«طوفان الاقصی» و کابوس مهاجرت معکوس تل‌آویو-راهبرد معاصر
یادداشت سیدعلی نجات، کارشناس مسائل غرب آسیا؛

«طوفان الاقصی» و کابوس مهاجرت معکوس تل‌آویو

یکی از پیامدهای مهم عملیات برق‌آسای «طوفان الاقصی» شلیک به پاشنه آشیل صهیونیست‌ها، یعنی مهاجرت معکوس بود و تأثیرات این عملیات بر مهاجرت معکوس تا سال‌های آتی گریبان‌گیر رژیم صهیونیستی خواهد بود.
سیدعلی نجات؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۴ - ۰۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 28
کد خبر: ۲۴۷۲۶۲

«طوفان الاقصی» و کابوس مهاجرت معکوس تل‌آویو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روزهای گذشته رسانه‌های عبری از ترک بیش از نیم میلیون صهیونیست از اراضی اشغالی در 6 ماه نخست جنگ در نوار غزه خبر دادند. طبق داده‌های رسمی سازمان جمعیت و مهاجرت رژیم صهیونیستی، در 6 ماه نخست جنگ غزه نزدیک به 550 هزار صهیونیست این منطقه را ترک کرده و تاکنون بازنگشته‌اند. 

ازجمله شعارها و اهداف بزرگ جنبش صهیونیسم، ایجاد پناهگاه امن برای سراسر صهیونیست های جهان بود


مهاجرت به فلسطین اشغالی سنگ‌بنای اندیشه صهیونیسم بوده و عامل حفظ بقای رژیم صهیونیستی باقی‌ ماندن جمعیت یهود است. از همین‌رو، رژیم اشغالگر در سال‌های اخیر تلاش كرده علاوه بر حفظ جمعیت موجود، یهودیان سایر مناطق جهان را با ترغیب و اغوا به فلسطین اشغالی بكشاند. در این میان مهم‌ترین تاکتیک تل‌آویو برای جذب مهاجران و جلوگیری از مهاجرت معکوس، بهره‌برداری از بحران‌های داخلی کشورهای مختلف جهان به وسیله ایجاد رعب و وحشت میان صهیونیست های ساکن این کشورها بود تا به این وسیله بتواند از مهاجرت معکوس جلوگیری و صهیونیست های کشورهای دیگر را وادار به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی کند. با وجود این، در سال‌های اخیر آمار مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی نه تنها کاهش چشم‌گیری داشته است، بلکه با افزایش مهاجرت معکوس، این رژیم بنیان خود را در معرض خطر و تهدید می‌بیند.


گرچه پدیده مهاجرت معکوس از مدت‌ها پیش به دلیل تراکم بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی شروع شده بود، اما پس از عملیات «طوفان الاقصی» و جنگ غزه شتاب بیشتری به خود گرفت. در حقیقت پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» مشکلات صهیونیست‌ها مضاعف و تداوم جنگ غزه سبب‌ساز افزایش بحران اقتصادی و ناامنی شده است.


ازجمله شعارها و اهداف بزرگ جنبش صهیونیسم، ایجاد پناهگاه امن برای سراسر صهیونیست های جهان بود. اما برخلاف اندیشه تئودور هرتزل که مدعی بود با پیدایش وطن جدید، وطن امن صهیونیست ها ایجاد خواهد شد، وطن امنی پدید نیامد و رژیم صهیونیستی هم‌اکنون در تدارک امنیت مورد نظر شکست خورده است.


در حقیقت، افزایش ناامنی یکی از دغدغه‌های اصلی صهیونیست‌ها بوده است. مهاجرانی که قرار بود با آمدن به رژیم صهیونیستی از زندگی خوب و مرفه برخوردار شوند، اکنون با خلأ در نخستین نیاز بشری یعنی امنیت مواجه‌اند و سیاست‌های جنگ‌طلبانه تل‌آویو باعث شده است مهاجران، با ناامیدی و یأس بیشتر مواجه شوند و سودای رفتن به سایر کشورها را در سر بپرورانند.


در سال‌های گذشته صهیونیست‌ها با نصب سپر دفاعی موشکی و سامانه گنبد آهنین در این سرزمین قصد داشتند اراضی اشغالی را برای مردمانشان ها امن‌ترین سرزمین جلوه دهند، اما با ناکام ماندن این پروژه و اصابت موشک‌های مقاومت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین، موج مهاجرت معکوس از رژیم صهیونیستی با شدت بیشتری ادامه یافته است. اکنون طیف‌های قابل ملاحظه‌ای از صهیونیست ها، اراضی اشغالی را مکانی امن برای ادامه زندگی نمی‌بینند و به نحوی فعال به دنبال به دست آوردن ویزای کشور دیگری هستند.  


طبق جدیدترین آمارها و برآوردهای منابع صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، در 9 ماه گذشته حدود 20 هزار پهپاد و موشک از جبهه‌های مختلف به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده است. یئیر لاپید، رئیس مخالفان و نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی پیش‌تر گفته بود، رژیم صهیونیستی مکانی امن نیست. در همین راستا دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش صهیونیستی به تازگی به کشته شدن 662 نظامی از آغاز جنگ غزه اعتراف و تأکید کرد، از آغاز جنگ 3 هزار و 848 نظامی این رژیم زخمی شدند. رژیم صهیونیستی نیز به تازگی اعتراف کرد، یک هزار و 500 صهیونیست در جنگ کشته شدند که حدود 700 نفرشان نظامی هستند. این موضوع برای رژیم صهیونیستی که با معضل جمعیت مواجه است و حمایت از جمعیت در اراضی اشغالی را به عنوان یکی از ارکان دکترین نظامی خود قرار داده، به مثابه کابوسی وحشتناک است.


نتیجه نظرسنجی جدیدی در سرزمین‌های اشغالی نشان‌ می دهد اکثریت صهیونیست‌ها از آینده ناامید و خواستار آتش‌بس در نوار غزه و توافق با مقاومت فلسطین برای آزادی اسیران صهیونیست هستند. طبق نظرسنجی جدید مؤسسه صهیونیستی «دموکراسی»، امید توده صهیونیست‌ها به آینده رژیم اشغالگر و امنیت آن کاهش یافته است. طبق این گزارش، تنها 31 درصد از توان تل‌آویو برای برقراری امنیت مطمئن بودند.


بیشتر صهیونیست‌های مقیم سرزمین‌های اشغالی دوتابعیتی‌اند و خود، پدر، مادر یا اجدادشان متولد کشور دیگری هستند که از آنجا به این سرزمین مهاجرت کرده‌اند. بعد از عملیات «طوفان الاقصی» تعداد زیادی از صهیونیست‌های دارای تابعیت دوگانه به کشورهایشان برگشته‌اند و مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها به کشورهای دیگر به یکی از دغدغه‌های جدی مقام های صهیونیست تبدیل شده است.

با ناکام ماندن پروژه گنبد آهنین و اصابت موشک‌های مقاومت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین، موج مهاجرت معکوس از رژیم صهیونیستی با شدت بیشتری ادامه یافته است


طبق گزارش کانال عبری کان، 80 درصد صهیونیست‌های خارج مایل به بازگشت نیستند. گوستی یهوشوا، رئیس بخش سازماندهی و روابط سازمان جهانی صهیونیست می‌گوید، اکثریت قریب به اتفاق مهاجران سبک زندگی خود را تغییر داده و رابطه خود را با تل‌آویو پنهان کرده‌اند. بسیاری از آنها شروع به پنهان کردن علائمی مانند استفاده از ستاره داوود و کاهش استفاده از زبان عبری کردند که نشان دهنده هویتشان بود. واقعیت اینکه اظهارات و آمارهای موجود ضربه‌ مهلکی به رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که از رهگذر طرح‌ها و برنامه‌های گوناگون ازجمله ساخت شهرک‌های جدید و ارائه تسهیلات به دنبال اقامت دادن شهرک‌نشین‌ها در بیت المقدس و یهودی‌سازی آن است.

 


آمار مهاجرت  نیم میلیون صهیونیست از اراضی اشغالی مربوط به 6 ماه نخست است و بدون تردید این آمار با تداوم و گسترش جنگ در ماه‌های آتی به مراتب افزوده می‌شود؛ به ویژه که دفاتر گردشگری رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده‌اند، هزاران صهیونیست از ترس گسترش جنگ میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در حال ترک فلسطین اشغالی هستند.

 
یکی از پیامدهای مهم عملیات برق‌آسای «طوفان الاقصی» شلیک به پاشنه آشیل صهیونیست‌ها، یعنی مهاجرت معکوس بود و تأثیرات این عملیات بر مهاجرت معکوس تا سال‌های آتی گریبان‌گیر رژیم صهیونیستی خواهد بود.

 

ارسال نظر