وزیر صمت: تنها مسیر حل مشکل معیشت، صنعت دانش‌بنیان صادرات‌محور است-راهبرد معاصر
نامه انتخاباتی ۲۶۰۰ عالم اهل سنت به رهبر انقلاب ستاد انتخابات کشور: تبلیغات انتخابات فردا ۸ صبح به پایان می‌رسد تأکید مخبر بر مسئولیت شرعی و قانونی مسئولان درباره مشارکت بهادری‌جهرمی: آیین‌نامه پذیرش صدور ضمانت‌نامه دولتی برای شرکت‌های بخش خصوصی تصویب شد حمایت حسن روحانی از مسعود پزشکیان شروع فرصت‌های ۱۵ دقیقه‌ای نامزدها در تلویزیون از ساعت ۱۸ اعلام رئوس برنامه‌های قالیباف در حوزه ارتباطات سخنگوی سپاه: راهبرد انتخاباتی سپاه دعوت به مشارکت حداکثری و ممنوعیت ورود مصداقی است وحیدی: 61 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند تصمیم جدید رسانه ملی برای تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری انتخابات در چه صورتی به مرحله دوم کشیده می‌شود؟ تفاوت‌‌های اساسی مناظرات انتخاباتی اخیر با ادوار گذشته امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است

وزیر صمت: تنها مسیر حل مشکل معیشت، صنعت دانش‌بنیان صادرات‌محور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: تنها مسیر بزرگ شدن سفره‌ مردم صنعت دانش بنیان صادرات محور است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 18
کد خبر: ۲۴۵۸۷۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو بیان کرد: با تمام وجود اعتقاد دارم که تحول اقتصادی در ایران فقط با صنعت دانش بنیان صادرات محور محقق می‌شود. 


وی افزود: این مهم را در بیانات مکرر و نیز در انتخاب شعار سال مقام معظم رهبری می‌توان دریافت نمود. در طی حدود یک سال مسئولیت بنده در وزارت صنعت و معدن به یقین بالاتری در نقش صنعت دانش بنیان صادرات محور در تحول اقتصادی ایران رسیده‌ام. 


 وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: از نزدیک دیده‌ام که عمده درآمدهای دولت از محل مالیات پرداختی صنعت‌گران بازرگانان اصناف و بازاریان است و عموم درآمدهای گمرکی نیز از دریافت حقوق ورودی و سود بازرگانی از تجاری که در عرصه واردات مشغول به فعالیت می‌باشند تأمین می‌شود و اکثر درآمدهای غیر نفتی نیز حاصل درآمد محصولات تولیدی در بخش صنعت و معدن می‌باشد. 


علی‌آبادی با اشاره به صنعت دانش بنیان صادرات محور، گفت: در دیدار با فعالان اقتصادی و بازدید از واحدهای تولیدی برگزاری بزرگترین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور در اردیبهشت سال جاری که با حضور هزاران بازرگان از بیش از ۷۰ کشور دنیا برگزار شد ایمان یافتم که صنعت دانش بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصاد ایران و تنها مسیر بزرگ شدن سفره‌های مردم است. 


وی اظهار کرد: بر خود واجب می‌دانم در واپسین روزهای دولت سیزدهم به سمع و نظر شما عزیزان برسانم. صنعت و تجارت ۲ بال تحول اقتصادی هستند که برداشتن هر قدمی برای جدا کردن این ۲ بال از یکدیگر لطمه‌ای جبران ناپذیر به ایجاد تحول و پیشرفت اقتصادی در کشور خواهد بود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت صنعت گفت: دانش بنیان صادرات محور نيازمند اختیارات کافی برای ایفای نقش مورد انتظار در عرصه داخلی و بین المللی است. انتزاع بخشی از اختیارات وزارت صنعت و معدن در سنوات گذشته موجب کندی کار تولید و بازرگانی در کشور گردیده است. امیدوارم با درایت مجلس شاهد بازگرداندن این اختیارات برای سرعت‌دهی به ایجاد تحول و پیشرفت اقتصادی در کشور باشیم. 


علی‌آبادی تشریح کرد: تحقق اهداف تعیین‌شده در برنامه هفتم برای توسعه و پیشرفت کشور نيازمند الزاماتی است که انرژی از مهمترین آن‌ها است در این برنامه رشد ۸.۵ در صدی صنعت ۱۳ در صدی معدن و ۲۳ در صدی صادرات غیر نفتی که خود مستلزم افزایش تولید در کشور می‌باشد دیده شده است. لکن تحقق این برنامه‌ها نيازمند وجود انرژی است.


وی در ادامه گفت: متاسفانه در ۱۲ سال اخیر توجه کافی به ضرورت تأمین انرژی برای تحقق اهداف توسعه‌ای صورت نگرفته و علیرغم دستاوردهای بزرگ در توسعه و پیشرفت صنعتی و معدنی کشور کمبود انرژی اجازه مطلوب از این زیرساخت‌ها را نمی‌دهد و با تصویب قانون و وضع مقررات در چند سال اخیر بار سنگین ساخت نیروگاه و تامین آب صنایع بزرگ نیز به دوش بخش صنعت گذاشته شده و منابعی که باید صرف توسعه صنعتی و اقتصادی کشور شود صرف ایجاد زیرساخت‌هایی می‌شود که خواستگاه قانونی دیگری داشته است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت صنعت تاکید کرد: راه حل اصلی کاهش شدت مصرف انرژی با اتخاذ سیاست‌های صحیح که وزارت صمت به سهم خود در این مسیر گام‌های مهمی از جمله ساخت زیرساخت‌های برقی‌سازی وسائل نقلیه از طریق واردات و صادرات و ساخت خودروهای برقی و نیز ایجاد زیر ساخت‌های شارژ خودروها در نقاط مختلف شهرها و جاده‌ها برداشته است. 


علی‌آبادی گفت: در حوزه زیرساخت‌های انرژی و آب نیز ساخت ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه برق اعم از نیروگاه‌های سیکل حرارتی و تجدید‌پذیر با سرمایه‌گذاری حدود ۷ میلیارد دلار در دستور کار صنایع بزرگ می‌باشد که بخشی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است. 


وی خاطر نشان کرد: در حوزه تأمین آب صنایع نیز علاوه بر ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صنایع در احداث چهار خط انتقال آب از سواحل جنوبی به نقاط مرکزی و شرقی کشور ده‌ها شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه برای شهرهای مختلف با سرمایه‌گذاری در حال اجرا است تا با بازیافت آب مصرفی شهرها بخشی از آب مورد نیاز صنایع تأمین گردد.


وی در ادامه بیان کرد: ما نیازمند ایجاد امنیت، جذابیت و ثبات برای جذب سرمایه گذار در حوزه صنعتی هستیم. باید بازارها را جذاب‌تر کنیم. خیلی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که تامین منابع مالی برای بخش تولید به هر روشی حتی با پول پرقدرت ارزش دارد و اگر فرآیند ورود و خروج منابع به بخش تولید به درستی صورت گیرد هیچ آثار غیراقتصادی نخواهد داشت. از نمایندگان نیز تقاضا دارم که به تامین مالی و سرمایه‌ گذاری در حوزه تولید و صادرات کشور توجه داشته باشند. صادرات یکی از راه‌های بزرگ‌ شدن کیک اقتصاد کشور است و باید همه موانع آن کنار برود.


علی آبادی گفت: حل ناترازی تامین ارز در داخل کشور با توجه به صادرات موثر می‌شود. باید با پرداخت یارانه صادرات از صادر کنندگان حمایت شود. یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های صادرات، صادرات خدمات فنی مهندسی به سایر کشورها است که هم ارزش افزوده بالایی داشته و هم برای نخبگان کشور اشتغال آفرینی می‌کند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به خودکفایی در تولید اکثر کالاهای داخلی بیان کرد: در تولید اکثر کالاهای داخلی به میزانی به خودکفایی رسیدیم که دیگر بازار پاسخگو نیست. این حجم از تبلیغات تلویزیونی برای فروش اقساطی کالاها برای پربودن انبارها می‌باشد که امکان ادامه تولید را از تولید کنندگان گرفته است. 


وی در خاتمه گفت: عدم کافی بودن حقوق و مزایای نیروی انسانی کارشناس در بدنه دولت سبب خروج این نیروهای کارشناس شده است. در حالی که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته برای حضور افراد متخصص در بدنه دستگاه‌های اجرایی با تمام تلاش دنبال می‌شود. از نمایندگان درخواست دارم برای این موضوع نیز فکری عاجل کنند تا خانواده کارمندان دولت بتوانند با امید و انگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده