آزادی حمید نوری، جلوه‌گر دیپلماسی اقتدار-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

آزادی حمید نوری، جلوه‌گر دیپلماسی اقتدار

تلاش‌های دولت سیزدهم و دیپلماسی اقتدار مردان سیاست در میدان عمل ثابت کرد، هم راستایی این دو دستاورد‌های شگرفی به دنبال دارد، آن هم در رابطه با فردی که با تلاش منافقین و پرونده‌سازی آن‌ها در کشوری بیگانه گرفتار شده بود.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۲۴۵۶۰۹

آزادی حمید نوری، جلوه‌گر دیپلماسی اقتدار

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ «حمید نوری آزاد شد»، خبر مسرت بخشی که پس از چهار سال زندانی این شهروند ایرانی دستاورد مهم همسویی میدان و دیپلماسی را به رخ آنهایی کشید که ادعای ارتباطات  بین المللی داشتند، اما نتوانستند در مدت دولت خود برای فردی همسو با افکار سیاسی خودشان کاری انجام دهند؛ اما تلاش های دولت سیزدهم و دیپلماسی اقتدار مردان سیاست در میدان عمل ثابت کرد، هم راستایی این دو دستاورد های شگرفی به دنبال دارد؛ آن هم در رابطه با فردی که با تلاش منافقین و پرونده سازی آنها در کشوری بیگانه گرفتار شده بود.


ادعای واهی منافقین 

حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه ۱۸ آبان‌ 1398 هنگام ورود به فرودگاه استکهلم به وسیله پلیس سوئد بازداشت شد. اتهام وی طبق ادعاهای واهی و متناقض گروهک تروریستی منافقین طراحی شده بود و مدعی‌ بودند، نوری در مقطعی زندانبان منافقین در ایران بود. این موضوع که مبنای ایراد اتهام دادگاه سوئدی قرار گرفت، سبب شد اصل برائت و حق آزادی رفت‌وآمد شهروند ایرانی از سوی مقام‌های سوئدی نقض‌ و هم وطن ایرانی بیش از چهار سال  در زندان سوئد با محدودیت‌ها و شکنجه های بسیاری مواجه شود.

 

تحرکات منافقین که با ادعایی واهی سبب گرفتاری شهروند ایرانی شدند، با تلاش های دیپلماتیک دولت سیزدهم به ویژه شهید امیرعبداللهیان ناکام ماند


سوئدی ها که یکی از مدعیان اصلی حقوق بشر هستند، شهروند ایرانی را اسیر خود کرده بودند و زیر شدیدترین شکنجه های روحی و روانی و جسمی قرار دادند تا اثبات کنند حقوق بشر نزد آنها معنایی ندارد و آن گونه که می خواهند و تمایل دارند، تعبیر می شود. در نتیجه نوری را در زندانی که جرمش ثابت و دادگاه عادلانه ای با داشتن حق وکیل برایش تشکیل نشده بود، مورد آزار و شکنجه قرار دادند و از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی محروم کردند.

 


منافقین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تلاش های شبانه روزی برای خرابکاری و شهادت مردان و زنان و حتی کودکان ایرانی کردند و از مقرشان در آلبانی، فرانسه و ... با انواع ابزار، تجهیزات، شست و شوی مغزی عناصر مزدور برای نفوذ در کشور، بمب گذاری و کشتار، جاسوسی تا خرابکاری و اغتشاش دریغ نکردند.


گروهکی تروریستی که با در اختیار گرفتن فضای مجازی تلاش بسیاری برای جنگ روانی و رواج دروغ و تهمت و ناروا علیه ایران اسلامی داشته است. با وجود این، دیپلماسی اقتدارگرایانه ایران در دولت سیزدهم تمام نقشه های منافقین را خراب کرد.

 
اثربخش بودن تلاش های دیپلماتیک

تحرکات منافقین که با ادعایی واهی سبب گرفتاری شهروند ایرانی شدند، با تلاش های دیپلماتیک دولت سیزدهم به ویژه شهید امیرعبداللهیان و با وجود تلاش سوئد برای اصرار بر سیاست دوگانه حقوق بشری ناکام ماند و شرایط به شکل دیگری رقم خورد.


محاکمه حمید نوری به اتهام زندانبانی اعضای گروهک تروریستی منافقین، ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد و بررسی پرونده ۹۲ جلسه به طول انجامید. سرانجام ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ دادگاه سوئد با وجود اعتراضات رسمی مقام های ایرانی، پس از ارائه آخرین دفاعیه خود در کیفرخواست محکومیت نوری، برای وی رأی حبس ابد صادر کرد.


سپس در حالی که همزمان با نود و دومین جلسه دادگاه بدوی، قاضی پرونده دستور لغو همه محدودیت‌های اعمال شده را برای نوری صادر کرد، مقام های بازداشتگاه همچنان محدودیت‌ها ازجمله  ملاقات و تماس با خانواده یا نگهداری در سلول انفرادی را ادامه دادند و حتی آن را تشدید کردند.

مقر منافقین در آلبانی نابود شد، اما حمید نوری با تلاش های دیپلماسی دولت سیزدهم آزاد و به آغوش وطن بازگشت


مقام های سوئدی  با وجود ادعای حمایت از حقوق بشر، نوری را در معرض شکنجه های روحی و روانی قرار دادند؛ ارتباط وی با خانواده‌اش از لحظه دستگیری تا هفتم خرداد ۱۳۹۹ قطع بود و معدود اخبار مربوط به وضعیت وی و پرونده‌اش به وسیله واسطه‌ها به خانواده‌اش می‌رسید؛ خانواده‌ای که خبر بازداشت وی را از رسانه‌ها شنیدند.

 


دومین تماس نوری با خانواده‌اش اسفند ۱۳۹۹ انجام شد؛ روند تماس‌های وی با خانواده پس از این تاریخ به صورت هر سه هفته یک بار انجام می شد، اما در موارد بسیاری مقام های سوئد بدون دلیل تماس‌ها را قطع می کردند.


در موارد متعددی خانواده نوری با وجود هماهنگی‌های قبلی و سفر از ایران به سوئد، امکان ملاقات حضوری با وی نیافتند و دست خالی به کشور بازمی گشتند. محدودیت در داشتن وکیل و دسترسی نداشتن به مترجم یا مترجمانی که به جای ترجمه ناسزا می گفتند، ارائه نکردن مراقبت های پزشکی و بهداشتی به ویژه درباره ضعف بینایی که سبب شده است هم وطنمان بعد از این مدت در آستانه نابینایی قرار گیرد.

 
نگهداری نوری در سلول انفرادی و تعویض مداوم بازداشتگاه‌های وی و نگهداری همزمان زندانی دیگری که دچار اختلالات شدید روحی و روانی بود در سلول انفرادی وی بدون اینکه شرایط نگهداری در سلول، کوچکترین تغییری پیدا کند؛ گوشه ای از شکنجه ها و محدودیت های روا شده در حق شهروند ایرانی است.


دیپلماسی در میدان عمل

به گفته کارشناسان، همسویی میدان و دیپلماسی در دولت فراجناحی شهید آیت الله رئیسی روند وضعیت حمید نوری را تغییر داد و سبب آزادی این شهروند شد. این اقدام باعث شد لانه عنکبوت منافقینی که برای ضربه به ایران به وسیله محاکمه و ادعای واهی شهروند ایرانی وارد عمل شده بودند، در هم پیچیده و نابود شود.


مقر منافقین در آلبانی نابود شد، اما حمید نوری با تلاش های دیپلماسی دولت سیزدهم آزاد و به آغوش وطن بازگشت.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده