حواشی وجود «چربی خوکی» مشکوک در بستنی‌های تولیدی!-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی

حواشی وجود «چربی خوکی» مشکوک در بستنی‌های تولیدی!

برخی سایت ها و کانال های تلگرامی با استناد به تماس تلفنی با دفتر مراجع نوشتند به فتوای مراجع تقلید سوق مسلمین حجت است، پس اگر گزارش استفاده از اسیدهای چرب خوکی در ساخت بستنی درست هم باشد استفاده از این نوع بستنی ها برای مردم جامعه شرعا اشکالی ندارد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
کد خبر: ۲۴۸۴۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از انتشار گفتگویی از حجت الاسلام و المسلمین علی ارجمند، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در رابطه با مشکوک بودن استفاده از اسید چرب خوکی در برخی از شرکت های بستنی سازی صنعتی که با کد E۴۷۱ وارد کشور می شود، برخی سایت ها و کانال های تلگرامی با استناد به تماس تلفنی با دفتر مراجع نوشتند به فتوای مراجع تقلید سوق مسلمین حجت است، پس اگر گزارش استفاده از اسیدهای چرب خوکی درست هم باشد استفاده از این نوع بستنی ها برای مردم جامعه شرعا اشکالی ندارد.

 

 حجت الاسلام و المسلمین علی ارجمند، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در رابطه با این موضوع گفت: البته ما هم خوشحال می شویم که در کشور اسلامی همه محصولات غذایی که در بازار عرضه می شود سالم، پاک و حلال باشد با وجود باید گفت مراد از حجیّت سوق مسلمین این است که اگر گوشت، پوست و سایر اجزای حیوانی در بازار  مسلمان خریداری شود، حکم طهارت را دارد و باید آن را در حکم گوشت حیوان ذبح شده‌ای قرار داد و لازم نیست از ذبح شرعی آن حیوان سوال کرد.

 

ارجمند ادامه داد: استناد به این قاعده شروطی دارد؛ اول اینکه اکثریت اهل بازار مسلمان باشند؛ دوم اینکه خرید از دست مسلمان باشد، یعنی اگر در بازار مسلمانان شخص غیر مسلمانی باشد و ما بدانیم مسلمان نیست کالایی که از او می خریم مشمول این قاعده نمی شود و سوم علم نداشتن به عدم تذکیه، یعنی اگر موردی بود که از جایی اطلاع کسب کرده بودیم که آن محصول ذبح اسلامی نشده و یا پاک نیست، دیگر نمی توان به استناد قاعده سوق مسلمین آنرا پاک و حلال دانست.

 

وی ادامه داد: این قاعده برای توده مردم و مقلدین است و شامل مسؤولان امر نمی شود و مسؤولین مربوطه باید تلاش کنند تا سوق مسلمین واقعا حلال شده و حلال بماند، اگر قرار بود مسؤولین به این قاعده استناد کنند، نباید قانون نظارت بر صید و ذبح اسلامی تدوین می شد و نیازی هم به درج برند حلال نبود و همچنانکه نیازی هم نبود یک ناظر شرعی در همه کشتارگاه و شرکت های فراوری گوشت حضور مستمر داشته باشد.

 

ارجمند گفت: وقتی گزارشی از احتمال استفاده از اسید چرب خوکی یا ژلاتین خوکی داده می شود وظیفه مسئولین مربوطه پیگیری و اقدام است نه استناد به قاعده حجیت سوق مسلمین!

 

این مقام مسؤول گفت: در خود اروپا مسلمانان از خوردن بستنی هایی که با اسید چرب های کد E۴۷۱ غیرگیاهی ساخته شده اند  پرهیز می‌کنند.

 

ارجمند گفت: پس از مصاحبه بنده برخی از شرکت ها در شناسه محصول علاوه بر درج E۴۷۱ کلمه گیاهی را هم اضافه کردند که این موضوع اگر چه جای تقدیر دارد ولی چیزی از مسؤولیت مدیران نظارتی کاسته نمی شود، چرا که آن‌ها وظیفه دارند از این محصولات نمونه برداری کرده و در معرض آزمایش قرار دهند تا اگر شرکتی صرفا جهت فریب افکار عمومی کلمه "گیاهی" را بر روی محصول خود درج کرده باشد با او برخورد لازم را انجام دهند.

 

منبع: صراط

ارسال نظر