لاوروف: نظامیان فرانسوی در اوکراین هدف قانونی روسیه هستند-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

لاوروف: نظامیان فرانسوی در اوکراین هدف قانونی روسیه هستند

وزیر خارجه روسیه در پایان سفرش به جمهوری کنگو، با تاکید بر اینکه مربیان نظامی فرانسوی، مانند هر نیروی نظامی خارجی و مزدور دیگری در اوکراین، هدفی قانونی برای روسیه هستند و گفت: غرب به وجود یک رژیم نازی در کی‌یف برای اعمال فشار بر مسکو نیاز دارد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 05
کد خبر: ۲۴۳۹۴۲

به گزارش راهبرد معاصر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که مربیان نظامیان فرانسوی، مانند هر نیروی نظامی که به عنوان مزدور وارد اوکراین شده‌اند، هدف قانون روسیه محسوب می‌شوند.

 

لاوروف روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه همتای خود از جمهوری کنگو، ژان کلود گاکوسو، گفت: مسلماً نظامیان فرانسوی، حال میخواهد به عنوان مربی نظامی یا مزدور در اوکراین حضور داشته باشند، یک هدف قانونی برای نیروهای مسلح روسیه هستند.

 

او در خصوص حضور مزدوران فرانسوی، یادآور شد که روسیه دلایلی برای این باور دارد که چنین نظامیانی در حال حاضر هم در اوکراین فعالیت دارند.

 

تمایل غرب برای وجود اوکراین نازی برای فشار بر روسیه

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد که کشورهای غربی در شرایط کنونی مایل هستند تا اوکراینی با رژیم نازیسم وجود داشته باشد تا آنها با استفاده از آن دائما  بر روسیه فشار وارد کنند. 

 

وزیر خارجه افزود: غرب می‌خواهد چنین اوکراین نازی را به عنوان یک تهدید دائمی برای روسیه، برای نفوذ در سرزمین‌هایی که قرن‌ها توسط مردم روس پایه‌گذاری و ساکن شده‌اند، در اختیار داشته باشد.

 

اشاره لاوروف به ماهیت پلیسی دولت ایالات متحده 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین ابراز عقیده کرد که امتناع مقامات واشنگتن از آزاد گذاشتن اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا برای سفر به مسکو، بار دیگر ثابت کردند که ایالات متحده به یک دولت پلیسی تبدیل شده است.

 

او گفت: «عدم اجازه به اسکات ریتر برای پرواز به روسیه و مصادره پاسپورت او، تنها یک نمونه از موارد متعدد نقض حقوق شهروندان آمریکایی است که تأیید می‌کند ایالات متحده که مدعی رهبری جهان دموکراسی است، مدت‌هاست که به یک دولت پلیسی تبدیل شده است.»

 

تاکید لاوروف بر افزایش روابط بین روسیه و بورکینافاسو

در خبر دیگری گزارش شده که وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته از کنگو به بورکینافاسو سفر کرد و در اواگادوگو، پایتخت این کشور  مورد استقبال کاراموکو ژان ماری ترائوره، وزیر امور خارجه بورکینافاسو قرار  گرفت. مذاکرات اصلی دو دیپلمات بلندپایه برای امروز، چهارشنبه برنامه ریزی شده است. 

 

بورکینافاسو اولین کشور در جریان سفر دوره‌ای لاوروف به آفریقا بود که لاوروف تاکنون به آنجا سفر نکرده بود.

 

سرگئی لاوروف در جمع خبرنگاران در فرودگاه، یادآور شد که روابط روسیه و بورکینافاسو  در حال افزایش است که در وهله نخست نتیجه توافقات به دست آمده در نشست روسای جمهور دو کشور - ولادیمیر پوتین و کاپیتان ابراهیم ترائوره ​​در سال گذشته در دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا است.

 

او تاکید کرد که روسیه در حال اجرای برنامه‌ای برای از سرگیری فعالیت تمامی نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در کشورهای آفریقایی است و بورکینافاسو اولین کشوری بود که این اقدام به سرعت و به طور موثر انجام شد.

 

لاوروف افزود: روابط دوجانبه بین دو کشور "تاریخ خوبی" داشته و بر اساس همکاری متقابل، اعتماد و احترام متقابل بوده است. البته مذاکرات فردا به مشخص کردن وظایف تعیین شده توسط روسای جمهور روسیه و بورکینافاسو در سن پترزبورگ کمک کرده و انگیزه جدیدی به روابط دوستانه خواهد بخشید.

 

وزیر خارجه بورکینافاسو نیز به نوبه خود گفت که رهبری این کشور خواهان ادامه توسعه روابط با روسیه پس از توافقات صورت گرفته در نشست سران در سن پترزبورگ است.

 

لاوروف سفر خود به چند کشور آفریقایی را روز دوشنبه با عزیمت به جمهوری گینه آغاز کرد.  وی آخرین بار در سال 2013 به این کشور سفر کرده بود. وزیر خارجه روسیه در جریان این سفر درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی و نظامی-فنی با مقامات گینه گفتگو کرد.

 

لاوروف پس از مذاکرات با مقامات رسمی گینه، گفت که روسیه از تماس‌های خود با نیروهای سیاسی در لیبی برای مشارکت آنها در طرح کنگو به منظور حل و فصل اوضاع لیبی استفاده خواهد کرد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده