دلایل اختلاف پیش‌بینی نظرسنجی‌ها و نتایج مشارکت در انتخابات-راهبرد معاصر
عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور از سمت خود کنار رفت؟ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مشخص شدند جمعی از مداحان اهل بیت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند علم‌الهدی: اول باید دین مردم را مدیریت کنیم و بعد دنیای آنان را پیام توئیتری پزشکیان به السیسی خطیب نماز جمعه تهران: بسترسازان نابودی زیرساخت‌های سوریه پاسخگوی امت اسلامی باشند الحاق شناور‌های بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی: آخرین نفری که خط مقدم نبرد با تکفیری‌ها در سوریه را ترک کرد یک پاسدار بود /برای ارتش سوریه جهاد معنایی نداشت ادای احترام فرمانده کل سپاه پاسداران به مقام شهید سلیمانی لاریجانی: یکی از راهبرد‌های دشمن این است که القاء کند همه خسته هستند و نباید به مردم کاری داشت ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی تا بهمن‌ماه تغییر کرد+ جزئیات نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق در مقابله با سلاح‌های غیرمجاز

دلایل اختلاف پیش‌بینی نظرسنجی‌ها و نتایج مشارکت در انتخابات

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در تبیین دلایل اختلاف پیش بینی نظرسنجی‌ها و نتایج مشارکت در انتخابات، گفت: کسانی که در انتخاب کاندیدا مردد بودند، نقش مهمی در فاصله میان نتایج نظرسنجی‌ها با نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری داشته‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 01
کد خبر: ۲۴۷۸۸۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری رئیس این مرکز در تشریح اهداف و نتایج پروژه سنجش عوامل اثرگذار بر مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: با هدف شناسایی عوامل اثرگذار بر مشارکت و افزایش مشارکت آحاد مردم در انتخابات، موسسه افکارسنجی ملت وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس، اقدام به اجرای پنج موج پیمایش تلفنی در سطح ملی کرد. روند مشارکت مردم در این موج‌ها متفاوت بود و در آخرین موج که در 6 و 7 تیرماه 1403 اجرا شد، نرخ مشارکت با خطای 3 درصد در حدود 48 درصد پیش‌بینی شد.

وی افزود: پس از اعلام نتایج مشارکت واقعی مردم، هرچند این مرکز نزدیک‌ترین برآورد به نرخ واقعی مشارکت را در مقایسه با سایر مراکز معتبر ارائه کرده بود و برآورد آن از ترتیب نامزدها بر اساس میزان رای و دومرحله‌ای شدن انتخابات صحیح بوده است اما همچنان اختلاف اعداد پیش‌بینی شده با نرخ واقعی، معنادار بوده است.

نگاهداری بیان کرد: همانطور که در آخرین موج پیمایش موسسه افکارسنجی ملت نیز پیش‌بینی شده بود و بنده هفتم تیر به آن اشاره داشتم، مرددین نقش مهمی در تعیین نتیجه نهایی انتخابات ایفا کرده‌اند.

وی ادامه داد: طبق نتایج آخرین موج پیمایش، حدود 25 درصد از افرادی که اعلام کرده بودند قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند، تا روز قبل از برگزاری انتخابات، نامزد موردنظر خود را انتخاب نکرده بودند. به نظر می‌رسد بخشی از این افراد عملاً در انتخابات شرکت نکرده‌اند.

نگاهداری یادآور شد: به منظور راستی‌آزمایی این فرضیه و شناسایی سایر منابع احتمالی که موجب این موضوع شده در پیمایش‌های آتی، افکارسنجی ملت اقدام به اجرای یک پیمایش مجدد از پاسخگویان آخرین موج کرد. نتایج نشان داد بخشی از کسانی که گفته بودند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد اما در انتخاب نامزد مردد هستند، عملاً در انتخابات شرکت نکرده‌اند. لذا به نظر می‌رسد این عده، نقش موثری در عدم تطابق نتایج نظرسنجی‌ها با نتیجه واقعی انتخابات داشته‌اند. البته نمی‌توان از سایر منابع احتمالی در این موضوع نیز چشم‌پوشی کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: افکارسنجی ملت اجرای پیمایش تلفنی در دور دوم انتخابات را در دستور کار داده و امید است همراه با افزایش مشارکت مردم، نتیجه نهایی انتخابات به نفع نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران باشد./تسنیم

ارسال نظر