قالیباف: خدمت و پیشرفت بر مسائل فرهنگی اثرگذار است-راهبرد معاصر
جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است جلیلی: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید پزشکیان: می‌خواهم اخلاق سیاسی را سرلوحه کار خود قرار دهم زاکانی : همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم مشارکت حداکثری در انتخابات ضامن امنیت و استقلال کشور است قالیباف: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است بررسی شاخص‌های رئیس جمهور تراز در بیانیه گام دوم انقلاب سرلشکر باقری طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی را ابلاغ کرد زاکانی: حق مردم از خان‌ها و خانچه‌ها باید گرفته شود تبلیغات انتخابات ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه به اتمام می‌رسد پورمحمدی: من موافق رییس جمهور نظامی هستم

قالیباف: خدمت و پیشرفت بر مسائل فرهنگی اثرگذار است

نامزدچهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: موضوع فرهنگ یکی از موضوعات مهم هرجامعه ای است و نام دولت چهاردهم را به عنوان دولت خدمت و پیشرفت انتخاب کردیم؛زیرا بر این باور هستیم که وقتی حرف از خدمت و پیشرفت می‌زنیم یک برهم کنشی برمسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 13
کد خبر: ۲۴۵۲۹۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ برنامه «میزگرد فرهنگی» انتخابات ریاست جمهوری با حضور محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات و دو نفر از همراهانش (مصطفی غقاری و صدیقه السادات حجازی) و نیز با حضور 3 نفر از کارشناسان حسین انتظامی قائم مقام سابق وزارت ارشاد، الهام یاوری، مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان، شهاب اسفندیاری، رئیس دانشکده صداوسیما به صورت زنده از شبکه 2 سیما پخش شد.

 

قالیباف در این میزگرد اظهار داشت: موضوع فرهنگ یکی از موضوعات مهم هر جامعه ای است و نام دولت چهاردهم را به عنوان دولت خدمت و پیشرفت انتخاب کردیم؛ زیرا بر این باور هستیم که وقتی حرف از خدمت و پیشرفت می‌زنیم یک بر هم کنشی بر مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.

 

وی افزود: پیشرفت بر فرهنگ اثر گذار است و بالعکس. همینطور که حتماً فرهنگ بر خدمت هم اثرگذار است و بر خدمات فرهنگی. ما بدون آن که به اولویت‌های فرهنگی بپردازیم حتماً نمی‌توانیم به پیشرفتمان بپردازیم یا بدون فرهنگ نه به پیشرفت می رسیم و نه کارها انجام خواهد شد.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مقام معظم رهبری بدون شک یکی از شخصیت های برجسته فرهنگی ما هستند. شما نگاه کنید در همین سال‌های اخیر بیش از 10 سال مرتب ایشان تاکید بر مسائل اقتصادی داشتند. چرا این تاکید را داشتند؟ چون بدون شک خود مسائل اقتصادی  تاثیر بر مسائل فرهنگی هم می‌گذارد کما اینکه مسائل فرهنگی این تاثیر را دارد.

 

وی ادامه داد: وقتی کشوری تورم بالا و بیش از یک دهه تورم زیادی دارد شرایط به گونه ای می شود که خانواده ها نمی توانند در فشارها اخلاق را رعایت کنند.

 

قالیباف تاکید کرد: نقش فرهنگ در دولت ما به عنوان دولت خدمت و پیشرفت، اساسی است.موضوع زن و خانواده هم مهمترین موضوع در عرصه فرهنگ است و زن را مهمترین عنصر خانواده به عنوان پایه و سلول اصلی جامعه می‌دانیم. فرهنگ زنانه ترین عنصر جامعه است.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مهمترین مساله آموزش و پرورش و برنامه هایش برای شکوفایی، گفت: در آموزش و پرورش اولین و آخرین موضوع مهم بحث مدیریت و ثبات مدیریت است.

 

قالیباف ادامه  داد: در 20 سال گذشته قریب به 17 وزیر و سرپرست تغییر دادیم لذا مدیر قوی و ثبات مهم است و ما در دولت چهاردهم  مدیر قوی و ثبات می‌ آوریم.

 

وی با بیان اینکه سلسله مراتب در آموزش و پروش اشکال دارد، تصریح کرد: دوعنصر معلم و مدرسه در آموزش و پروش مهم است و باید به آن باید توجه کنیم. این موضوع را در مجلس و در رتبه بندی معلمان دنبال کردیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در دولتی که مدنظرمان است، معتقدیم که باید مدیر قوی و ثبات در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه باشد. سیستم شاد در زمان کرونا بسیار خوب بود و باید باز هم مدنظر باشد.

 

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش باید به مهارت و اوقات فراغت دانش آموزان هم توجه کنیم و نباید فقط به ذهن آنان فشار بیاوریم. در قانون برنامه هفتم توسعه چندین ماده برای تحول در آموزش و پرورش آمده است و بیش از 16 حکم آوردیم و همه این حکم‌ها باید اجرا شود.

 

قالیباف افزود: بهره‌وری در آموزش و پرورش بسیار مهم است و بهره وری دو عنصر دارد که مدیریت و علم است و باید از خود اساتید و نخبگان حوزه آموزش و پرورش استفاده کنیم. اگر رئیس جمهور دولت چهاردهم یک مدیریت قوی نداشته باشد، برنامه هفتم توسعه به اندازه یک برگ کاغذ هم ارزش ندارد. باید از این قانون به خوبی استفاده شود که نیازمند یک مدیر قوی است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بدون شک رسانه و آزادی رسانه و عملکرد رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی که منتقد باشند و نظارت کنند مهم است و حرف و نقد مردم از وظایف رسانه است و حتماً باید آزادانه عمل کنند.

 

قالیباف در واکنش به سوال حسین انتظامی کارشناس فرهنگی این برنامه، مبنی بر اینکه در روز آغاز تبلیغات 2 نفر از اصحاب رسانه دستگیر شدند، برای آنها چه کرده‌اید، گفت: در ابتدا باید بگویم که بدون شک رسانه و آزادی رسانه بسیار مهم است، چرا که رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی باید منتقد باشد و نظارت کند. انعکاس حرف و نقد مردم از وظایف رسانه است و حتماً باید آزادانه عمل کنند.

 

وی ادامه داد: ممکن است خبرنگاری قانون را رعایت نکرده و فراتر از قانون عمل کرده باشد و برخی بازداشت شدند. درباره این دو نفری که مطرح کردید، در دادگاه اولیه و ثانویه رفتند و شاکیان آنان همگی خصوصی هستند و اگر نیاز باشد با شاکیان آنان صحبت می‌کنم.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه همیشه مدافع رسانه بودم، تصریح کرد: وقتی فردی شاکی خصوصی دارد، باید حقوق مردم هم محترم باشد. همیشه مدافع رسانه‌ها بودم و در قوانین و در حوزه بیمه و تعاونی مسکن در خدمت خبرنگاران بودیم و رسانه باید ندای واقعی مردم را منعکس کند.

 

قالیباف تاکید کرد: در زمان شهرداری می‌گفتند فضاهای عمومی برای خانم‌ها فراهم نیست و برایم مهم بود که زن و خانواده باید مورد توجه باشد. برای مثال، در حوزه مربوط به حمل و نقل تاکسی، اتوبوس و مترو داریم و مهم است که مردم به راحتی سفر کنند. چون موضوع زنان برایم مهم بود، می‌گفتم شرایط زنان را هم در نظر بگیریم. با بررسی‌هایی که کردیم به این نتیجه رسیدیم که مبنا را بر این قرار دادیم که یک خانم باردار حدود 300 متر به هر سمت برود، به یک وسیله حمل و نقل برسد، اما برخی می‌گفتند 400 یا 500 متر کافی است.

 

وی ادامه داد: ما به دانشگاه زوریخ رفتیم و یکی از اساتید آنجا درباره وضعیت حمل و نقل به ما توضیح داد که معاونان ما از وی سوال کردند که او گفت که دقیقاً همین عدد 300 متر را در قرار دادن وسایل حمل و نقل عمومی در شهر در نظر گرفتیم. پس در آنجا هم اینگونه بود.

 

قالیباف با بیان اینکه در حوزه مسائل اوقات فراغت برای زنان هم توجه کردیم، افزود: در فرهنگ ایرانی صبح‌های جمعه پدر با پسر به استخر و کوه می‌روند و در شهرداری تهران مخصوصاً در جنوب شهر استخرهایی ساختیم که دو قلو بودند و خانواده با هم بیایند.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: لذا بحث خانواده و زنان مهم است و زن به عنوان مادر فرهنگی‌ترین عنصر جامعه است و فرهنگ، زنانه ترین عنصر جامعه است و باید مورد توجه باشد. قبل از حضور ما در نیروی انتظامی، ما زن پلیس زن نداشتیم و فقط کار اداری می‌کردند، اما ما این روند را تغییر دادیم.

 

قالیباف گفت: من مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم. یکی از اشتباهات ما این است که هر سازه و زیرساختی ساختیم، بعد برای آن پیوست فرهنگی می‌سازیم در حالی که باید فرهنگ پایه کار باشد.

 

وی یادآور شد: کار ما در شهرداری این بود که طرح جامع شهری و طرح تفصیلی را در نظر گرفتیم. نیازسنجی کردیم و برای مثال در نظر گرفتیم و جانمایی کردیم که در هر منطقه متناسب با تعداد جمعیت باید چند مسجد وجود داشته باشد. باغ کتاب الان در تراز جهانی است. امروز در شهر تهران بزرگترین باغ کتاب را داریم و پیوست فرهنگی را مدنظر داشتیم.

 

قالیباف گفت: ما حتماً حضور قدرتمندانه و موثر و حکمرانی در فضای مجازی باید داشته باشیم وگرنه ولنگاری به وجود می‌آید و در همه جای دنیا اینگونه است. سند سیاست‌های کلان فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی وجود دارد و باید در مجلس تبدیل به قانون شود. عضو شورای عالی فضای مجازی هستم و 5 بند در این حوزه در آنجا تصویب شد.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه فضای مجازی محدودیت‌ها و کنترل‌هایی باید ایجاد کنیم تا ولنگاری نباشد، اما باید گشایش‌هایی هم در فضای مجازی ایجاد شود. نیت ما از محدودیت در فضای مجازی، کنترل و جلوگیری از ولنگاری است. حتماً باید مصون‌سازی در این حوزه انجام شود.

 

وی بیان داشت: امروز و در یک دوره 7 ساله در پنجره طلایی جمعیت هستیم. بازی‌های کامپیوتری خارجی باورهای و آداب و رسوم خود را هم به سایر کشورها منتقل می‌کنند و هم استفاده اقتصادی و هم استفاده فرهنگی از آن می‌برند. اگر بتوانیم این فرصت را برای جوانان فراهم کنیم که آداب و رسوم و فرهنگ مقاومت ما را در قالب بازی‌های کامپیوتری ارسال کنند، هم برای ما فرصت اقتصادی است و هم فرهنگ ما ارسال می‌شود، اما در غیر این صورت، فرهنگ خود را آسیب‌پذیر کردیم.

 

قالیباف ادامه داد: زمانی که از اندیشمندان حرف می زنیم، کشور ما باید مولد باشد؛ باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را تولید کنیم. در حکمرانی باید بدانیم که فردی در سطح رئیس جمهور باید این موارد را با هم در نظر بگیرد که برای مثال، چگونه با ثروت، منزلت ایجاد کنیم.

 

وی افزود: نخبگان و مردم را هر بار حذف کردیم، همه چیز را از دست می‌دهیم و به ناکجاآباد می‌رویم. باید به منزلت نخبگان و اندیشمندان توجه شود. باید به نخبگان توجه شود. وقتی از استادی استفاده نشود، سرخورده می‌شود و همین باعث مهاجرت می‌شود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نخبگان، مشکل را تبدیل به مسئله می‌کنند. در دولت چهاردهم و در دولت خدمت و پیشرفت اساس ما در بهره وری توجه به علم و مدیر قوی است.

 

در ادامه قالیباف در پی سوال حسین انتظامی درباره فیلترینگ و ممیزی فرهنگی، گفت: آقای انتظامی! شما از مدیران خوب ما در همشهری بودید و نحوه ارتباط بنده را با رسانه و خبرنگاران دیدید و می‌توانید در این زمینه قضاوت کنید.

 

وی تاکید کرد: حتماً در مجلس نماینده مردم هستم و باید صدای آنان را دنبال کنیم و همه باید حرمت قانون را داشته باشیم. اگر قانونی بد است، باید اصلاح شود اما نباید بگوییم قانون اجرا نشود. قانون باید اجرا شود. در حوزه کتاب، رسانه یا هر جایی، هر فردی پا را فراتر از قانون بگذارد، در مجلس و کمیسیون اصل 90 مکلف به رسیدگی هستیم و تاکنون هم این کار را کردیم و شکی در این مورد نیست.

 

قالیباف ادامه داد: ما در مجلس یازدهم بنا را بر همگرایی با دولت شهید رئیسی گذاشتیم و فقط یک وزیر استیصاح شد. البته همه وزرا از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات علنی مجلس آمدند و از آنان توضیح خواسته شده و محدودیت زمانی برای اصلاح کارها گذاشتیم. حتی 5 وزیر به مرحله استیضاح رسیدند اما خود دولت آنان را تغییر داد و کار به استیضاح نکشید.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حتماً مکلف هستم از حقوق مردم و قانون پاسداری کنیم. آیا باید فقط استیضاح می‌کردیم تا در جامعه تنش ایجاد شود؟

 

وی تصریح کرد: حتی در سه روز گذشته، سه وزیر به مجلس شورای اسلامی آمدند و گزارش دادند. وزیر ارشاد هم بارها به کمیسیون و صحن مجلس آمده است و گزارش داده است و حتی ما در مجلس و به ویژه کمیسیون اصل 90، گزارش‌های مردمی را مدنظر قرار دادیم.

 

در ادامه حسین انتظامی خطاب به قالیباف گفت: پس در صورت رأی آوردن وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی را حفظ می‌کنید که قالیباف تاکید کرد: خیر، من هیچ وقت این حرف را نزدم.

 

قالیباف تصریح کرد: مطمئن باشید در همه موضوعات فرهنگی پای کار هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره راهکار بازگشت رشد علمی کشور، گفت: ممکن است که رشد علمی برخی از کشورهای منطقه نسبت به ما بیشتر شده باشد، اما برخی اوقات رشد آنان بادکنکی است و اساتید را از سایر کشورها می‌آورند.

 

وی ادامه داد: البته درباره وضعیت رشد علمی کشور زنگ خطر خورده شده و سرمایه گذاری و اعتبار باید برای حوزه تحقیق در نظر گرفته شود و حتماً این کار را می‌کنیم. اگر منزلت اساتید مورد توجه باشد که البته این کار با بخشنامه نیست، می‌توان در عرصه علمی رشد کرد. منزلت و حرمت اساتید باید مدنظر باشد.

 

در ادامه نیز مصطفی غفاری مدرس دانشگاه و همراه قالیباف، اظهار داشت: شخصیت رئیس‌جمهور باید ترمیم‌کنندۀ شکاف‌های اجتماعی باشد، نه تشدید‌کننده؛ دکتر قالیباف چنین شخصیتی دارد.

 

وی افزود: آقای قالیباف در ایام 1401، جلسات استماع بسیاری با طرف‌های مختلف برگزار کرد و حرف آن‌ها را شنید. حکمرانی که گوشش باز باشد و به تکثر فرهنگی و اجتماعی احترام بگذارد، مغتنم است.

 

 غفاری تصریح کرد: مردم هم شاهدند که آقای قالیباف به بهانه‌های مختلف تخریب شدند، اما کسی را تخریب نکردند.  این حاکی از این هوشمندی است که ما حق نداریم با رفتارهای تخریبی کام مردم را تلخ کنیم.

 

و همچنین صدیقه سادات حجازی، فعال حوزۀ زنان و دیگر همراه قالیباف، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های آقای قالیباف تمام‌کنندگی او در کارهاست؛ مثل لایحۀ ارتقای امنیت زنان، زنان در دورۀ مدیریت آقای قالیباف به عالی‌ترین سطوح نیروی انتظامی وارد شدند.

 

وی افزود: مراکز فرهنگی و بوستان‌های ویژۀ زنان در دورۀ شهرداری نشان‌دهندۀ توجه آقای قالیباف به حضور زنان در جامعه بود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده