بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت با حضور باقری-راهبرد معاصر

بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت با حضور باقری

مراسم بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک با حضور سرپرست وزارت امور خارجه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 01
کد خبر: ۲۴۷۸۲۷

به گزارش راهبرد معاصر،  مراسم بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک با حضور علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه، امروز دوشنبه 11 تیر 1403 در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

 

همان‌هایی که از صدام‌ حمایت کردند همکار جنایت علیه بشریت در غزه هستند

باقری در این نشست گفت: به سفرا و دیپلمات‌ها و روسای دفاتر سازمان‌های بین‌المللی و مهمانان خوشامد می‌گویم و سخنانم را با احترام به شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان آغاز می‌کنم.

 

ما جلسه را برای بزرگداشت این اتفاق شروع می‌کنیم چون واقعیت تلخ که با آن رو به رو هستیم‌ تجاوز صهیونیست‌ها در غزه است که کاربرد آن همانند استفاده از سلاح شیمیایی است و نیازمند اقدام بین‌المللی هستیم. همان‌هایی که از صدام‌ حمایت کردند همکار جنایت علیه بشریت در غزه هستند.

 

37 سال پیش بمب افکن‌های صدام با سلاح شیمیایی به نقاط مختلف سردشت حمله کردند و موجب شهادت 100 نفر و مجروحیت 8 هزار نفر شدند. این‌ جنایت اگرچه اولین حمله با این سلاح نبود اما تکان دهنده‌ترین اقدام‌ صدام بود. از آغاز جنگ نیروهای صدام بیش از 500 بار از این سلاح‌ها بر علیه مردم ایران استفاده کردند و طیف وسیعی از انواع شیمیایی علیه غیرنظامیان ایران به کار برده شد، و 10 هزار نفر ایرانی شهید و تعداد زیادی مصدوم شدند.

 

بنابر گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی انواع شرکت‌ها و دولت‌ها از آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و آمریکا بیشترین نقش را برای حمایت از صدام داشتند تا در این اقدام‌ مشارکت کنند.

 

مقامات آمریکا و چند کشور غربی دیگر که خود را نماینده بین‌المللی می‌دانند، یکی از علل ادامه این اقدام صدام بودند و در عرصه دیپلماسی و میدان از صدام پیتیبانی کردند. شورای امنیت حتی یک‌ قطعنامه علیه رژیم بعث اقدام‌ نکرد. شورای امنیت که مسئولیت حفظ امنیت بین‌المللی را به عهده دارد از هر گونه اقدام‌ موثر و ممانعت استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده نکرد. واشنگتن با مخالفت خود و جلوگیری از صدور قطعنامه علیه صدام، در این‌کار همکاری کرد.

 

ایران از مدافعان اصلی امحای سلاح‌های کشتار جمعی در جهان است

سرپرست وزارت خارجه در ادامه گفت: سیاست ایران‌ که برگرفته از ارزش‌های دین اسلام است، بر منع کامل سلاح‌های کشتار جمعی در جهان‌ استوار است. ایران نه تنها به سمت آن نرفته بلکه از مدافعان اصلی امحای آن در جهان است. ایران یکی از موثرترین کشورهای جهان برای اجرای کنوانسیون مقابله با سلاح‌های شیمیایی است.

 

ایران تا امروز از هیچ‌گونه اقدامی به منظور کاهش رنج عوارض جانبازان دریغ نکرده است، اما آمریکا مانع دسترسی جانبازان به دارو می‌شود. در زمان دفاع مقدس جانبازان قربانی سلاح‌های شیمیایی کشورهای غربی شدند. سپردن‌ عاملان و مشاوران استفاده از این سلاح‌ها به دادگاه بهترین راه تسکین درد آنهاست. ما همواره‌ گفته‌ایم‌ که تحقق عدالت مستلزم‌ حقیقت است، عدالت و حقیقت دو رکن بنیادین برای تسکین درد و جلوگیری از تکرار آن است.

 

در برخی کشورها همچون هلند پرونده‌هایی را علیه کسانی که برای رژیم سابق عراق بودند ایجاد شد و ما این‌ها را به فال نیک‌ می‌گیریم. در برخی از کشورها همچون آلمان‌، مطالبه جانبازان به منظور کشف و اجرای عدالت است.

 

بار دیگر یاد و خاطره همه شهدا به ویژه شهدای حمله شیمیایی به سردشت را گرامی می‌دارم و در مقابل آنها سر تعظیم فرود می‌آورم./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده