حضور مخبر در منزل حمید نوری-راهبرد معاصر
تأکید مخبر بر مسئولیت شرعی و قانونی مسئولان درباره مشارکت بهادری‌جهرمی: آیین‌نامه پذیرش صدور ضمانت‌نامه دولتی برای شرکت‌های بخش خصوصی تصویب شد حمایت حسن روحانی از مسعود پزشکیان شروع فرصت‌های ۱۵ دقیقه‌ای نامزدها در تلویزیون از ساعت ۱۸ اعلام رئوس برنامه‌های قالیباف در حوزه ارتباطات سخنگوی سپاه: راهبرد انتخاباتی سپاه دعوت به مشارکت حداکثری و ممنوعیت ورود مصداقی است وحیدی: 61 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند تصمیم جدید رسانه ملی برای تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری انتخابات در چه صورتی به مرحله دوم کشیده می‌شود؟ تفاوت‌‌های اساسی مناظرات انتخاباتی اخیر با ادوار گذشته امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است جلیلی: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید پزشکیان: می‌خواهم اخلاق سیاسی را سرلوحه کار خود قرار دهم

حضور مخبر در منزل حمید نوری

سرپرست ریاست جمهوری با حمید نوری دیدار و گفت‌وگو کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۲۴۵۸۰۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری صبح امروز (دوشنبه) و همزمان با عید سعید قربان با حضور در منزل حمید نوری ایرانی بازداشت شده در سوئد، ضمن تبریک آزادی وی، تاکید کرد: شهیدان خدمت آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان پیگیری‌های بسیاری برای آزادی شما از زندان‌های سوئد داشتند و دستگاه دیپلماسی و نهادهای امنیتی با تکیه بر دیپلماسی عزتمندانه و مقتدرانه، توانستند کینه‌جویی بدخواهان نظام، منافقین و جریان شکست خورده ضد انقلاب را با شکست مواجه کنند.

وی با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت‌های گسترده دشمنان ملت ایران و جریانات معاند برای محکومیت حمید نوری در این پرونده غیرحقوقی و تلاش برای اثبات اتهامات بی‌اساس علیه وی، افزود: عصبانیت و ناامیدی اردوگاه ضدانقلاب در چند روز اخیر در کنار صبر و مواضع درست شما، مایه عزت ملت ایران، خانواده و دوستداران‌تان شد.

همچنین در این دیدار حمید نوری با قدردانی از تلاش‌های دولت سیزدهم به ویژه وزیر خارجه فقید در روند آزادی وی از زندان‌های سوئد، توضیحاتی از چگونگی اسارت و دوران حبس خود در زندان‌های این کشور به سرپرست ریاست جمهوری ارائه کرد.

نوری با بیان اینکه اطلاع از شهادت آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان از تلخ‌ترین حوادث دوران زندان بود، افزود: غربی‌ها فقط در شعار خود را مدافع حقوق بشر نشان می‌دهند، اما در عمل هیچ پایبندی به این امور ندارند و در دوران زندان از تامین حداقل درخواست‌های من از جمله قرآن و ادعیه اجتناب کردند. 

 حمید نوری در سال 1398 با تلاش منافقین در جریان سفر شخصی‌اش به سوئد بازداشت شد و تحت شرایط سخت قرار گرفت و از حقوق اولیه‌ی انسانی و یک زندانی محروم بود. با تلاش دستگاه دیپلماسی و هم‌چنین سایر نهادها 26 خردادماه امسال آزاد و به کشورمان بازگشت.
 
بر اساس این گزارش، حمید نوری دهه 1360 کارمند سازمان زندان‌ها بود و از ابتدای دهه 1370 با استعفا از محل کار خود به شغل آزاد پرداخت. وی در آبان سال 1398 برای دومین بار در یک سفر شخصی به سوئد رفت که در بدو ورود به این کشور از سوی پلیس دستگیر و در ادامه به دلیل شکایت واهی اعضای گروهک تروریستی منافقین دادگاهی شد. دادگاه بدوی در سال 1401 حکم به حبس ابد حمید نوری داد که وی به آن اعتراض کرد. دادگاه تجدید نظر هم سال قبل حکم دادگاه بدوی را تأیید کرد.
حمید نوری در مدت بیش از 4 سال زندانی بودن در سوئد، سخت‌ترین شرایط را سپری و تحمل کرد. عدم دسترسی به حقوق اولیه انسانی و حقوق زندانی همچون معاینه نشدن از سوی پزشک متخصص چشم، محدود بودن ملاقات‌های حضوری و تماس‌های تلفنی با خانواده، عدم اطلاع‌رسانی از وضعیت وی به اعضای خانواده در برهه‌های مختلف، گذراندن تقریباً 4 سال از مدت زمان محکومیت ناعادلانه در سلول انفرادی بدون در اختیار داشتن وسایل ارتباط جمعی، جاسوسی پلیس از وی، عدم دسترسی به وکیل، یکطرفه‌ بودن روند دادرسی (بازپرسی تا دادگاه) و ... از جمله بی‌عدالتی‌هایی بود که در حق حمید نوری روا داده شد.

قوه قضاییه، ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها تحمیل شرایط ضدحقوق بشری به حمید نوری از سوی سیستم قضایی و دولت سوئد را مورد انتقاد قرار دادند و تلاش‌های قضایی و دیپلماتیک متعددی برای رهایی حمید نوری از زندان تحمیلی به کار بردند.

رفتار ضدبشری سیستم قضایی و انتظامی سوئد تا آنجا بود که نوروز امسال مجید نوری، فرزند حمید نوری که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، به بهانه سلفی گرفتن از خود بازداشت، دادگاهی و سه روز در سلول انفرادی نگهداری شد و در نهایت بدون آنکه بتواند پدرش را ببیند، به ایران بازگشت./تسنیم

کلمات کلیدی: حمید نوری مخبر
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده