نفوذ افسانه ای ایران در بازار عراق-راهبرد معاصر

نفوذ افسانه ای ایران در بازار عراق

بنابر آمار منتشره، ایران قریب به یک چهارم از کالاهای وارداتی به عراق را آن خود کرده و در این زمینه دست پیش را از آمریکا، چین، هند و ترکیه ربوده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 12
کد خبر: ۲۴۶۶۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ سقوط حکومت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ و روی کارآمدن جریان های سیاسی نزدیک به تهران در بغداد موجب شد تا روز به روز بر میزان روابط اقتصادی دو کشور افزوده شود تا آنجا که این روزها بخش عمده ای از برق مصرفی در عراق محصول صادرات از سوی ایران می باشد.

 

ناصر بهزاد رایزن بازرگانی ایران در عراق  در این باره می گوید: ایران با تصاحب ۲۴ درصد از سهم کل صادرات به عراق در میان رقبایی مانند چین، ترکیه، اردن، هند، عربستان سعودی و آمریکا در صدر قرار دارد، اظهار کرد: ۲۰ درصد از این سهم در اختیار چین، ۱۹ و نیم درصد متعلق به ترکیه و زیر ۱۰ درصد مربوط به آمریکا بوده است.

 

رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: علاوه بر این هند با ۴ درصد و اردن با ۲ درصد در صادرات به عراق سهیم بوده اند و مابقی نیز از کشور‌های دیگر بوده است.

 

وی بیان کرد: در مجموع بر اساس آمار پنج ماهه نخست سال جاری حجم صادرات غیرنفتی ایران به کشور‌های هدف به لحاظ ارزی معادل ۱۸ میلیارد دلار بوده که از این مبلغ تقریبا ۴ میلیارد دلار آن به کشور عراق و بقیه به سایر کشور‌هایی مانند چین، ترکیه، امارات، افغانستان و ... بوده است.

 

بهزاد افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ارزی و حجمی میزان صادرات به عراق ۱۰ درصد رشد داشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: تقریبا ۲۵ درصد از صادرات ایران معادل ۴ و نیم میلیارد دلار به چین و ۲۲ درصد معادل ۴ میلیارد دلار به عراق بوده است.

 

رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به اینکه ۱۴ درصد از این حجم صادرات به ترکیه، نه و چهار دهم درصد به امارات و پنج درصد به کشور افغانستان بوده است، بیان کرد: ازمجموع ۱۸ میلیارد دلار صادرات درپنج ماهه نخست سال جاری ۱۳ میلیارد دلار به پنج کشورذکر شده بوده است.

 

بهزاد خاطرنشان کرد: در میان پنج کشور مذبور بیش از نیمی از صادرات ایران به خارج از کشور مختص به کشور‌های عراق و چین بوده که عدد قابل توجهی است.

 

وی گفت: در این مدت صادرات ایران به عراق تقریبا چهار برابر صادرات به افغانستان، دو برابر نسبت به ترکیه، دو و سه دهم برابر نسبت به امارات بوده است.

 

رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به ضرورت توجه و حمایت از شرکت‌های ایرانی موجود در بازار این کشور یادآور شد: سهمی که ایران در بازار عراق در دو سال گذشته داشته قابل توجه و از ثبات لازم برخوردار است.

 

بهزاد در پاسخ به این سئوال که عمدتا چه کالا‌هایی از ایران به عراق صادر شده است، توضیح داد: عمده کالا‌هایی که به عراق صادر می‌شوند شامل محصولات غذایی مانند رب، شیرینی، شکلات، پسته، فراورده‌های لبنی، محصولات کشاورزی، مصنوعات پلاستیکی، محصولات فولادی و ساختمانی و همچنین محصولات بهداشتی بوده است.

 

وی با بیان اینکه ماشین آلات صنعتی نیز از ایران به عراق صادر می‌شود، گفت: ارزش هر تن کالا‌های صادراتی ایران به عراق در پنج ماهه نخست سال جاری به ارزش ۷۰۰ دلار بوده است که نشان می‌دهد کالا‌های صادراتی به عراق ارزش افزوده بالایی دارند و این امر مورد توجه است.

 

بهزاد افزود: در حدود ۸۰۰ ردیف کالا در قالب گروه‌های مختلف مانند ماشین آلات صنعتی، دارو، لوازم بهداشتی، نساجی، لوازم خانگی برقی و محصولات دامی به عنوان کالا‌های اولویت دار برای صادرات به عراق شناسایی کرده ایم.

