جبلی: نمی‌توانیم مانع مصرف دارو و رژیم ورزشکاران شویم-راهبرد معاصر

جبلی: نمی‌توانیم مانع مصرف دارو و رژیم ورزشکاران شویم

داور بین‌المللی بدنسازی با بیان اینکه نمی‌توانیم مانع مصرف دارو و رژیم ورزشکاران شویم، گفت: نشانه مصرف برخی داروها با گذر زمان از بین می‌رود ولی باید تست‌های آنتی دوپینگ را به طور جدی دنبال کنیم تا ورزشکاران با مصرف بی‌رویه، خودشان را به کشتن ندهند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 07
کد خبر: ۲۴۴۱۳۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ امید جبلی در خصوص تعدد مسابقات بدنسازی در کشور، اظهار داشت: برخی مسابقات در سطح کشور برگزار می‌شود که نام‌گذاری اشتباه، موجب می‌گردد تا انتقادات تندی از آنها صورت بگیرد. ما در سال یک انتخابی آسیا، یک انتخابی جهان و یک قهرمانی کشور داریم. تعدد مسابقات آزاد به نفع ورزشکاران است زیرا می‌توانند رقابتی را برای محک آمادگی خودشان انتخاب کنند و برنامه‌ریزی‌های ورزش حرفه‌ای خود را انجام دهند. البته تغییر تقویم زمانی و فصل مسابقات باعث پشت سر هم قرار گرفتن رقابت‌ها می‌شود که آسیب‌های زیادی دارد.

 

وی ادامه داد: برخی ورزشکاران با رژیم‌های طولانی مدت و شرکت در مسابقات گوناگون، ضررهای زیادی به سلامتی و آینده خود می‌زنند که این کار بسیار اشتباهی است. بعضی اوقات در تیم‌های اعزامی فدراسیون به مسابقات آزاد بین المللی افراد تکراری دیده می‌شود که به سیاست فدراسیون بازمی‌گردد ولی در کل نمی‌توان گفت که کار درستی است. باید شرایط به طوری باشد که همه افراد بتوانند رقابت کنند و مسابقات در اختیار همه باشد و این مسئله هم به فدراسیون مربوط می‌شود و هم خود ورزشکاران.

داور بین المللی ایران با اشاره به لزوم سازماندهی مسابقات در سطوح مختلف، عنوان کرد: برای هر اعزام ملی مجبور به برگزاری مسابقه انتخابی هستیم که حق کسی ضایع نشود. نمی‌توان ورزشکاری را برای مدت طولانی در تیم ملی نگاه داشت زیرا نمی‌تواند آمادگی خود را تا مدت طولانی حفظ کند.

وی افزود: مسابقاتی در سطح استانی یا حوزه‌ها برگزار می‌شود که معضلاتی را به همراه دارند. بعضی ورزشکاران به خاطر اختلافاتی با رئیس هیات، در استان خودشان شرکت نمی‌کنند و به همین دلیل در تورنمنت‌ها به صورت آزاد نیز باید ورزشکاران را بپذیریم. برخی نیز با ژنتیک‌های خاص به یکباره وارد فضای رقابتی می‌شوند و از قبل در رقابت‌های سطح پایین‌تر حضور نداشتند که باید از آن‌ها هم استفاده کافی انجام شود.

جبلی در مورد وضعیت مصرف داروهای ممنوعه، رژیم‌های خطرناک و مکمل‌های بی‌رویه، گفت: سازمان مبارزه با دوپینگ جهانی قبلا در مسابقات آسیایی و جهانی حضور داشت ولی الان نه؛ کنترل دوپینگ می‌تواند تاثیر بسیاری روی ورزشکاران و سازماندهی مسابقات داشته باشد. رژیم‌های طولانی نیز خطرات و ضرر زیادی برای ورزشکاران دارد ولی دیگر نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. این خود ورزشکاران هستند که باید با کم کردن تعداد رقابت‌ها سلامت خود را حفظ کنند؛ حتی رونی کلمن که جزو برترین بدنسازان تاریخ است، سلامتی خودش را از دست داده است.

جبلی: نمی‌توانیم مانع مصرف دارو و رژیم ورزشکاران شویم/ وادا از علم دوپینگ عقب است

وی تاکید کرد: بدنسازی تبدیل به یک ورزش پول‌ساز شده است. برخی‌ها با جایگاه مربی، ورزشکار یا حتی داور به دنبال ارتقا درجه هستند و در این راه با جان ورزشکاران هم بازی می‌کنند. مثلا مربیانی که بدنسازها را برای کسب مدال به هر نوع دوپینگی دعوت می‌کنند.

پیشکسوت بدنسازی ایران درباره کنترل دوپینگ در این رشته، خاطرنشان کرد: استفاده از داروهای ممنوعه در همه رشته‌های ورزشی وجود دارد. یکی از مشکلات این است که شرکت‌های تولید دارو و علم پزشکی همیشه یک قدم از سازمان مبارزه با دوپینگ جلوتر هستند زیرا دارویی که امروز تولید و عرضه می‌شود، بررسی و اعلام خطر آن حدود یک سال طول می‌کشد. راهکارهایی نیز وجود دارد که تاثیر داروها در زمان مسابقه دیده نشود. با تمام این احوال باید تست‌های آنتی دوپینگ را به طور جدی دنبال کنیم زیرا اگر در همین سطح نیز کنترل وجود نداشته باشد، ورزشکاران دیگر هیچ ترسی ندارند و با مصارف بی‌رویه خودشان را به کشتن خواهند داد.

وی ادامه داد: البته این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که علم بدنسازی امروز، نیازی به استروئید و دوپینگ را نمی‌بیند بلکه با رژیم‌های اصولی و مکمل‌های غذایی می‌تواند شخص را به طور کامل آماده کرد./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده