به گزارش راهبرد معاصر؛ توسعه تجارت خارجي و به ويژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادي كشورها محسوب مي گردد كه مي تواند علاوه بر رشد اقتصادي، موجب افزايش توان رقابت پذيري كشورها درعرصه هاي بين المللي گردد.
از سال 1376 بيست و نهم مهر ماه با تصويب شوراي فرهنگ عمومي كشور، به عنوان روز ملي صادرات تعيين گرديد تا بيانگر عزم و اراده ملي در مجموعه دولت و مردم براي توسعه صادرات غير نفتي و درنتيجه توسعه اقتصادي كشور باشد.
حمید زادبوم امروز در نشست خبری با اشاره به نزدیک بودن روز ملی صادرات اظهار کرد: مراسم این روز در ۲۹ مهرماه امسال با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار میشود و طبق روال سالهای گذشته صادرکنندگان نمونه در این مراسم معرفی خواهند شد.
به گفته وی شخصیت حقیقی یا حقوقی صادرکننده ارزش صادرات انجام شده و کیفیت کالاهای صادراتی سه محوری هستند که براساس آنها صادرکننده نمونه ایران مشخص و معرفی خواهد شد.
رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه این سازمان برای مشخص شدن صادرکننده نمونه ۷۱ گروه کالایی تعریف و آنها را بررسی کرده، توضیح داد: در این فرآیند بررسی تعداد بازارهای جدید صادرکنندگان ماندگاری آنها در بازارهای قدیمی و گواهینامههای استاندارد، عواملی هستند که در تعیین صادرکننده نمونه کشور نقش تعیینکننده ایفا کردند. همچنین حجم صادرات انجام شده، نوع رفتار صادرکنندگان در بازارهای بینالمللی و نوع کالایی که صادر شده است نیز در این انتخاب اهمیت زیادی دارد.
به گفته زادبوم کمیته انتخاب صادرکننده نمونه متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران، گمرک، سازمان توسعه تجارت، سازمان استاندارد، تشکلهای صادراتی ذیربط و اتاقهای تعاون بوده است.
افزایش ۲۲ درصدی وزن صادرات ایران در شش ماهه ۹۸
وی درباره وضعیت تجارت ایران در شش ماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: ما در این مدت حدودا ۲۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتهایم که از نظر ارزش صادراتی کاهش ۱۰.۵ درصدی و از نظر وزن صادرات افزایش ۲۲.۵ درصدی را نشان میدهد. در حوزه واردات نیز در این مدت حدودا ۲۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار واردات داشتیم که از نظر ارزشی کاهش ۵.۵ درصدی و از نظر وزنی افزایش نیم درصدی را نشان میدهد.
رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: جزییات آمارهای صادراتی ایران ظرف روزهای آینده منتشر میشود و این موضوع را باید در نظر گرفت که دلیل کاهش ارزش صادرات ایران تغییر در قیمتهای پایه صادراتی بوده است. این موضوع با درخواست صادرکنندگان پیگیری شد و از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ در دستور کار قرار گرفت.
زادبوم با تاکید بر این موضوع که تلاش دولت بر کاهش ممنوعیتهای صادراتی است، بیان کرد: اگر ممنوعیتی ایجاد شده یا برای کالاهایی بوده که در بازار نیاز اساسی برای آنها وجود دارد یا صادرکنندگان آنها ارز دولتی گرفته و نباید آن را به صادرات اختصاص میدادند. جدای از این مسائل براساس قوانین برنامههای توسعه ما نباید به سمت ممنوعیتهای صادراتی برویم و از اینرو این سیاست تنها در مواردی خاص اجرایی شده است.
اروپا بدعهدی کرد
وی درباره آخرین وضعیت تعامل تجاری ایران با اروپا توضیح داد: از زمان اجرای برجام، اروپا وعدههای همکاری گستردهای به ایران داده بود و حتی یک خط اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای مطالعات در حوزه محیط زیست و تجارت نیز تخصیص داد. اما با اقدام آمریکا اروپاییها گفتند با وجود باقیماندنشان در برجام احتمال آنکه شرکتهای بخش خصوصیشان از ورود به ایران پرهیز کنند، وجود خواهد داشت.
رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در چنین شرایطی بحث اینستکس مطرح شد که براساس آن ایران میتوانست مبالغی از صادرات خود را از این خط وارد کرده و با استفاده از آن نسبت به واردات نیازهای خود اقدام کند اما این به شرطی بود که اروپا واردات خود را از ایران حفظ میکرد و نفت ما را میخرید، اما متاسفانه اروپاییها در عمل به تعهدات خود بدعهدی کردند و بسیاری از این برنامههای مشترک به مرحلهی اجرا نرسید.
وی درباره آخرین وضعیت الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (wto) نیز توضیح داد: جدای از بحث الحاق به این سازمان پیوستن ما میتواند امتیازها و توافقنامههایی را برای کشور به همراه داشته باشد. در سالهای گذشته همواره تصمیمگیریهای مثبت یا منفی در این زمینه وجود داشت که در نهایت بحث تبدیل شدن ایران از عضو ناظر به عضو قطعی را به تاخیر میانداخت.
رییس سازمان توسعه تجارت افزود: سال قبل وزیر صمت و وزیر خارجه در درخواستی مشترک از رییس جمهور خواستند به ستاد الحاق به سازمان تجارت جهانی را فعال کند. با موافقت ایشان این ستاد تشکیل شده و با حضور نمایندگان سازمانهای ذیربط هر دو هفته یکبار جلسه دارد و امیدواریم در نهایت مقدمات لازم را برای پیوستن قطعی کشور به این سازمان مهم بینالمللی فراهم شود.