 

رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به حجم صادرات نفتی به عراق نیز اظهار کرد: علاوه بر صادرات کالا‌های غیر نفتی آمار صادرات نفتی به عراق روزانه به صورت میانگین ۳۸ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز و هزار ۲۰۰ مگاوات برق بوده است که این رقم به عدد صادرات ایران به عراق افزوده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه هدف دولت تا سال ۱۴۰۰ افزایش میزان صادرات به عراق تا سقف ۲۰ میلیارد دلار است، افزود: از مهمترین اقداماتی که برای تسهیل شرایط صادرات و روند توسعه تجارت بازرگانی به این کشور انجام شده افتتاح مرکز دایمی برای بازاریابی و تجارت کالا‌های ایران در بغداد بوده است.

 

بهزاد خاطرنشان کرد: این مرکز با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران و مجوز سازمان توسعه تجارت ایران راه اندازی شد

 

وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته با استفاده از این مرکز بازرگانان ایرانی می‌توانند کالا‌هایی خود را با معرفی به بازار عراق وارد کنند، افزود: با حمایت‌ها و پشتیبانی اداری که انجام شده است این مرکز نمایشگاه‌های متعدد نیز برگزار می‌کند.

 

رایزن بازرگانی ایران درعراق ادامه داد: این نمایشگاه‌های درنقاط مختلف عراق برگزار و شرکت‌های ایرانی نیز برای شرکت در این نمایشگاه‌ها آماده می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال از ابتدای سال ۱۸ رویداد تجاری با حضور هیات‌های بازاریابی و تجاری به صورت دوسویه از ایران به عراق و از عراق به ایران برگزار شده است.

 

بهزاد با بیان اینکه این رویداد‌ها شامل برپایی ۹ نمایشگاه در ۵ ماهه نخست سال جاری در عراق واعزام ۹ هیات از کشور عراق به ایران بوده است.

 

رایزن بازرگانی ایران درعراق در پایان اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های وزارت صنعت و معدن تجارت در راستای توسعه و افزایش صادرات به کشور‌های همسایه یک برنامه مفصل در دو بخش پیش بینی شده که شامل بخش اقدامات اجرایی و دیگری مسایل استراتژیک و راهبردی برای رونق تولید و ایجاد فضای لازم جهت حضور مناسب شرکت‌های ایرانی در عراق بوده است.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق: کارشناسان اتاق های بازرگانی به خوبی نقش آفرینی کنند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت : در شرایط غیرعادی اقتصادی، کارشناسان اتاق های بازرگانی کشور باید به عنوان بازوان دولت به خوبی نقش آفرینی کنند.

 

یحیی آل اسحاق  روز شنبه در نشست با هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی استان  البرز  افزود:  پشتیبانی کامل در حل چالش ها در شرایط اقتصادی غیر عادی و برقراری ارتباط نزدیک با مدیران دستگاه های اجرایی  از ویژگیهای اتاق بازرگانی موفق درحوزه های تجاری، اقتصادی و خدماتی است.

 

وی بیان داشت:  در شرایط اقتصادی غیرعادی  ارگان ها با یک سری مشکلات در ارائه خدمات به بخش تولید  و صادرات مواجه می شوند و در این گونه مواقع این کارشناسان مجرب اتاق های بازرگانی کاردان هستند که با ارائه راهکارهای مناسب و انتقال تجربیات ارزشمند به بدنه دولت وظیفه خطیر ساماندهی و رفع چالش های اقتصادی را برعهده می گیرند.

 

آل اسحاق  از اتاق بازرگانی البرز به عنوان یک اتاق موفق در ساماندهی تشکلها، نزدیک کردن صنعت و دانشگاه و  برقراری ارتباط با ارگان های مختلف نام برد و گفت:  تلاش های این اتاق به ویژه در شرایط تحریم در رفع بسیاری از موانع کسب و کار راهگشا بوده است.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق از نمایشگاه توانمندی های تولیدی مستقر در اتاق بازرگانی البرز  به عنوان مکانی نقش آفرین و تاثیر گذار در معرفی ظرفیت های صنعتی به هیات های تجاری و اقتصادی داخلی و خارجی نام برد.

 

آل اسحاق با اظهار این مطلب که رفع مشکلات اقتصادی با شعار برطرف نخواهد شد گفت: موفقیت در این مسیر  تنها با همراهی و هماهنگی کامل میان  بخش خصوصی و دولتی امکان پذیر است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده