مستند «قانون نانوشته»؛ پرتره ای درباره محمدجعفر جعفری لنگرودی-راهبرد معاصر

مستند «قانون نانوشته»؛ پرتره ای درباره محمدجعفر جعفری لنگرودی

مستند «قانون نانوشته» پرتره محمد جعفر جعفری لنگرودی استاد برجسته حقوق، ادبیات فارسی، یکی از مستندهای مجموعه «چونان سرو» است که ساعت ۲۱:۰۰ امشب (یکشنبه 23 اردیبهشت ماه) از قاب شبکه مستند سیما پخش می شود.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۲۴۰۴۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ کتایون جهانگیری کارگردان این فیلم با اشاره به محتوای این مستند گفت: «قانون نانوشته» داستان مردیست که با تلاش بی پایانش ظلم، فقر و جنگ را به فرصت تبدیل کرد و  در زمره اولین و برترین مردان حقوق ایران قرار گرفت. شاید بتوان به راحتی دکتر جعفری لنگرودی را پدر و پایه گذار علم نوین مفاهیم حقوق ایران نامید. او آمد و دیگر چون او نیامد.
او اضافه کرد: جعفرى لنگرودى پس از دانش‌اندوزى وسيع در مشهد، در سال 1331ش، به تهران رفت و با برخوردارى از فضل بسيار وارد دانشكده حقوق شد و به تحصيل در رشته حقوق قضايى پرداخت و از اين پس بود كه از روزن دانشكده حقوق دانشگاه تهران، به افق دانش غرب، سر كشيد و به‌قدر توانايى خود مشغول ترجمه كتب حقوقى فرانسه شد. چهره انسانى غرب در افق علوم، قابل تحسين بود، اما او هرگز فكر نمى‌كرد كه روزى رضا به قضا دهد و به خدمت قضا درآيد. 
جهانگیری در ادامه اظهار کرد: جعفرى لنگرودى رشته حقوق را تا درجه اخذ دكترا در سال 1339 به پايان برد و رساله دكترايش با عنوان «تأثير اراده در حقوق مدنى» در سال 1340 منتشر شد. او ادبيات فارسی را نزد مرحوم اديب نيشابورى (اديب ثانى)  آموخت. او صرف نظر از استادى در ادبيات عرب و فارسى، همچون پدر فرزانه‌اش از ذوق و قريحه شاعرى نيز برخوردار بود.

 

 


کارگردان مستند «قانون نانوشته» تأکید کرد: لنگرودی بنيان اولين دايره المعارف حقوقى را از سال 1336 پى نهاد؛ نهالى كه در سال 1358 به بار نشست. او در تمام اين سال‌ها علاوه بر قضاوت و تحقيق، از تدريس و تربيت شاگردان بنام غافل نماند و بيش از 30 سال از عمر خود را صرف تدريس و تعليم نمود.  کتاب دائره المعارف عمومی حقوق (الفارق) از تألیفات وی در سال ۱۳۸۷ و در بیست و ششمین دوره جایزه کتاب سال ایران به عنوان برترین کتاب سال رشته حقوق شناخته شد.
براساس این گزارش عوامل این مستند عبارتند از: کارگردان کتایون جهانگیری، تهیه کننده  سعید وزیری، مشاور هنری  مصطفی رزاق کریمی، مشاور رسانه ای صدرا صدوقی، مدیر اجرایی و ارتباطات  بهروز آریان، امور مالی و اداری  عاطفه زارع آرندی ،تصویربرداران  احسان طاهری، مهدی مناجاتی، دستیار تصویر  امیر گودرزی، تدوین و اصلاح رنگ و نور  درسا جهانگیری و صداگذار سیاوش حیدری.
مجموعه ۲۵ قسمتی «چونان سرو» دربردارنده فیلم های مستندی درباره مفاخر فرهنگی ایران است که به تهیه کنندگی محمد سعید وزیری و با حضور کارگردانی چون مسعود طاهری، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، فاطمه رسول زاده، کتایون جهانگیری و محسن عسکری زاده از شبکه مستند پخش می شود.
مشاور هنری این مجموعه تلویزیونی، مصطفی رزاق کریمی است.

کلمات کلیدی: مستند
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده