلزون معمولا بین ۲.۵ تا ۳ سالگی انجام می‌شود، اما سن طلایی کاشت حلزون ۹ ماهگی تا یک سالگی است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۲۳۹۹۵۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر محمدتقی آشوبی امروز، ۱۹ اردیبهشت ماه در مراسم چهارمین سالگرد و جشن یکصد و سی امین کاشت حلزون شنوایی استان گیلان، با بزرگ برشمردن کاشت حلزون در استان گیلان به عنوان قطب شمال کشور، اظهار کرد: گیلان چهاردهمین استان در راه‌اندازی بخش کاشت حلزون است و استان‌های همجوار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به نیاز دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر تخصیص اعتبار دو میلیارد تومانی جهت خرید تجهیزات و تکمیل مرکز کاشت حلزون شنوایی استان، گفت: امید است این اعتبار با در نظر گرفتن ضریب تورم فعلی، در اختیار مرکز کاشت حلزون استان قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه جراحی کاشت حلزون شنوایی در دنیا به چندین سال وقت نیاز دارد، عنوان کرد: به همت تیم قوی گوش، حلق و بینی استان و با استفاده از امکانات موجود، این فرایند در گیلان سه تا ۶ ماه زمان لازم دارد و لذا به دنبال کوتاه‌تر کردن نوبت دهی هستیم.

آشوبی با اشاره به وجود نیروی انسانی توانمند و پزشکان خبره در حوزه کاشت حلزون شنوایی، متذکر شد: مرکز کاشت حلزون شنوایی در گیلان نیازمند توسعه تجهیزات و امکانات است.

دکتر شادمان نعمتی، رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی گیلان نیز، با اشاره به آغاز فعالیت این مرکز از بهمن ماه ۱۳۹۷، بیان کرد: جراحی کاشت حلزون شنوایی یک پروژه استانی بود که نهایتا به ثمر نشست و در خردادماه ۱۳۹۹ مرکز کاشت حلزون شنوایی آوای کاسپین را افتتاح کردیم.

وی با بیان اینکه دو تا سه نوزاد از هر ۱۰۰۰ تولد زنده دارای کری مادرزادی است، خاطرنشان کرد: کاشت حلزون یک درمان فوق العاده موثر در کری‌های مادرزادی است؛ این بیماری نشانه خاصی ندارد و لذا در بدو تولد از طریق غربالگری شنوایی تشخیص داده می‌شود.

این استاد گروه گوش، گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی در استان از سال ۱۳۸۷ تاکنون، ادامه داد: شاهد پوشش ۹۷ درصدی غربالگری شنوایی در استان هستیم.

نعمتی با تاکید بر لزوم انجام غربالگری شنوایی تا یک ماهگی نوزاد، گفت: کاشت حلزون شنوایی مخصوص نوزادان نیست و افراد بزرگسال نیز می‌توانند این جراحی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه سالانه بین ۳۵ تا ۱۰۰ مورد ناشنوایی مادرزادی در استان داریم، اضافه کرد: یک سوم تا نصف این بیماران باید کاشت حلزون را انجام دهند؛ البته با توجه به پوشش استان‌های همجوار، سالانه با ۱۱۵ تا ۳۴۰ مورد نوزاد ناشنوا مواجه هستیم.

رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی گیلان از ظرفیت این مرکز در بخش توریسم سلامت و پوشش کشور‌های همسایه خبر داد و تاکید کرد: جراحی کاشت حلزون شنوایی یک کار پیشرفته و مدرن است که به صورت تیمی انجام می‌شود و شامل غربالگری شنوایی بدو تولد، ارجاع به موقع، آماده سازی و انتخاب بیمار، جراحی و توانبخشی شنیداری و گفتاری پس از جراحی است؛ در واقع بعد از کاشت حلزون نیازمند ۱۰۰ جلسه توانبخشی هستیم تا کودک قدرت شنوایی را به دست آورد.

وی با اشاره به هزینه ۶۰ هزار دلاری جراحی کاشت حلزون در دنیا، یادآور شد، این جراحی در ایران کاملا رایگان انجام می‌شود.

نعمتی از انجام ۱۳۰ جراحی کاشت حلزون شنوایی در گیلان خبر داد و اظهار کرد: این جراحی توسط دو استاد تمام فوق تخصص کاشت حلزون انجام می‌شود.

این جراح سر و گردن، با اشاره به موفقیت آمیز بودن ۷۰ درصد جراحی‌های کاشت حلزون شنوایی، متذکر شد: جراحی کاشت حلزون معمولا بین ۲.۵ تا ۳ سالگی انجام می‌شود، اما سن طلایی کاشت حلزون ۹ ماهگی تا یک سالگی است و لذا برای کاهش سن کاشت حلزون، بهورزان را جهت اطلاع رسانی به خانواده‌ها درگیر کردیم، زیرا ارجاع به موقع خیلی مهم است. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار