انتظارات بحق مردم از جانشین رئیس جمهور شهید-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

انتظارات بحق مردم از جانشین رئیس جمهور شهید

دلیل اصلی محبوبیت شهید آیت الله رئیسی مردمی بودن وی است. رئیس جمهوری که از میدان اوضاع را مدیریت می‌کرد و پشت میزنشین نبود، همان انتظاری که اکنون مردم از رئیس جمهور جدید دارند.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 29
کد خبر: ۲۴۲۸۱۸

انتظارات بحق مردم از جانشین رئیس جمهور شهید

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سی ام اردیبهشت یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ پر فراز و نشیب میهن اسلامی ایران بود، روزی که آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پر تلاش کشورمان در سانحه هوایی سقوط بالگرد در ورزقان آذربایجان شرقی هنگام خدمت به مردم همراه چند نفر دیگر از خادمان ملت به شهادت رسیدند.


این ضایعه غم بزرگی بر دل های مردم نشاند، اما آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی با سعه صدر و صبوری بر غم بزرگ، مردم را به آرامش فراخواندند و فرمودند، «نگران نباشید هیچ خللی در کارهای کشور وارد نخواهد شد».

دلیل محبوبیت شهید آیت الله رئیسی چه بود و چرا مردم ازهر قشر و طبقه ای در فراغش اندوهگین شدند؟


ملت ایران شخصیت پرتلاش، محترم و مغتنمی از دست دادند؛ فردی که از آغاز دولت سیزدهم لحظه ای آرام نگرفت و برای رسیدگی به مشکلات کشور و رفع دغدغه های مردم خستگی نمی‌شناخت. خدمتگذاری واقعی که انتظارات مردم را از رئیس جمهور اصلح چندین برابر افزایش داد. حالا مردم انتظارشان از رئیس جمهور چیزی فراتر از شخصیتی است که آرامش و آسایش مردم و رفع نیازها و مشکلاتشان را بر هر کاری، حتی استراحت مقدم بشمارد و لحظه ای از رسیدگی به دغدغه های جمهور غافل شود.

 
دشمن اعتراف می کند

شهید آیت الله رئیسی به گونه ای زیست که مردم در مراسم تشییع پیکرش بر سر و روی خود می زدند و آنچنان جمعیتی آمده بود که حتی رسانه های معاند نتوانستند این حجم از حضور را سانسور کنند، مجبور شدند لب به اعتراف بگشایند و بر میزان محبوبیت شهید آیت الله رئیسی میان مردم تأکید کردند.


دلیل محبوبیت شهید آیت الله رئیسی چه بود و چرا مردم ازهر قشر و طبقه ای در فراغش اندوهگین شدند؟ دلیل اصلی محبوبیت، مردمی بودن شهید آیت الله رئیسی بود؛ رئیس جمهوری که از میدان اوضاع را مدیریت می کرد و پشت میزنشین نبود، همان انتظاری که اکنون مردم از رئیس جمهور جدید دارند.

 
از فقاهت تا کارآزمودگی

علاوه بر مردمی بودن، رهبر معظم انقلاب برخی ویژگی های شهید جمهور را بر شمردند که جزو انتظارات مردم از رئیس دولت چهاردهم خواهد بود. ایشان بر فقاهت، دانش و تحصیلات حقوقی و در عین حال کارآزمودگی در مدیریت کلان شهید آیت الله رئیسی تأکید کردند، همان که مردم به دنبال انتخابات زودهنگام از رئیس جمهور جدید انتظار دارند. کسی که بتواند در عین داشتن دانش لازم، با کارآزمودگی کشور را از بحران های پیش رو عبور دهد و در سطوح خرد و کلان از عهده مدیریت امور برآید.


دوره سه ساله مدیریت شهید آیت الله رئیسی امید و اعتماد از دست رفته مردم به دولت را که در دوره های قبلی خدشه وارد شده بود، احیا کرد، زیرا شهید عزیز با ملت همدل و همراه بود و با روحیه جهادی و امانتداری، ثروت و قدرت  کشور را اداره کرد. قطعاً مردم از رئیس دولت جدید چنین انتظاراتی دارند که با آنها همدل و همراه، با کفایت و امانتدار بیت المال باشد.


مواجهه مستقیم شهید بزرگوار با مشکلات مردم با بازدیدهای مداوم به در قالب سفرهای استانی آن هم نه تنها مرکز استان، بلکه دورترین مناطق و روستاها و اولویت دهی به رضایت آنها از دیگر ویژگی هایی است که مردم از رئیس جمهور جدید انتظار دارند؛ ویژگی ای که کار رئیس دولت چهاردهم را سخت خواهد کرد، زیرا باید از تشریفات بکاهد، انتظار فرش قرمز نداشته باشد و بدون خستگی تنها در راه خدمت گام بردارد.

 

دوره سه ساله مدیریت شهید آیت الله رئیسی امید و اعتماد از دست رفته مردم به دولت را که در دوره های قبلی خدشه وارد شده بود، احیا کرد


دوری از تشریفات و خستگی ناپذیر

پر تلاش و خستگی ناپذیر بودن، ساده زیستی و پرهیزکاری از دیگر ویژگی هایی است که مقام معظم رهبری برای شهید آیت الله رئیسی برشمردند و مردم می خواهند رئیس جمهور جدید چنین فردی باشد و بتواند با تلاش و بدون خستگی از عهده آنچه برای عزت و آبروی ایران اسلامی است، یعنی روابط حسنه با کشورهای دنیا و حل مشکلات خرد و کلان از مشکلات اقتصادی و تورم گرفته تا رفع معضل بیکاری و چالش های معیشتی برآید. 


آنچه شهید آیت الله رئیسی به خوبی انجام داد، رئیسی بود که در اوج شیوع کرونا، سیل، زلزله و مشکلات اقتصادی مردم را تنها نگذاشت و به پشت میزش نرفت.

 
تقوای سیاسی و مدیریت جهادی

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم شهید آیت الله رئیسی را تقوای سیاسی و مدیریت جهادی برمی شمارند؛ موضوعی که باعث شد نگاه افکار عمومی نسبت به صحنه سیاست تغییر کند.


شاید یکی از دلایل بی اعتمادی و ناامیدی مردم نسبت به سیاست و مسئولان را بتوان بی‌اخلاقی و لاکچری‌بازی‌های برخی مدیران در گذشته دانست، موضوعی که مردم همواره از آن گله‌مند بودند، اما شهید آیت الله رئیسی نقطه روشنی در دل مردم بود که سبب تغییر نگرش های عموم جامعه به مدیریت و مسئولان شد، زیرا تمام کارهایی که انجام داد، برای رضای خداوند و نه رضای خودش بود و این، ویژگی شخصیتی باکفایت و مردمی همچون شهید آیت الله رئیسی است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار