ملت فلسطین سوگوار شهدای خدمت در ایران-راهبرد معاصر
یادداشت احمد عبدالرحمان، تحلیلگر امور نظامی و راهبردی؛

ملت فلسطین سوگوار شهدای خدمت در ایران

خبر شهادت رئیس جمهور ایران و هیئت همراهش، به ویژه در مرحله سخت و سرنوشت‌سازی که فلسطین از سر می‌گذراند و با توجه به تحولات نوار غزه مانند صاعقه‌ای بود که بر دل‌های مردمان فلسطین‌ زده شد. همه فلسطینیان خود را در غم ملت ایران شریک می‌دانند.
احمد عبدالرحمان؛ تحلیلگر امور نظامی و راهبردی
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 22
کد خبر: ۲۴۱۸۲۵

ملت فلسطین سوگوار شهدای خدمت در ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اغراق نیست اگر بگوییم ملت فلسطین فارغ از گرایش های مختلف سیاسی، همه جا در داخل و خارج از این کشور جزو نگران ترین دنبال کنندگان اخبار سقوط بالگرد حامل شهید آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران بودند. شاید از بیش از 15 ساعت قبل از انتشار خبر شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه ایران و دیگر همراهانشان مردم فلسطین دل نگران حادثه بودند و اخبار را به طور لحظه ای دنبال می کردند. 


درواقع این حادثه تلخ برای بسیاری از هواداران جمهوری اسلامی ایران به ویژه رئیس جمهور مغتنم و محترم و وزیر امور خارجه آن که دوستدار فلسطین بود و همیشه در همه عرصه های دیپلماتیک از آنها در برابر ظالم دفاع می کرد، شوک آور بود.


خبر شهادت رئیس جمهور ایران و هیئت همراه، به ویژه در این مرحله سخت و سرنوشت ساز فلسطین با توجه به جنگ جنون آمیز صهیونیست ها و آمریکا در نوار غزه، مانند صاعقه ای بر دل های عاشقان زده شد. این جنگ تاکنون به شهادت و مجروح شدن ده ها هزار فلسطینی و تخریب گسترده زیرساخت ها و تمام ابعاد زندگی مردم در نوار کوچک و محاصره شده غزه منجر شده است.


از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی بیش از 45 سال پیش، ایران جانی و دلی در کنار ملت فلسطین بوده و زمان، توان و امکانات خود را صرف این موضوع کرده و در نتیجه، در معرض محاصره گسترده قرار گرفته است؛ فشاری که همه ابعاد زندگی آن ها را به ویژه از سوی محور شرارت، تروریسم و سایر ائتلاف های شیطانی جهان تحت تأثیر قرار داده است.

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی بیش از 45 سال پیش، ایران جانی و دلی در کنار ملت فلسطین بوده و زمان، توان و امکانات خود را صرف این موضوع کرده و در نتیجه، در معرض محاصره گسترده قرار گرفته است


برای ایران ائتلاف با قدرت های شیطانی، خود را در مسیر لغو تحریم ها قرار دادن، بهره برداری از منابع عظیم طبیعی و تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان کار ساده ای است، اما جمهوری اسلامی همه آن ها را رد کرده و همچنان ترجیح می دهد فداکارانه در کنار ملت فلسطین و مقاومت بایستد.


ازجمله مواردی که ایران به دلیل حمایت از آرمان فلسطین و مستضعفان جهان در معرض آن قرار گرفت، این بود از نوسازی ناوگان هوایی خود محروم شد، چه اینکه در هر صورت بخش های مختلف به ابزار و تجهیزات یدکی نیاز دارند و باید از غرب جنایتکار تأمین شود. فرسودگی هواپیماهای ایرانی در سالیان متمادی به جان باختن صدها ایرانی منجر شده که حادثه دردناک و دلخراش اخیر ازجمله آنهاست. از خداوند می خواهیم آخرین بلا و مصیبت این قوم مؤمن و شریف باشد.


این حادثه دردناک ما را بر آن می‌دارد بار دیگر به دلایلی که ایران برای حمایت و دفاع از فلسطین در عرصه‌های مختلف فداکاری نشان می‌دهد و حمایت از آرمان عادلانه و مشروع فلسطین را ترجیح می دهد بررسی کنیم. برای آنکه در این لحظات غم انگیز و دردناک تحلیل درستی داشته باشیم، باید به زاویه دید ایرانیان به موضوع فلسطین پرداخت که امام خمینی (ره) از زمان پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کردند. ایشان موضوع فلسطین را منحصر در ایران نداستند و به صراحت فرمودند «فلسطین پاره تن اسلام است». اين موضوعی اعتقادي و محوري است كه به راحتی نمي توان نادیده گرفت و بر سر آن چانه زد.

 
این دیدگاه پس از رحلت امام خمینی (ره) نیز ادامه یافت و هیچ یک از مسئولان از آن دست نکشیدند، بلکه ممکن است سرعت و الگوی آن به ویژه پس از پایان جنگ نخست خلیج فارس به وضوح افزایش یافته باشد. همان جنگی که به سرکردگی آمریکا پس از آنکه نتوانست از پیروزی ایران و تبدیل شدنش به منبع الهام بسیاری از مردم جهان جلوگیری کند، در حیاط خلوت خود راه انداخت و تلاش کرد انقلاب اسلامی را درهم بشکند و زیر فشار قرار دهد.


تلاش عظیم و تأثیرگذار ایران به استواری مردم فلسطین در برابر جنگ ویرانگری که در معرضش قرار گرفته بودند، کمک زیادی کرد و اگر بگوییم بدون کمک سیاسی، نظامی و رسانه ای ایران وضعیت آرمان فلسطین بسیار بدتر از امروز بود، اغراق نکرده ایم.


حتی می توان گفت، بدون کمک  ایران مقاومت فلسطین به شکل امروزی به نیرویی واقعی در میدان تبدیل نمی شد که بتواند دشمن را شکست دهد و هیمنه اش را بشکند. بدون حمایت سخاوتمندانه و گسترده ایران استقامت افسانه‌ای مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در برابر جنگ و نسل‌کشی صهیونیست ها که بیش از هفت ماه است ادامه دارد، ممکن نبود.

جمهوری عزیز و مقتدر اسلامی ایران بی‌تردید دارای ظرفیت های زیادی است که بتواند از مسیر دشوار و پر مانع کنونی بی‌هراس از پارس کردن حسودان و محاصره نیروهای ستمگر و استعمارگر بگذرد


به دلیل اینکه زمان کافی برای بررسی جزئیات موضع ایران درقبال فلسطین و آرمان عادلانه آن وجود ندارد، به همین مقدار بسنده می کنم. با تائید خبر شهادت رئیس جمهور ایران و یارانش، غم و اندوه فراوانی بر احساسات مردم فلسطین حاکم است، از خداوند متعال خواستار رحمت و مغفرت شهدای عزیز و صبر خانواده های آنان به ویژه عموم ملت ایران و رهبری عزیز و محترم انقلاب اسلامی هستیم.


اطمینان کامل داریم این ضایعه بزرگ، از ثبت قدم و استواری جمهوری اسلامی ایران و رهبری حکیمانه و منطقی آن نخواهد کاست و به هیچ وجه به تضعیف آنها که حامی همه جنبش‌های آزادی‌بخش جهان در برابر دشمنان مستکبر هستند، نخواهد انجامید، بلکه بر شدت افول هژمونی آمریکای ظالم و جنایتکار خواهد افزود.


جمهوری عزیز و مقتدر اسلامی ایران بی‌تردید دارای ظرفیت های زیادی است که بتواند از مسیر دشوار و پر مانع کنونی بی‌هراس از پارس کردن حسودان و محاصره نیروهای ستمگر و استعمارگر بگذرد. آنها در راه انقلابشان هزاران شهید بزرگوار تقدیم کرده اند که راهشان همچنان ادامه دارد.


الوداع ای دوست و عاشق فلسطین، شهید آیت الله رئیسی که از جوانی عاشق و مدافع ما بودی. الوداع حسین امیرعبداللهیان، دیپلمات صادقی که پایتخت ها را گشتی و میان کشورهای جهان رفت و آمد کردی و از ملت فلسطین در برابر تجاوزات صهیونیست ها حمایت و دفاع کردی.


خداحافظ شهدای ایران اسلامی عزیز که همیشه در صف نخست حمایت از فلسطین و مردم آن ایستاده بودند و با وجود تلاش و سختی و خستگی ای که در این راه متحمل شدند، هرگز از مسیر منحرف نشدند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده