رکوردشکنی پرداخت تسهیلات ساخت مسکن-راهبرد معاصر

رکوردشکنی پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسه شورای عالی مسکن مصوبات بسیار مهمی از جمله برخورد با مشاوران املاک متخلف اخذ مالیات از بانک‌های بی توجه به پرداخت تسهیلات مسکن پیگیری شد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 01
کد خبر: ۲۴۳۵۳۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ برنامه گفت وگوی ویژه  خبری ساعت ۱۴ شبکه خبر با موضوع شورای عالی مسکن نهاد کلیدی در سیاستگذاری و نظارت به تشریح برخی از سیاستگذاری‌های رییس شهید دولت سیزدهم پرداخت.

در این برنامه  محمد  آیینی با بیان اینکه  ۱۷ جلسه شورای‌عالی مسکن و شهرسازی  با حضور اقای مخبر برگزار شد و در این جلسه پیرو مسیری که اقای رییسی شهید ادامه می‌دادند تمامی موراد مورد بحث و بررسی قرار گرفت گفت: رییسی جمهور همواره به حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده اهمیت بسیار زیادی قائل بودند و همواره بر محرومیت زدایی از محلات تاکید بسیار زیادی داشتند.  

وی افزود: در کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار و لرزان در کشور داریم که ۱۰میلیون نفر ساکن آنها هستند گفت:  از این میزان یک‌میلیون و ۴۵۰هزار بنا در بافت فرسوده قرار دارد که محل بحث اصلی ماست.

وی  بیان کرد: علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود، ما در بافت فرسوده، با یک تیر چند نشان می‌زنیم؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن اضافی تولید می‌شود که نیاز کشور است و دیگر اینکه با احداث مسکن در بافت فرسوده، نیاز به تأمین زیرساخت جدید و... نداریم.

وی افزود: بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده خود نقش بسیار موثری در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده داشته است و علاوه بر آن در کنار این بسته در طی چند سال گذشته رکود نوسازی بافت‌های فرسوده با صدور ۸۰ هزار پروانه ساختمانی شکسته شد.

وی با بیان اینکه  در هر جلسه شورای عالی  مسکن آقای رئیسی بر موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید بسیار زیادی داشتند گفت: برگزاری ماهانه این جلسه که با حضور ایشان به ۱۶ جلسه برگزار شد ما شاهد  رشد چشم گیری در نوسازی بافت‌های فرسوده و مصوبات لازم در این بخش بوده ایم.

وی افزود:  در سامانه ستاد بازآفرینی ۶۰۰ شهر پیگیر صدور پروانه ساختمانی بوده اند و این رشد بی سابقه همچنان ادامه دارد همچنین توجه به سکونتگاه‌های غیر رسمی هم یکی از موارد مهمی بود که در جلسه شورای عالی مسکن بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه این برنامه  سادات فرزینی مشاور وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه  آقای رییسی همواره بر برگزاری جلسات شورای عالی مسکن تاکید بسیار زیادی داشته اند گفت:  هر جلسه از  جلسات شورای عالی مسکن به موضوعات خاص از جمله مسکن محرومان و اعضای کمیته امداد و بهزیستی،   مسکن فرهنگیان، مسکن نیرو‌های مسلح و... پرداخته میشد.

وی  با بیان اینکه  ساخت مسکن  همواره یکی از پیچیده‌ترین کار‌های عمرانی کشور به شمار می‌رود گفت: درحوزه مسکن  و از موضوع تامین زمین، عملیات اجرایی، گرفتن پروانه‌های مختلف  ساختمانی  باید بررسی شود که در این جلسات تمامی آنها مورد بررسی قرار می‌گرفت.

سادات افزود: آقای رییسی در سفر‌های استانی که انجام می‌داد در شهر‌های  جدید در کنار تحویل مسکن  به تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی واحد‌های مسکونی هم توجه ویژه‌ای داشت.

او بیان کرد:  ۲۰۰ تا ۳۰۰ مدیر ارشد  در  سطح مدیران در سطح استان‌ها مسئول بررسی و اجرایی کردن مصوبات شورای عالی مسکن بودند.

فرزین افزود:  رئیس جمهور در جلسات شورای عالی مسکن به شدت پیگیری پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک‌ها بود و در تمامی جلسات این موضوع را  پیگیری می‌کرد و همین پیگیری‌ها خود باعث شد که  میزان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در طی یک سال گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته باشد.

سادات گفت: بحث ساماندهی بازار زمین و مسکن یکی دیگر از موضوعاتی بود که همواره در جلسات شورای عالی مسکن  پیگیری میشد به طوری که از طریق همین بررسی‌ها در شواری عالی مسکن  بیش از ۱۰۰ هزار بازرسی انجام شد

وی افزود: جلسات شورای عالی مسکن   به حدی اثر گذار در حوزه مسکن و پروژه‌های نهضت ملی مسکن  قرار گرفته بود که تبدیل به  قرارگاه نهضت ملی مسکن  شد و تمامی مسائل پروژه‌های نهضت ملی مسکن در آن مورد بررسی قرار می‌گرفت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: پیگیری پرداخت مالیات از خانه‌های خالی و همچنین پیگیری پرداخت مالیات از بانک‌های متخلف از جمله مسائلی بود  که در این جلسات بررسی شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت سیزدهم، شورای عالی مسکن از مهمترین شورا‌های عالی بود که ۱۶ جلسه با حضور رییس جمهور شهید و یک جلسه بدون حضور ایشان تشکیل شد. اعضای اصلی شورای عالی مسکن در جلسه هفدهم تاکید ویژه داشتند تا این شجره طیبه‌ای که در دولت سیزدهم با همت رییس جمهور تشکیل شد تداوم یابد.  

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بیان ویژگی‌های شورای عالی مسکن توضیح داد: جلسات شورای عالی مسکن بعد از تشکیل جلسات شورای مسکن استان برگزار می‌شد و جلسات شورای عالی مسکن ماحصل حضور ۲۰۰مدیر تراز اول کشور و جمع بندی نظرات آنها بوده است. /باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده