گوترش: از عملکرد خود و سازمان ملل رضایت ندارم-راهبرد معاصر

گوترش: از عملکرد خود و سازمان ملل رضایت ندارم

دبیر کل سازمان ملل می‌گوید که بحرانهای زیادی در جهان وجود دارد که حل آنها دشوار است و حتی پس از حل بحران ایجاد شرایط برابر و رفاه پایدار دشوارتر است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 28
کد خبر: ۲۴۷۳۸۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ «از نتایج کار خود و عملکرد سازمان ملل رضایت ندارم.» این اعتراف آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرگزاری تاس درباره عملکرد وی از زمان تصدی پست ریاست بزرگترین سازمان بین المللی جهان است. 


گوترش افزود، دوست داشتم بهتر و بیشتر از اینها عمل می‌کردیم. با این حال در بخشهایی عملکرد خوبی داشتیم. مثلا «در زمینه اقدامات بشردوستانه، سازمان ملل در سراسر جهان عملکرد درخشانی داشته است.»


دبیرکل سازمان ملل به دلیل تضاد منافع کشورها در نظام بین الملل و وابستگی مالی به کشورهای عضو همواره تحت فشار و انتقاد یکی از طرفین بحرانها و مخاصمات قرار دارد. 


به عنوان مثال مواضع گوترش درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه مورد انتقاد کشورهای غربی قرار گرفته و آمریکا و متحدانش در برهه‌ای کمکهای مالی خود به سازمان آنروا که کمکهای بشردوستانه به فلسطینیها ارائه می‌کند را قطع کردند!


گوترش سیاستمدار پرتغالی از سال 1995 تا 2002 نخست وزیر این کشور بود و در سال 2016 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان دبیر کل انتخاب شد. وی از سال 2017 تا کنون دبیر کل سازمان ملل است.


گوترش با اشاره به اینکه در جهان کنونی «به خاطر شکافهای ژئوپلتیکی و روابط قدرتهای بزرگ صلح نداریم» تاکید کرد، جهان باید در زمینه پیشگیری از درگیری‌ها بسیار بیشتر عمل کند و در این صورت، پس از حل مناقشه، از نظر ایجاد شرایط اقتصادی و اجتماعی، می‌تواند بسیار کار بیشتری انجام دهد./ فارس

ارسال نظر