تصمیم لهستان برای خرید موشک‌های دوربرد پیشرفته از آمریکا-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

تصمیم لهستان برای خرید موشک‌های دوربرد پیشرفته از آمریکا

لهستان به منظور آمادگی در برابر تهدیدات احتمالی روسیه، موشک‌هایی با برد حدود هزار کیلومتر به ارزش حدود ۶۷۷ میلیون یورو را از آمریکا سفارش می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 28
کد خبر: ۲۴۲۸۸۷

به گزارش راهبرد معاصر، لهستان خود را در برابر تهدید احتمالی روسیه آماده می کند و برای این منظور موشک هایی با برد حدود 1000 کیلومتر از ایالات متحده آمریکا سفارش داده است.

 

در اینجا این پرسش مطرح است که آیا روسیه به کشور همسایه دیگری حمله می کند؟ دولت لهستان فکر می کند این سناریو قابل تصور است. این کشور در حال حاضر برای شرایط اضطراری آماده می شود و اکنون در حال سرمایه گذاری بر روی موشک های کروز پیشرفته ایالات متحده به ارزش حدود 677 میلیون یورو است.

 

وزارت دفاع لهستان روز دوشنبه اعلام کرد که جنگ در اوکراین نشان داده است که توانایی شلیک موشک به اهدافی دور از خط مقدم چقدر مهم است. با خرید تسلیحات، ورشو می خواهد ظرفیت های دفاعی خود را برای دفع تهدید احتمالی روسیه تقویت کند.

 

برد این موشک های جدید حدود 1000 کیلومتر است. این موشک های کروز JASSM قرار است بین سال های 2026 تا 2030 از واشنگتن به ورشو تحویل داده شوند. لهستان در حال حاضر موشک های JASSM با برد 370 کیلومتر را در اختیار دارد.

 

انتظار می رود این قرارداد تسلیحاتی روز سه شنبه به طور رسمی امضا شود. این قرارداد بخشی از نوسازی سریع ارتش ورشو در مواجهه با تهدید روسیه است. بودجه دفاعی این کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا حدود چهار درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است که آن را به یکی از بالاترین درصدها در بین تمام کشورهای ناتو تبدیل می کند. دولت ورشو قبلاً روند خرید تسلیحات به ویژه در ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی را آغاز کرده بود.

 

از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه 2022، لهستان یکی از قوی ترین حامیان کی یف بوده است. لهستان می ترسد که مانند اوکراین هدف تجاوز روسیه قرار گیرد. دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه، اخیرا لهستان را به "خاکستر رادیواکتیو" تهدید کرده است.

 

رئیس جمهور لهستان چندی پیش هم درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای به منظور تقویت جناح شرقی ناتو اعلام آمادگی کرد.

 

رهبران لهستان و یونان هم اخیرا با توجه به تهدیدات روسیه از اتحادیه اروپا درخواست کردند یک سیستم دفاع هوایی مشترک ایجاد کند.

 

"دونالد تاسک"، نخست وزیر لهستان و کیریاکوس میتسوتاکیس، همتای یونانی اش در نامه‌ای به اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، گفتند: اروپا تا زمانی که آسمان بالایش امن باشد، امن خواهد بود.

 

این دو مقام اروپایی اعلام کردند که سپر دفاع هوایی باید پروژه‌ای باشد که به "آسیب پذیری بزرگ امنیت ما" پاسخ دهد.

 

تاسک و میتسوتاکیس می خواهند از پیشنهاد خود در نشست بعدی سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه ژوئن حمایت کنند.

 

لهستان همچنین با پروژه ای میلیاردی می خواهد مرزهای شرقی خود را مستحکم کند و آن را در برابر حملات احتمالی ایمن کند. ولادیسلاو کوسینیاک-کامیسز، وزیر دفاع لهستان روز دوشنبه در سخنانی در ورشو گفت که برنامه "سپر حفاظتی شرق" بزرگترین عملیات برای تقویت مرزهای شرقی لهستان و جناح شرقی ناتو از سال 1945 است.

 

به گفته وی "استحکامات، انواع مختلف موانع، و همچنین پیشرفته ترین سیستم های نظارت برحمل و نقل هوایی در هر پارامتر و در هر ارتفاع" در این مرز برنامه ریزی شده است که مرز خارجی اتحادیه اروپا نیز محسوب می شود. این برنامه شامل سرمایه گذاری معادل 2.3 میلیارد یورو است. انتظار می‌رود کار بر روی این بخش‌های مرزی به طول 700 کیلومتر تا سال 2028 تکمیل شود.

 

"ویسلاو کوکولا"، رئیس ستاد کل ارتش لهستان هم تاکید کرد: هدف اصلی بازدارندگی و همچنین آمادگی برای دفاع از مرز است. حفاظت در برابر حملات غافلگیرانه احتمالی باید افزایش یابد، تحرک نیروهای مخالف باید دشوارتر شود و ارتش باید بهبود یابد. سربازان و غیرنظامیان نیز باید بهتر محافظت شوند.

 

لهستان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است که از شرق با اوکراین همسایه است که توسط روسیه مورد حمله قرار گرفته و از ورشو حمایت نظامی دریافت می کند. این کشور همچنین با بلاروس که با مسکو متحد است مرز مشترک دارد. در شمال شرقی، لهستان با منطقه کالینینگراد روسیه هم مرز است. جنگ در اوکراین نگرانی‌ها را در ورشو از حمله روسیه به لهستان افزایش داده است. مسکو به دلیل حمایت از اوکراین، لهستان را دشمن می داند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده