پیگیری طرح مسکن کارگری در معاونت اجتماعی وزارت کار-راهبرد معاصر

پیگیری طرح مسکن کارگری در معاونت اجتماعی وزارت کار

قرار بود که تعاونی های مسکن کشور به ساخت مسکن کارگری مشغول شوند. حالا معاونت تعاون وزارت کار اعلام کرده تصدی امور تعاونی‌های مسکن کارگری و پیگیری اجرای طرح مسکن کارگری از معاونت امور تعاون به معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه محول شده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۲۴۲۶۵۱

به گزارش راهبرد معاصر؛  "مسکن" یکی از مهمترین مشکلات کارگران است. چرا که با افزایش و نوسانات قیمت مسکن در بازار، توان کارگران برای تهیه آن دشوار شده است. آمار‌ها حکایت از این دارد که نزدیک به 70 درصد درآمد کارگران صرف اجاره بها و تأمین مسکن می‌شود.

 

قیمت سرسام‌آور مسکن و به تبع آن اجاره بهای سنگین عملاً بیش از نصف حقوق کارگران را می‌بلعد و حال در شرایطی که حتی کارگران برای پرداخت اجاره در تنگنا‌های مالی هستند، دیگر توانی مالی برای خرید خانه حتی به شرط دریافت وام هم ندارند.

 

محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار در هفته کارگر1403 خبر از ساخت 60هزار مسکن کارگری داد.

 

وی از ساخت حدود 60هزار واحد مسکن کارگری خبر داد و گفت: وزیر کار چند ماه قبل دستور تشکیل قرارگاه مسکن کارگری را صادر کردند که با حضور سازمان‌های تابعه وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شکل گرفت، ولی ما تمرکز کردیم روی اینکه چند سناریو را طراحی کنیم و برخی از این سناریوها، تعاونی محور، برخی کارفرما محور و برخی دیگر روی رفع موانع پیش روی کارگران و کارفرمایان است.

 

چکشیان با بیان اینکه تلاش وزارت کار این است که در چند ماه آینده رویکرد جدید و بسته‌های اختصاصی و رویکرد جدیدی در مسکن کارگری داشته باشیم، اظهار کرد: این رویکرد‌ها در ماه‌های آینده اعلام خواهد شد. جلساتی با تشکل‌ها برگزار شده و درحال رفع موانع هستیم و امیدواریم اقدامات خوب و متفاوت از گذشته رخ بدهد.

 

همچنین چند روز گذشته حامد ویس کرمی, معاون تعاون وزیر کار با اشاره به اختصاص خط اعتباری 8هزارمیلیارد تومانی برای توسعه تعاونی‌ها گفت: مبلغ 8هزار میلیارد تومان با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن، در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است.

 

ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی  هم درباره آخرین وضعیت مسکن کارگران و این‌که کدام پیمانکاران می‌توانند از این ظرفیت برای کارگران مجموعه استفاده کنند، اظهار داشت: تا کنون برای 140هزار واحد مسکن کارگری زمین تأمین شده است و هر منطقه‌ای که بتوانیم زمین را تأمین کنیم نسبت به ارایه زمین برای مسکن کارگران اقدام می‌کنیم، اما این اراضی به پیمانکاران تعلق نمی‌گیرد بلکه اگر مدیران صنایع بتوانند در مناطقی که اراضی تأمین شده است، برای کارگران مسکن بسازند با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت، البته اگر مدیران صنایع پای کار نیایند باز هم از روش‌های دیگری برای خانه‌دار کردن کارگران اقدام می‌کنیم.

 

 از آنجایی که قرار بود که تعاونی های مسکن کشور به ساخت مسکن کارگری مشغول شوند. حالا معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده تصدی امور تعاونی‌های مسکن کارگری و پیگیری اجرای طرح مسکن کارگری از معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه محول شد.

 

حامد ویس کرمی ،معاون امور تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به موضوع تعاونی‌های مسکن کارگری و اجرای طرح مسکن کارگری در دولت سیزدهم، از تغییر نهاد متصدی این بخش خبر داد. 

 

ویس کرمی اظهار کرد: با تصمیم وزیر کار، از ابتدای سال جاری تصدی امور تعاونی‌های مسکن کارگری و پیگیری اجرای طرح مسکن کارگری از معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه محول شده و از این پس این معاونت پاسخگوی مسئولیت پیگیری اجرای این طرح است./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده