افت 85 درصدی تعداد کشتی‌های عبوری از کانال سوئز-راهبرد معاصر

افت 85 درصدی تعداد کشتی‌های عبوری از کانال سوئز

آمارهای مارین ترافیک نشان می‌دهد، تعداد کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کنند طی 6 ماه گذشته 85 درصد افت کرده است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۷ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 29
کد خبر: ۲۴۳۲۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ تعداد کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کنند به علت ادامه تنش‌ها در 6 ماه گذشته 85 درصد افت کرده، درحالی‌که تعداد کشتی‌هایی که از دماغه امید نیک گذر می‌کنند، بیش از 2 برابر شده است.
بیشتر کشتی‌هایی که از کانال سوئز استفاده می‌کنند، مسیر خود را طولانی‌تر کرده و به سمت دماغه امید نیک جنوب آفریقا تغییر داده‌اند. کانال سوئز کوتاه‌ترین مسیر میان آسیا و اروپاست و حدود 15 درصد حجم تجارت جهانی از آن عبور می‌کند.
تعداد کشتی‌های تجاری شامل کشتی‌های کانتینری، ال‌ان‌جی، ال‌پی‌جی و کشتی‌های فله‌بر بار خشک و مایع و شناورهای رو-رو در این کانال از هزار و 94 فروند در ماه نوامبر به 923 فروند در ماه دسامبر کاهش یافته است.
عبور کشتی‌های مسافری هم از 233 کشتی در ماه ژانویه به 94 کشتی در ماه فوریه و 85 فروند در ماه مارس کاهش یافته است. در ماه آوریل هم این تعداد 159 فروند بوده است.
بر اساس برآورد خبرگزاری آناتولی بر اساس آمارهای مارین ترافیک، به طور کلی ترافیک عبوری از این آبراه 85 درصد کاهش یافته است.
در عین حال، درآمد کانال سوئز در بحبوحه تنش‌ها در دریای سرخ 50 درصد افت کرده که وزیر برنامه‌ریزی مصر ماه گذشته خبر داد.
هالا السعید در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت، این کاهش در اثر اختلال در کشتیرانی به دلیل تنش در دریای سرخ ایجاد شده است.
ترافیک کشتی‌ها در تنگه باب‌المندب هم در چند ماه اخیر حدود 60.7 درصد کم شده است. 341 کشتی در ماه نوامبر، 310 کشتی در ماه دسامبر و 189 کشتی در ماه ژانویه، 151 کشتی در ماه  فوریه، 152 کشتی در ماه مارس و 134 کشتی در ماه آوریل از این تنگه عبور کرده‌اند.
با این حال، عبور کشتی‌ها از دماغه امید نیک در ماه نوامبر به 1682، ماه دسامبر 1800 بوده و این تعداد در ماه ژانویه و فوریه رکورد زده و به ترتیب به 2699 و 2728 فروند رسیده است.
تعداد کشتی‌های عبوری از این دماغه در ماه مارس2922 فروند و در ماه آوریل 2873 فروند بوده است.
تجارت دریایی در دماغه امید نیک طی 6 ماه گذشته 125 درصد رشد کرده که نشان‌دهنده تغییر مسیر کشتی‌ها از کانال سوئز و تنگه باب‌المندب است.
تعداد کشتی‌های کانتینری و تانکرهای حمل‌کننده ال‌ان‌جی به ترتیب 260 و 180 درصد افزایش یافته است./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده