بیانیه ضدایرانی اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام-راهبرد معاصر

بیانیه ضدایرانی اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام

اتحادیه اروپا در بیانیه خود در شورای حکام با طرح ادعا‌هایی درباره نحوه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران اعلام حمایت کرد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 05
کد خبر: ۲۴۳۹۹۷

به گزارش راهبرد معاصر؛  اتحادیه اروپا در بیانیه امروز (چهارشنبه) خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با دستور کار ایران در وین در حال برگزاری است با تکیه بر ادعا‌های آژانس درباره نبود همکاری کامل از سوی جمهوری اسلامی ایران با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد.

اتحادیه اروپا در ادامه این ادعا‌ها ابراز تاسف کرد که به‌رغم سه قطعنامه شورای حکام و فرصت‌های متعدد، ایران توضیحات فنی معتبری که آژانس را قادر سازد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران را تایید کند، ارائه نکرده است.

اتحادیه اروپا به ادعای کشف ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد و ذرات مشابه در ورامین اشاره کرد و مدعی شد این مسائل مربوط به فعالیت‌های اعلام نشده و سایت‌های مربوط به مواد هسته‌ای اعلام‌نشده است که احتمال دارد امروز هم در ایران وجود داشته باشد و ممکن است تحت پادمان‌های آژانس نباشد.

این اتحادیه همچنین از ایران خواست تا این مسائل را که ناشی از تعهدات قانونی‌اش است، حل و فصل کند و اجازه راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای را به آژانس بدهد.

ایران پیشتر اعلام کرده بود ارجاع آژانس صرفاً به تصاویر ماهواره‌ای بی‌کیفیت برای ارزیابی اینکه «.. کانتینر‌های خارج شده از ورامین در نهایت به تورقوز آباد منتقل شدند...» کافی و صحیح نیست، زیرا هزاران کانتینر مشابه در سراسر کشور در حال حرکت هستند. ادعای جابجایی یک کانتینر از مکانی به مکان دیگر، نمی‌تواند براساس چنین شواهد غیرقابل اثبات، غیر دقیق و غیرقابل قبولی قضاوت درستی باشد.

اتحادیه اروپا با ادعا اینکه هیچ پیشرفتی در اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ برای صورت نگرفته است، افزود: ما از ایران می‌خواهیم که بیانیه مشترک را اجرا و به‌طور جدی بر اساس آخرین پیشنهادات ملموس آژانس همکاری کند.

اتحادیه روپا در ادامه بیانیه خود به تصمیم چندی پیش ایران برای اخراج چند بازرس آژانس به دلیل رفتار‌های حساس و غیرقانونی اشاره کرد و لغو نشدن آن را نگران‌کننده خواند، زیرا بنابر ادعای این اتحادیه، آژانس می‌گوید که ادامه فعالیت این بازرسان برای انجام موثر راستی‌آزمایی در ایران و انجام وظایف آژانس ضروری است.

ایران، اما اعلام کرده در حال حاضر تعداد کل ۱۲۰ بازرس منصوب شده برای جمهوری اسلامی ایران در اختیار آژانس است. این به وضوح نشان می‌دهد که ایران تمایل دارد آژانس را قادر سازد تا وظایف خود را با بهره‌مندی از بازرسان مختلف با تجربه انجام دهد.

اتحادیه اروپا بدون اشاره به کارشکنی‌های خود در اجرای تعهدات اعضای اروپاپی برجام پس از خروج یک‌جانبه ایران از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تصریح کرد: ما از ایران می‌خواهیم که اجرای موقت پروتکل الحاقی را از سر بگیرد و آن را به اجرا بگذارد تا آژانس بتواند تضمین‌های معتبری در خصوص عدم وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده، ارائه کند. ما تاکید می‌کنیم که اجرای کد اصلاحی ۳.۱ یک تعهد قانونی بر اساس توافق‌نامه جامع پادمانی است که نمی‌توان آن را به طور یک جانبه اصلاح یا تعلیق کرد.

این اتحادیه علاوه‌براین با اشاره به جدیدترین ارزیابی‌های آژانس مدعی شد: نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد میزان اورانیوم موجود در پسماند جامد که برای تجزیه فرستاده شده‌اند کمتر از میزان اعلام شده ایران بوده است. در همین راستا، ما ادامه ارزیابی آژانس در مورد عناصر پیچیده فنی اضافی مرتبط با آزمایش‌های گذشته تولید فلز اورانیوم را در نظر داریم و از آن حمایت می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که با جدیت به این موضوع رسیدگی کند.

باوجود همکاری کامل و مداوم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتحادیه اروپا در بخش پایانی بیانیه خود خواستار همکاری مناسب و سریع ایران با آژانس در رابطه با توافق‌نامه جامع پادمانی شد و تاکید کرد: انجام اقدامات مشخص شده در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ از سوی ایران ضروری و فوری است.

اتحادیه اروپا به‌علاوه از قطعنامه پیشنهادی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران حمایت کرد و با ادعای عدم همکاری درست ایران برا حل تمام مسائل باقی‌مانده با آژانس اتمی از شورای حکام نیز خواست تا از این قطعنامه پشتیبانی کند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده