سناتور آمریکایی: دادگاه لاهه به جهنم برود !-راهبرد معاصر

سناتور آمریکایی: دادگاه لاهه به جهنم برود !

یک عضو ارشد مجلس سنای آمریکا با ادبیاتی تند از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف عملیات نظامی اسرائیل در رفح انتقاد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۲۴۲۲۶۶

به گزارش راهبرد معاصر، لیندسی گراهام، نماینده کهنه‌کار مجلس سنای آمریکا در پیامی در ایکس (توییتر سابق) به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف عملیات اسرائیل در رفح واکنش نشان داد. 

 

گراهام که عضو حزب جمهوری‌خواه است همانند بسیاری از دیگر همکاران خود در هیأت حاکمه آمریکا از طرفداران سرسخت اسرائیل است و البته از لابی‌های حامی این رژیم کمک‌های مالی برای پیشبرد فعالیت‌های سیاسی خود دریافت می‌کند. او ساعاتی بعد از صدور حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل در ایکس نوشت: «تا آنجا که به من مربوط می‌شود دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند برود به جهنم.»

 

گراهام در ادامه نوشت: «مدت‌ها پیش باید در برابر این سازمان‌های اصطلاحاً قضایی‌ در دنیا که با سازمان ملل مرتبط هستند می‌ایستادیم. سوگیری‌های ضداسرائیلی آنها از حد گذشته است.» دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه با صدور حکمی به اسرائیل دستور داد عملیات خود در رفح را متوقف کند.

 

دیوان بین‌المللی دادگستری رکن اصلی قضائی سازمان ملل است که برای حل و فصل مناقشه‌های بین‌ کشورها ایجاد شده و در مسائل مربوط به حقوق بین‌الملل نظرهای مشورتی ارائه می‌دهد. حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل لطمه حیثیتی جدیدی به رژیم اسرائیل خواهد بود و بر انزوای بین‌المللی این رژیم را بیشتر خواهد کرد اما اینکه آیا این حکم به اجرا درخواهد آمد یا خیر مسئله‌ای دیگر است.


دیوان بین‌المللی دادگستری فاقد نهادهای نظارتی برای تضمین اجرای حکم‌های خود است و در نهایت اجرای آنها را به تصمیم کشورهای عضو برای عمل به تعهداتشان ذیل قوانین بین‌المللی و رأی شورای امنیت واگذار کرده است.بر همین اساس، بی‌اعتنایی به حکم‌های دادگاه لاهه مسبوق به سابقه است.

 

 به عنوان مثال، در سال ۱۹۸۶ این دادگاه حکم داد که ایالات متحده آمریکا قانون را نقض کرده و باید به نیکاراگوئه غرامت جنگی پرداخت کند. آمریکا از اجرای این حکم امتناع کرد و توانست تلاش‌های بعدی برای اجرای این حکم را وتو کند.

 

لیندسی گراهام در ادامه پیام خود در ایکس نوشت: «حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر اینکه اسرائیل باید عملیات‌های لازم برای نابود کردن چهار گردان از تروریست‌ها و قاتلان حماس را متوقف کند مضحک است.»وی تصریح کرده است: «اسرائیل این حکم را نادیده خواهد گرفت و باید هم همین کار را انجام دهد.»لیندسی گراهام پیش از این هم ضمن تمجید از استفاده آمریکا از سلاح‌های اتمی علیه هیروشیما و ناکازاکی خواستار استفاده از این سلاح‌ها علیه مردم غزه شده بود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده